• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17859
+
-

راهکارکارشناسان برای خروج بازار سهام از رکود


به گفته کارشناسان، یکی از عوامل رونق بورس ورود نقدینگی جدید به بازار سهام است و در این زمینه باید راهکار‌های تازه‌تری از سوی مسئولان بازار سرمایه به‌کار گرفته شود.
به گزارش همشهری، با وجود رشد شاخص‌های بورس، ارزش معاملات بازار سهام چندان مطلوب نیست. به زعم تحلیلگران، مهم‌ترین نماگری که بیانگر رونق در بازار سهام است، مقدار معاملات انجام شده در بورس است؛ بر همین اساس کارشناسان می‌گویند اکنون بازار سهام در یک دوره رکود نسبی از نظر مقدار معاملات به سر می‌برد و برای اینکه نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه شود، باید راهکار‌های جدیدی از سوی مسئولان سازمان بورس اتخاذ شود. در این زمینه حتی برخی تحلیلگران بر این باورند که بازار سرمایه باید از نقش منفعل کنونی برای جذب نقدینگی خارج شود و حتی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی دست به تبلیغات بزند. با این حال، برخی تحلیلگران هم بر این باورند که بازار سهام نهایتا در روز‌های آینده تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار با رشد مواجه خواهد شد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا معتقد است: افزایش قیمت دلار به مرور زمان تأثیر خود را در سودآوری شرکت‌های بورس نشان خواهد داد. محسن رحمتی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، اکثر صنایعی که سودآوری آنها وابسته به قیمت دلار است، در مقایسه با سایر صنایع، بیشترین افزایش سود را تجربه خواهند کرد.



بورس منفعل است

عضو هیأت مدیره بیمه میهن با ارزیابی ورود سرمایه جدید به بازارسرمایه گفت: نقدینگی سرگردان موجود در اقتصاد کشور به‌دنبال سودآوری بیشتر بوده و به همین دلیل در کوتاه‌مدت جذب بازارهای سودآور‌تر می‌شود. عبدالله رحیم لویی بنیس افزود: در چنین شرایطی اگر بازارسرمایه علائم مثبتی را برای نقدینگی سرگردان نفرستد، عملا این بازار از فرصت جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی موجود در اقتصاد محروم خواهد شد. کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بازده بازارسرمایه به نفع سرمایه‌گذاران نیست، تأکیدکرد: نرخ بازده و سودآوری بورس، بالاتر از نرخ‌های بانکی نیست، در واقع نرخ سود بازار سهام نهایتا به 12درصد می‌رسد که چنین سودی کمک شایانی به جذب نقدینگی و سرمایه‌‌گذار نمی‌کند. او تأکید کرد: بازارسرمایه بدون ارائه سیگنال مثبت و به‌صورت کاملا سنتی و منفعل چشم به راه ورود سرمایه‌گذاران جدید است تا سرمایه‌گذار وارد بورس شود.



باید تبلیغات خارجی کنیم

رئیس هیأت مدیره کارگزاری سینا هم گفت: تکلیف آسان‌سازی شرایط ورود سرمایه‌گذار خارجی به بازارسرمایه تاکنون مشخص نشده و محیط کسب‌وکار نامساعد و بی‌ثبات اقتصادی نیز باب میل سرمایه‌گذار خارجی نیست. غلامحسن آرمات درباره چگونگی ورود نقدینگی جدید به بازارسرمایه کشور گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بورس اوراق بهادار در سال‌جاری، جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی به این بازار است و باید راهکار‌ی برای ورود آسان و بی‌دغدغه آنها به این بازار تنظیم و اجرایی شود. او ادامه داد: وزارت اقتصاد، سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و سازمان بورس به‌عنوان متولی اقتصاد کشور باید تکلیف آسان‌سازی ورود سرمایه‌گذار به بازارسرمایه را مشخص کنند. او با اشاره به تحریم‌ها و میزان تأثیرگذاری آنها در بازارسرمایه کشور گفت: سرمایه‌گذاران خارجی فعلی تاکنون از بازار کشور خارج نشده‌اند و به‌‌موازات آن مشکل خاصی گریبانگیر اقتصاد نشده، اما طرف ایرانی باید با افزایش تبلیغات جهانی از اقتصاد کشور و به تصویر کشیدن پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در داخل کشور، فضای سرمایه‌گذاری در ایران را برای سرمایه‌گذاران خارجی به نمایش بگذارد.



واهمه از بورس

مدیرعامل کارگزاری آبتین استاک هم درباره جذب نقدینگی تازه در بورس گفت: نقدینگی کشور با رشد بالایی همراه بوده اما عدم‌اطمینان به بازارسرمایه مانع ورود حجم نقدینگی به این بازار شده است.

مقصود عباسی افزود: امروز نقدینگی کشور بیشتر در بازارهای سکه، ارز و سودهای سپرده بانکی خلاصه می‌شود و مردم بیشتر میل به سرمایه‌گذاری در این بازارها را دارند. به گفته او، باید با رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده مسیر ورود نقدینگی به بازارسرمایه هموار شود.



راهکاری برای ورود نقدینگی نداریم

مدیرعامل کارگزاری بهمن نیز با اشاره به‌وجود ریسک در بازار سهام گفت: ریسک‌های سیاسی بازار آنچنان افزایش یافته که مسائل بنیادی شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. مهدی کباری تأکید کرد: نقدینگی وارد بازاری می‌شود که در آن اعتماد وجود داشته باشد، تا زمانی که اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، نه فقط شاهد حرکت نقدینگی به بازار سرمایه نخواهیم بود بلکه نقدینگی از این بازار خارج می‌شود.


   بازگشت اعتماد به بورس

یک کارشناس بازارسرمایه درخصوص ورود و جذب نقدینگی به بازار سهام گفت: مهم‌ترین عامل جذب نقدینگی در بازار، بازگشت اعتماد و اطمینان به سرمایه‌گذاران در بورس توسط دولت و بازارسرمایه است. جعفر عجمانی ادامه داد: از طرف دیگر، حضور بازارگردان‌ها در تمام بازارها نقش بسزایی داشته و می‌تواند نقش سرمایه‌گذار و سهامدار عمده را پررنگ‌تر کند. او تأکید کرد: چنانچه وظیفه بازارگردانی شرکت‌ها برعهده سهامداران عمده قرار بگیرد، بازار سرمایه به ثبات نسبی رسیده و نوسانات شدید قیمتی از بین خواهد رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید