• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178569
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7MJG
+
-

اهمیت پاسخ به‌موقع و مناسب

یادداشت
اهمیت پاسخ به‌موقع و مناسب

سیدمحمد نقیب؛ معاون امور فرهنگی و اجتماعی متروی تهران

پرده اول
سال سوم هجرت کفار در جنگ بدر شکست سنگینی خوردند، اما برای جبران این شکست به فرماندهی ابوسفیان برای جنگ با رسول مکرم اسلام حضرت محمدبن‌عبدالله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله عازم مدینه شدند و پیامبر هم پس از مطلع‌کردن مسلمانان از مدینه خارج شدند و در منطقه اُحد در برابر دشمن قرار گرفتند و در مراحل اولیه اتفاقا بر لشکر کفر پیروز شدند، ولی غفلت و دنیا‌طلبی عده‌ای باعث شد در نگهداری تنگه اُحد کوتاهی شود و دشمن پیروز میدان باشد.

پرده دوم
جنگ با تمام سختی‌هایش تمام شد، اما این بار ابوسفیان با هدف تحقیر و اغوای مسلمانان دلیل فتح و پیروزی در جنگ اُحد را اعتقاد به بت‌پرستی اعلام کرد و برای ستودن بت‌ها می‌گفت: «اُعْلُ هُبَل اُعْلُ هُبَل»؛ بزرگ و زنده‌باد هبل، و این شعار دقیقا در مقابل اعتقاد مسلمانان صدر اسلام به خدای سبحان قرار گرفت.
 پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در پاسخ این شعار فرمودند: «الله اَعْلی وَ اَجَلْ»؛ خدا بزرگ‌تر و ارجمندتر است و مسلمانان به فرمان حضرت، این شعار کوبنده را با هم گفتند. این بار ابوسفیان به نام بت عزی فریاد زد و گفت: «اِنّ لنا العزی و لا عزی لکم»؛ ما بت عزی داریم و شما بت عزی ندارید؛ یعنی ما به‌خاطر بت‌پرستی و داشتن بت عزی پیروز شدیم.
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله هم بلافاصله فرمودند: «الله مولینا و لا مولی لکم»؛ خداوند متعال صاحب و رهبر ماست؛ نه شما... و هرگاه ابوسفیان در راه تضییع مسلمان شعاری سر می‌داد، خاتم پیامبران نیز بلافاصله و بی‌درنگ جوابی درخور و دندان‌شکن می‌دادند.

پرده سوم
در گرماگرم بازی‌های جام‌جهانی2022و شاخ و شانه کشیدن‌های تیم‌ها برای هم و صدالبته جنگ رسانه‌ای این روز‌ها، صدای «اُعْلُ هُبَل» این بار از سایت فدراسیون فوتبال آمریکا درآمده است. فدراسیون آمریکا در یک حرکت توهین‌آمیز لفظ جلاله «الله» را از پرچم جمهوری اسلامی حذف و بارگذاری کرد که البته در زیست مجازی ایرانیان فعال در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته و داغ شد و صدالبته رئیس محترم جمهور و وزارت ورزش هم پای کار آمدند و به فوریت پاسخ این حرکت زشت (شما بخوانید«اُعْلُ هُبَل») را دادند که موجب شد بعد از چند ساعت در سایت کذا، پرچم ایران مزین به لفظ جلاله «الله» بارگذاری شود.

پرده آخر
اگر بخواهیم از ابتدای تاریخ تا امروز را غور کنیم، درمی‌یابیم که همیشه عده‌ای زیر پرچم خدای سبحان سینه زده‌اند و عده‌ای هم در مقابل!
حال اگر به این ساختار کمی با تعمق نگاه کنیم، همیشه زمانی سربلند بوده‌ایم که پاسخی به‌موقع و در خور داده‌‌ایم. غرض اینکه همین پاسخ سریع و صریح به بی‌ادبی ایالات‌متحده به پرچم ایران عزیز و نام مبارک خدای سبحان، همان شعار ابوسفیان در صدر اسلام است که این بار از سایت فدراسیون فوتبال آمریکا بیرون زده است.
پی‌نوشت:
این سیاه را قلم زدم که به‌خودم و شما یاد‌آور شوم که حواسمان باشد که زیر کدام پرچم سینه می‌زنیم و بیشتر از آن حواسمان جمع باشد که باید به‌موقع و در خور، جواب بدهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید