• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178563
+
-

تلاش ایران و روسیه برای توسعه گردشگری

معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه: ایران قابلیت توریست‌پذیری خوبی دارد

هیأت تجاری روسیه شامل بیش از 50فعال اقتصادی آن کشور که از 20منطقه این فدراسیون به ایران آمده است، صبح دیروز در همایش همکاری‌های اقتصادی با فعالان اقتصادی ایران دور یک میز نشستند تا آینده روابط اقتصادی 2کشور را ترسیم کنند.
به گزارش همشهری، یکی از فصول همکاری مشترک ایران و روسیه موضوع گردشگری بود و طرف‌های روس با حضور در مذاکرات دوجانبه، موضوعات مرتبط با معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و روسیه در 2کشور و ترسیم آینده گردشگری 2کشور را در دستور کار قرار دادند و تفاهماتی نیز با یکدیگر داشتند. معاهده لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه پس از 5سال مذاکره پرحاشیه سرانجام به نتیجه رسید و قرار است این معاهده از ابتدای سال‌2023 یعنی چند‌ماه دیگر اجرا شود. ایران علاقه‌مند به جذب گردشگران از روسیه است و بر همین اساس نیز چند ماه پیش گروهی از اینفلوئنسرهای روس به دعوت ایران به کشورمان سفر کردند تا روایتگر جاذبه‌های گردشگری ایران برای روس‌ها باشند. این نخستین سفر تبلیغاتی روس‌ها به ایران با تمرکز بر موضوع گردشگری بود.براساس توافقنامه لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه، سفر گروه‌های 5 تا 50نفری به روسیه نیازمند دریافت ویزا نیست.
در همین زمینه  الکسی بونکین، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه به همشهری می‌گوید: ایران و روسیه باید به‌صورت دوجانبه در موضوع توسعه تعاملات گردشگری برنامه مشترک بنویسند تا بتوانند از گردشگران 2کشور بهره‌مند شوند.او که نخستین سفر خود به ایران را تجربه کرده است، می‌گوید: چیزی که در 2روز اول حضور در ایران دیده‌ام مرا جذب این کشور کرد و به‌نظرم رسید که ایران قابلیت توریست‌پذیری خوبی دارد. اما در ارتباط با روسیه می‌توانم بگویم که ایران باید افزایش تماس‌ها را جدی بگیرد تا بتوان اطلاع‌رسانی خوبی در مورد جاذبه‌های گردشگری ایران در روسیه داشت. با این حال با این حال هیچ‌یک از مدیران و مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در نشست فعالان بازرگانی و تجاری ایران و روسیه حضور نداشتند و حتی یک کارشناس هم به این همایش اعزام نکردند.هم‌اکنون ویزای روسیه برای هر ایرانی اندکی بیش از 113دلار است درحالی‌که ویزای سفر به ایران از روسیه به قیمت 60دلار صادر می‌شود. اما این اتفاق چگونه رخ داده است؟ به‌گفته یکی از مسئولان مرتبط با سفارت روسیه در تهران، یک شرکت که در روسیه تاسیس شده و مالک آن یک ایرانی است، با تاسیس دفتر ویزا‌سنتر روسیه در تهران ویزای 80دلاری صندوق سفارت روسیه را حدود 113دلار می‌فروشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید