• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178549
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZxYD
+
-

کاهش ۶۰ درصدی تلفات تصادفات در پایتخت

مدیر گروه مطالعات حمل‌ونقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: در طرح ایمنی ترافیک که مطالعات آن در دوره جدید مدیریت شهری به پایان رسیده است، کاهش ۶۰ درصدی تلفات تصادفات در بازه زمانی ۱۰ ساله پیش‌بینی شده است. پیام معینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شهر، با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین طرح‌ها در بخش حمل‌ونقل، حوزه ایمنی ترافیک است، افزود: سالانه به‌طور میانگین نزدیک به ۶۰ نفر فوتی و ۲۰ هزار تصادف منجر به جرح در تهران به ثبت می‌رسد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی را برای شهر به‌دنبال دارد.
مدیر گروه مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات با اعلام اینکه تا امروز در هیچ‌یک از شهرهای کشور برنامه مصوب و چارچوب خاصی برای اقدام و زمینه‌سازی درخصوص ترافیک نداشته‌ایم، یادآور شد: طرح مطالعاتی ما، چارچوب برنامه عملیاتی را برای ایمن‌سازی ترافیکی و ارتقای ایمنی در بازه ۱۰ ساله در دستور کار قرار داده است. هدف این است که در 5 سال اول، تلفات ۴۰ درصد و تا پایان 10 سال ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.
او با بیان اینکه در مرحله دوم به‌دنبال این هستیم که تصادفات جرحی ۲۵ درصد کاهش یابد، خاطرنشان کرد: این طرح در مرحله سوم پیش‌بینی کرده که تصادفات مربوط به عوامل و نیروهای شهری و همچنین تصادفات ناشی از نقص راه را به صفر برساند. این برنامه تهیه شده و در فرایند تصویب در شورای‌عالی ترافیک قرار دارد و برنامه مورد‌نظر می‌تواند به‌عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار بگیرد. معینی با اعلام اینکه درخصوص ایمنی ترافیک، دوره‌ای و سلیقه‌ای عمل شده و موارد تفکیک نشده بود، یادآور شد: اقدامات در این راستا به اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک خلاصه شده و در معاونت‌های ترافیک مناطق محدود بوده است. در طرح مطالعاتی ایمنی ترافیک، تقسیم وظایف صورت گرفته و از یک ایمن‌سازی ساده فراتر است. پلیس راهور و اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک و مشاور طرح در این راستا مشارکت دارند.
او با بیان اینکه تا امروز معیار مشخصی برای شناسایی نقاط پر‌تصادف شهری وجود نداشته است، تصریح کرد: این حوزه مورد مطالعه قرار گرفته و براساس آن شعاع ۱۵۰ متری بزرگراهی و شعاع ۵۰متری در معابر غیربزرگراهی را درنظر گرفته‌ایم. معابر براساس ۶امتیاز به‌عنوان نقاط پرتصادف معرفی می‌شوند که این امتیاز به‌گونه‌ای است که هر تصادف جرحی یک امتیاز و هر تصادف فوتی معادل 3تصادف جرحی محسوب می‌شود و به عدد ۶ می‌رسد. مدیر گروه مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات همچنین خاطرنشان کرد: سعی کردیم تصادفات جرحی را پیش‌فرض قرار دهیم چرا که ممکن است به‌دلیل اینکه تصادفات فوتی به‌طور خاص رخ می‌دهند، گمراه‌کننده باشند.
معینی تأکید کرد: پس از تصویب طرح، بازه ۱۰ ساله آغاز می‌شود و قرار بر این است که هر ۶ ماه یک‌بار پایش شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید