• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178547
+
-

کی روش: یک هدف داریم و آن صعود است

کنفرانس خبری کارلوس کی‌روش قبل از بازی با آمریکا، یکی از خاص‌ترین کنفرانس‌های جام‌جهانی۲۰۲۲ بود؛ کنفرانسی که همه صندلی‌هایش با حضور خبرنگاران ایرانی و بین‌المللی پر شد و حتی تعدادی از اهالی رسانه مجبور شدند ایستاده آن را دنبال کنند. حدود یک‌ساعت بعد، کنفرانس خبری سرمربی آمریکا هم با استقبالی مشابه مواجه شد تا مشخص شود بازی امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سرمربی پرتغالی تیم ملی که مثل همیشه، با روحیه‌ای بالا در کنفرانس حاضر شده بود، صحبت‌هایش را این‌چنین آغاز کرد: «دیدار با آمریکا بازی خاصی برای ماست؛ مشخصا برای من. بودن در تیم ملی ایران برای سومین مرتبه و رفتن به بازی سوم با احتمال صعود، اتفاقی افتخارآمیز است و امیدوارم بهترین نمایش را داشته باشیم. شاید آمریکا باثبات‌ترین تیم گروه باشد. آنها عملکرد خوبی در برابر انگلیس و ولز داشتند. تیم‌های دیگر گروه، به‌خصوص ایران به‌صورت مستمر خوب کار نکردند. می‌دانیم چه کار می‌کنیم و یک تیم مرتب و سازمان‌یافته در مقابل ماست. آمریکا هم مانند ایران به‌دنبال صعود است. بچه‌های من باید مهارت و روح و روان خود را جمع کنند تا نتیجه‌ای بگیریم که بتوانیم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنیم.» کی‌روش به سؤالاتی هم که در مورد اتفاقات حاشیه‌ای روزهای اخیر و داستان تغییر پرچم ایران شد، پاسخ داد: «بعد از ۴۲سال باید گفت نمی‌توان با این کارهای روانی پیروز شد. این موضوع مسئله مهمی نیست که تأثیری روی عزم ما بگذارد.
این اقدامات غم‌انگیز، درس خوبی برای همه ما برای آینده است. در رویدادهای بعدی بیشتر یاد می‌گیریم که ماموریت ما در اینجا این است که در 90دقیقه نتیجه مناسبی را به‌دست بیاوریم. من در آفریقا به دنیا آمده‌ام و می‌دانید پیشینه من چیست. تا امروز همواره در محل‌های مختلفی کار کرده‌ام. نمی‌دانید یک امر ساده گاهی اوقات چقدر باعث می‌شود یک کودک چیزی نخورد و چند روز چیزی برای خوردن نداشته باشد اما وقتی یک توپ را به او می‌دهید، جادوی توپ را برای کودکانی که یکی دو روز چیزی برای خوردن نداشتند، می‌فهمید؛ این ماموریت ما در فوتبال است.»
کی‌روش از توصیه‌هایی که پدرش به او داشته، گفت: «ماموریت من این است به آنچه پدرم به‌عنوان مربی به من یاد داد، وفادار باشم. او به من یاد داد که به فوتبال دروغ نگو. به من گفت خودت را برای بازی نکش اما خودت را وقف فوتبال کن. ما می‌خواهیم لبخند را به‌ صورت مردم بیاوریم و این ماموریت ما در اینجاست. ما با تیم فوتبال آمریکا بازی کردیم. من با بازیکنان مختلف این کشور کار کرده‌ام. وقتی به آمریکا رفتم، از تیم‌های سطح بالای اروپا رفته بودم. وقتی می‌خواستیم لباس بپوشیم، باید بهترین کفش‌ها و جوراب‌ها را از جعبه‌ها انتخاب می‌کردیم چون که روی هم انباشته شده بود. بازیکنان آمریکایی اطلاعی ندارند که سابقه فوتبال کشورشان اینطور بود. باید بدانند این وضعیت کشورشان بود که به این نقطه برسند و این بازی از soccer به football تبدیل شود. ما با تیمی بازی داریم که بازیکنانش در اروپا بازی می‌کنند. باید با فکر خودم بازیکنانم را آماده کنم که بهترین بازی خود را مقابل آمریکا انجام دهند. اگر ذهن خودم و بازیکنان را پرت کنم، به پدر خودم و فوتبال وفادار نبوده‌ام و تلاش می‌کنیم بازی خودمان را انجام دهیم.»
کی‌روش در پایان اشاره‌ای هم به ‌احتمال صعود ایران به دور حذفی داشت و گفت: «بازی ما مقابل آمریکا به‌عنوان تیمی است که فقط یک هدف دارد که باید ببرد و صعود کند و ما هم این آرزو را داریم و بگذارید از این نمایش لذت ببریم و وقتی بازی را بردیم، طرفداران ایرانی احساس غرور کنند و طرفداران آمریکایی هم از بازی ما احساس غرور کنند و فوتبال احساس غرور داشته باشد. اجازه دهید فوتبال اعتبار خودش را بالا ببرد و بازی‌ای داشته باشیم که به فوتبال کمک کند و امیدواریم امروز بهترین تیم روی زمین باشیم! با قدرت و مهارت بیشتر بازی کنیم و قادر باشیم در این بازی گلزنی کنیم. این چیزی است که امید داریم.»

   عذرخواهی می‌کنم
گرگ برهالتر، صحبت‌هایش در کنفرانس مطبوعاتی را این‌چنین آغاز کرد: «به خاطر داشته باشید که بازی با ایران ماهیت حذفی دارد و تنش و شادی زیادی در آن خواهد بود. باید تعهد داشته باشیم و متقابلا حمله کنیم. بازی امروز می‌تواند یک بازی بحث‌برانگیز باشد و ما برای این مسئله آماده هستیم.»
او درخصوص حواشی اخیر و شیطنت فدراسیون فوتبال آمریکا در تغییر پرچم ایران هم گفت: «وقتی که درباره این مسابقه فکر می‌کنم، می‌بینم بسیاری از افراد دیگر می‌توانند ملاحظات دیگری داشته باشند اما برای ما این بازی فقط یک مسابقه فوتبال در برابر یک تیم دیگر است. مسابقه شکل حذفی دارد و هر دو تیم دنبال صعود هستند. ما می‌خواهیم روی تیم خودمان تمرکز کنیم. تکرار می‌کنم بازیکنان و تیم ما چیزی درباره این مسائل نمی‌دانستند و این مسئله از کنترل ما خارج بود. نتیجه را تیمی می‌‌گیرد که خوب است. تنها چیزی که من می‌توانم بگویم این است که از طرف مربیان و بازیکنان بگویم معذرت می‌خواهیم. تنها چیزی که هست، همین است.»‌
سرمربی آمریکا با اشاره به تقابل قبلی ایران و آمریکا در جام‌جهانی هم گفت: «آن بازی سوراخی در مغزم ایجاد کرده است! تیمی بود که می‌خواست ببرد و یک تیم دیگر بود که اشتهایی نداشت. ایران متمرکز و متعهد برای برد بود. برای اینکه این شانس را داشته باشیم تا پیش برویم، باید ذهنیت پیروزی را داشته باشیم. ما می‌دانیم ایران تیم خوبی است و نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را انجام دهیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید