• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178474
+
-

افزایش سرانه ورزشی برای البرز شاد

سرانه ورزشی در البرز نصف میانگین کشوری است و برای جبران این فاصله نهضت ساخت سالن‌های ورزشی آغاز شده است

گزارش
افزایش سرانه ورزشی برای البرز شاد

البرز، همسایه دیوار به دیوار پایتخت که بار بزرگ مهاجرپذیری را به دوش می‌کشد، در حوزه سرانه خدماتی هم حال و روز خوشی ندارد. پیش از این در همین صفحه، به کمبود سرانه تخت‌های بیمارستانی در این استان پرداختیم و از مسئولان استان شنیدیم که قرار است با تکمیل 4بیمارستان این کمبود را جبران کنند.
وضعیت سرانه ورزشی هم اما مانند سرانه درمان در البرز تعریفی ندارد و این استان رتبه آخر سرانه ورزشی در بین استان‌های کشور را از آن خود کرده‌است. سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با همشهری، راه چاره را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی می‌داند و از راه‌اندازی نهضت ساخت سالن‌های ورزشی چندمنظوره در استان خبر می‌دهد. به‌گفته بهزاد فروغی، سرانه ورزشی در استان البرز 0.53مترمربع است و برای سریع‌تر رسیدن به میانگین کشوری که یک مترمربع تعریف شده، همکاری بخش خصوصی و خیران حوزه ورزش را می‌طلبد.

حضور سرمایه‌گذاران 
در سفر رئیس‌جمهوری به استان البرز بیش از 100میلیارد تومان به حوزه ورزش برای جبران کمبود سرانه ورزشی استان اختصاص یافت؛ اعتباری که برای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام و راکد ازجمله ساخت ورزشگاه‌ها صرف می‌شود.
7میلیارد تومان از محل اعتبار سفر فروردین امسال رئیس‌جمهوری به استان البرز برای تکمیل 4پروژه ورزشی در شهرستان فردیس برای زمین چمن، استخر شنا و خانه جوان ابلاغ شده‌است. نگاهی به فهرست پروژه‌های نیمه‌تمام استان نشان می‌دهد بیش از 60پروژه نیمه‌تمام ورزشی در البرز وجود دارد. سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، اما سرعت‌بخشی به جبران کمبود سرانه ورزشی را در همکاری بخش خصوصی می‌داند و به همشهری می‌گوید: پیشرفت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با سرعت اختصاص اعتبار دولتی تناسب دارد و از این‌رو برای ایجاد تحول در حوزه ورزش باید بخش خصوصی و خیران ورزش به میدان بیایند.
بهزاد فروغی توضیح بیشتری درباره تامین زمین و مشارکت بخش خصوصی و حضور سرمایه‌گذاران در ساخت ورزشگاه‌ها می‌دهد و می‌افزاید: نکته مهم در این‌باره تامین زمین است و زمین‌هایی که در اختیار داریم را برای ساخت به بخش خصوصی پیشنهاد می‌کنیم.
نهضت ساخت سالن‌های ورزشی چند منظوره با مشارکت بخش خصوصی در البرز آغاز شده است و از آنجا که استان البرز 13شهرک صنعتی و کارخانه‌های مختلفی دارد، می‌توان امیدوار بود کمبود سرانه ورزشی در البرز، با همکاری صنایع تکانی بخورد و کاهش 50درصدی تا استاندارد کشوری را  کمابیش جبران کند.

دسترسی به امکانات ورزشی 
پراکندگی سالن‌های ورزشی نکته دیگری است که فروغی درباره آن می‌گوید: میزان دسترسی شهروندان به اماکن ورزشی هم ملاک عمل ماست به‌طوری که تمرکز ورزشگاه‌ها در یک منطقه نباشد.
پوپک خواجه‌امیری یکی از شهروندان ساکن مهرشهر کرج درباره سالن‌های ورزشی مهرشهر به همشهری می‌گوید: اینجا سالن ورزش‌های رزمی نداریم درحالی‌که چند باشگاه بدنسازی و استخر وجود دارد. او از خصوصی بودن باشگاه‌ها و قیمت گزاف نیز گلایه دارد و می‌گوید: باشگاه‌های اطراف ما نه متعلق به شهرداری است و نه هیچ نهاد خدماتی دیگر. برای همین هزینه بالایی دارد و همه شهروندان نمی‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.
معصومه سرداری از شهروندان ساکن فردیس نیز به همشهری می‌گوید: فقط افرادی که بتوانند هزینه سالن‌های ورزشی خصوصی را بپردازند، می‌توانند ورزش کنند زیرا تعداد سالن‌های ورزشی با نرخ دولتی بسیار کم و دور از دسترس ماست. رئیس هیأت کاراته استان البرز نیز از پیگیری برای خانه اختصاصی کاراته در البرز می‌گوید که هنوز به جایی نرسیده و ورزشکاران در باشگاه‌های خصوصی تمرین می‌کنند. برای مسابقات آسیایی ازبکستان، 3کاراته‌کار به همراه 2مربی و یک داور از استان البرز اعزام خواهند شد.
سید مهدی جعفری می‌گوید: با نگاه ویژه‌ای که اداره کل ورزش و جوانان استان به این رشته دارد، قول مساعدت تحویل خانه کاراته تا پایان سال‌جاری داده شده است.
در بحث ورزش همگانی، خدمت‌رسانی به همه شهروندان و امکان استفاده همه اقشار از خدمات مطرح می‌شود که زنگ هشدار آن در استان البرز به صدا درآمده‌است. در بحث قهرمانی هم ورزشکاران راهی پایتخت می‌شوند.
فروغی می‌گوید: ورزشکاران حرفه‌ای به‌دلیل حضور مربیان شاخص و وجود فدراسیون به تهران می‌روند وگرنه امکان گذراندن دوره‌های مقدماتی رشته‌های ورزشی در البرز فراهم است. البته ارتباط هیأت‌های ورزشی استان با فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی پایه باید تقویت شود. از دیگر سو، ورزش البرز مملو از ظرفیت و استعدادهایی است که هر یک درصورت پرورش و حمایت می‌توانند برای آینده ورزش کشور افتخار آفرین باشند.

همکاری شهرداری و مدارس
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز رفع کمبود سرانه‌های خدماتی در استان البرز را در گروی اجرای قرارگاه اجتماعی می‌داند و به همشهری می‌گوید: از ابتدای سال قرارگاه اجتماعی البرز با بررسی 66محله کم‌برخوردار استان آغاز به‌کار کرده‌است و ساماندهی 10محور از جمله مسکن، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، ورزش و دیگر خدمات ضروری را مدنظر دارد. به‌گفته محمدجواد کاظمینی، یکی از عمده مشکلات احصا شده این محله‌ها، نبود فضای ورزشی کافی است. وی یکی از خروجی‌های قرارگاه اجتماعی را نهضت ساخت فضاهای ورزشی با کمک خیران این حوزه و مشارکت بخش خصوصی معرفی می‌کند که در هفته گذشته آغاز به‌کار کرد. کاظمینی ارائه تسهیلات و مشوق‌ها به سرمایه‌گذار برای ساخت سالن‌های ورزشی چند منظوره را در تامین زمین، صدور رایگان پروانه ساخت و هر مجوزی که از نهادها و سازمان مهندسی نیاز باشد، خلاصه می‌کند.
ساخت سالن استخر سرپوشیده و زمین چمن مصنوعی نیز به‌گفته وی، در نهضت ساخت فضاهای ورزشی لحاظ و برای زودتر به نتیجه رسیدن این اهداف و جبران کمبودهای سرانه ورزشی، از ظرفیت مدارس استان البرز نیز کمک گرفته شده‌است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز می‌گوید: 15مدرسه در 15محله کم‌برخوردار مشخص شده‌اند تا فضای حیاط مدرسه برای ورزش بانوان احیا شود و روزهای پنجشنبه و جمعه در اختیار بانوان باشد. از سوی دیگر با همکاری شهرداری، کم و کسری تجهیزات ورزشی مدارس تهیه می‌شود. کاظمینی راه‌اندازی برخی از اماکن ورزشی را از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عنوان می‌کند.
در همکاری آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت ورزش در مدارس می‌توان به طرح شهید سلیمانی (نهضت ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای) در مدارس استان البرز اشاره کرد که درحال اجرا است تا زیرساخت‌های ورزشی در مناطق کم برخوردار برای دانش‌آموزان فراهم شود. بهینه‌سازی فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف افزایش میزان تحرک بدنی دانش‌آموزان، اصلاح ساختار قامتی، افزایش شادی و نشاط و تربیت و تحویل نسلی سالم و با نشاط به جامعه از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

خانه ورزش روستایی
10خانه ورزش روستایی ماه گذشته در شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و طالقان استان البرز افتتاح شد. اینطور که رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی البرز می‌گوید، تا پایان سال‌جاری درصورت تامین اعتبارات ۱۰ خانه ورزش روستایی دیگر تجهیز و تکمیل خواهند شد. خانه ورزش روستایی امکانات ورزشی ازجمله تنیس روی میز، فوتبال دستی، میز شطرنج، دارت و پایه دارت دارد.
مجید رضاخانی با اشاره به اینکه استان البرز 250روستا دارد، ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۶۶ خانه ورزش روستایی در استان تجهیز و تکمیل شده است.
البرز با جمعیتی حدود 3میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ۱۵۰ هزار ورزشکار صاحب‌نام در رشته‌های مختلف ورزشی دارد. شهرستان‌های کرج و فردیس در استان البرز، کمترین امکانات و سرانه ورزشی در استان را دارند. تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام به‌ویژه ورزشگاه 6هزار نفری انقلاب در کرج می‌تواند کمبود سرانه ورزشی استان را جبران کند.

مکث
افزایش نشاط اجتماعی

استان البرز سالانه 120هزار نفر مهاجر می‌پذیرد. مهاجر پذیر بودن استان، حاشیه‌نشینی و بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز به‌دنبال دارد. بی‌شک دسترسی به فضاهای ورزشی هم به کاهش آسیب‌ها و هم به بالابردن نشاط اجتماعی‌شهروندان کمک می‌کند. موضوعی که با راه‌اندازی نهضت ساخت اماکن ورزشی، ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران، دعوت از خیران حوزه ورزش و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی با اعتبارات دولتی از سوی مسئولان استان در حال پیگیری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید