• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178466
+
-

خداحافظی از همدان

تعهداتی که برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرایی نشد

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 19دوره است که در همدان برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که قبل‌تر با نام تئاتر امید و موضوع کودک و نوجوان در این شهر برگزار می‌شد. هر چند این جشنواره در طول برگزاری‌اش برای چند دوره به اصفهان رفت و حتی یک دوره در بم برگزار شد، اما خاستگاهش همدان است. شهری که قرار بود به‌واسطه همین جشنواره زیرساخت‌ها و سالن‌هایش مجهز شود. اما حالا دبیر دوره بیست و هفتم عنوان می‌کند شاید دوره بعد دیگر در همدان برگزار نشود. این جشنواره تیرماه امسال در همدان برگزار شد و به‌دلیل شرایط کرونا و تعویق برگزاری جشنواره در این شهر، گفته می‌شود با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. 
امیر مشهدی‌عباس، دبیر این دوره درباره این تصمیم که هنوز نهایی نشده توضیح می‌دهد:«جشنواره بیست و هفتم، دوره سختی بود. بخش بین‌الملل را به‌خاطر کرونا از دست دادیم و حجم بالایی از آثار، متقاضی برای شرکت در این دوره بودند. گروه‌های زیادی پس از 2 سال وقفه ایجادشده بر اثر کرونا با اعلام تاریخ برگزاری این رویداد از سوی دبیرخانه، آثارشان را آماده کرده بودند و کارگردان‌ها با تغییر زمان برگزاری، مجبور بودند گروه را چند ماه برای حضور در جشنواره سرپا نگه‌ دارند که این موضوع کار را برای دبیرخانه و گروه‌های اجرایی سخت‌تر کرده بود. تصمیماتی درباره جشنواره کودک و نوجوان گرفته شده که به‌نظر من برخی از آنها تصمیمات درستی نیست. شاید در گذشته تصمیمات درست و معقولی بوده اما هم‌اکنون اینطور نیست. توافقنامه‌های قبل نیاز به تجدیدنظر و اصلاح دارد چراکه کارهایی انجام شده است که شاید برای سال بعد نباید انجام شود.» وی به ایسنا توضیح داد‌:«همدان بهترین تماشاگران تئاتر را دارد اما وقتی شهری به هر علتی ازجمله مدیریت، بودجه و امکانات نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند، نباید برگزاری یک جشنواره بین‌المللی را بر عهده بگیرد. به‌نظر من این اشتباه است که ما جشنواره‌ای را برای چندین سال به استانی واگذار کنیم که ممکن است اکنون، شرایط برگزاری آن را داشته باشد و در سال‌های بعد از امکانات لازم برخوردار نباشد. درحالی‌که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره‌ای بین‌المللی با رنکینگ بسیار بالاست و حساسیت‌های ویژه خودش را دارد.» این هنرمند تئاتر کودک همچنین اضافه می‌کند:«همدان به‌دلیل تغییر و تحولات مدیریتی و برگزاری جشنواره‌های دیگر آمادگی برگزاری را در اردیبهشت‌ماه نداشت. تغییر و تحولات مدیریتی لطمه بزرگی به جشنواره زد. استانداری همدان امسال همکاری چندانی نداشت. باید جشنواره‌های بین‌المللی را به فضای مناسب و مطلوب بسپاریم. درحالی‌که طبق توافق پیش رفتیم اما در همدان از نظر سخت‌افزاری و فنی بستر مناسبی مهیا نشد. همواره تلاش بر این بوده ‌که کیفیت در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، حرف اول را بزند و این جشنواره مسئولیت انتقال فرهنگ‌ها را برعهده دارد.»
به‌گفته مشهدی‌عباس، همدان خیلی از تعهداتش را انجام نداده.حتی گروه‌های نمایش کودک و نوجوان همدان نیز شاکی بودند که به‌علت برگزاری جشنواره در این شهر در طول یک سال هیچ حمایتی از سوی ارشاد انجام نمی‌شود و همیشه مسئولان استان عنوان می‌کنند که ما جشنواره را برگزار می‌کنیم. قطعاً برای برگزاری بیست و هشتمین جشنواره هر شهر یا استانی از نظر اجرایی، بودجه، زیرساخت و عمل به توافقاتش توانایی بیشتری داشته باشد، در اولویت قرار خواهد گرفت. ما الان استان‌هایی داریم که آماده برگزاری جشنواره هستند. وی اضافه می‌کند: «زمانی یک استان قابلیت برگزاری جشنواره را دارد که مشکلاتش در سال بعد تکرار نشود. در دنیا هر جشنواره‌ای به نام یک شهر برگزار می‌شود و این در حالی است که آن شهر قدر جشنواره را بداند، برایش اهمیت قائل باشد و هر سال خودش را تکمیل کند و تمام سیستم شهر در خدمت جشنواره باشد.»
وی با بیان این مطلب که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از لحاظ دایره مخاطب از جشنواره فجر بزرگ‌تر است چرا که خانواده‌ها درگیر هستند، یادآور می‌شود: «برای پیشرفت کردن باید تغییر کرد و نگاه دوگانه‌سازی تهران و شهرستان را از بین برد. مدیران و مسئولان همدان شاید گمان می‌کنند این جشنواره باید مثل دیگر جشنواره‌ها برگزار شود و اگر کمبودی هم هست، همه جشنواره‌ها کمبود دارند. به همین دلیل نیز شاید تاکنون تلاشی برای بهبود شرایط نکرده‌اند.» مشهدی عباس از ارگان‌ها و نهادهایی که برای خودشان جشنواره‌های نوپایی راه‌اندازی می‌کنند، گلایه می‌کند: «برخی از ارگان‌ها و نهادها جشنواره‌های آماتوری، غیرتخصصی و نوپایی برگزار می‌کنند و به‌جای اینکه در کنار جشنواره‌های باسابقه مثل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قرار بگیرند، یک دورهمی راه می‌اندازند. به‌راحتی می‌توانیم با همکاری چند ارگان و نهاد مرتبط جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم. خیلی مهم است نهادهای دولتی که از نظر موضوعی و محتوایی با ما هم‌افزایی دارند پای کار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیایند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید