• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178464
+
-

وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه پنجاه‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم رشد مطرح کرد:

به کودکان فیلمنامه‌نویسی بیاموزید

جشنواره
به کودکان فیلمنامه‌نویسی بیاموزید

جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره تصاویر متحرک در کشور است که امسال پنجاه‌و‌دومین دوره آن برگزار می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با نام «فستیوال فیلم‌های آموزنده» در سال 1342شروع به کار کرد. این جشنواره نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم در ایران است که مسئولان اداره کل سمعی و بصری وزارت آموزش و پرورش وقت به لحاظ تبادل رویدادهای تصویری آموزشی در سطح جهانی اقدام به برگزاری آن کردند. هر چند در هر دوره، با توجه به صلاحدید مسئولان برگزاری جشنواره، محتوای فیلم‌های مورد پذیرش متغیر بوده، اما در نگاهی آماری، اغلب موضوعات «علمی، آموزشی و تربیتی» اهمیت داشته است.
 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و وقفه‌ای چندساله در برگزاری جشنواره، در سال 1364نخستین دوره آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ـ که درواقع پانزدهمین دوره جشنواره بود ـ برگزار شد. تمرکز این جشنواره چه در بخش تولید آثار و چه در بخش نمایش روی دانش‌آموزان رده‌های مختلف و دست‌اندرکاران امور آموزشی است؛ به همین دلیل بحث‌های تربیتی و آموزشی در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روز گذشته مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین دوره این جشنواره با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

توجه به موضوع ایثار 
در ابتدای این مراسم صادق یزدانی، دبیر جشنواره با اشاره به سابقه جشنواره رشد گفت: این جشنواره رویدادی پرسابقه و قدیمی است. امسال ما در 3بخش بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز آثار را دریافت کردیم. سال‌های گذشته هم به همین منوال بوده که در3قالب داستانی، مستند و پویانمایی آثار را دریافت می‌کردیم و امسال 2بخش وب‌سری و فیلمنامه هم اضافه شده است. در این دوره هیأت انتخاب و داوران تلاش زیادی کردند. ۱۰۴اثر در بخش بین‌الملل داوری می‌شوند و ۶ فیلمنامه نیز با هم رقابت می‌کنند. در بخش دانش‌آموزی و معلمان هم حدود ۳۰ اثر داوری می‌شوند. در برنامه‌ای که برای اکران فیلم‌ها خواهیم داشت، در بخش صبحگاهی، کودکان مخاطب جشنواره خواهند بود که در سینما فلسطین میزبان دانش‌آموزان هستیم و از ساعت ۱۵ دانش‌آموزان دوره متوسطه فیلم‌های برگزیده را خواهند دید. در کنار اکران فیلم‌ها چندین کارگاه و نشست مختلف هم داریم. امسال چند بخش ویژه داریم؛ محوریت جشنواره بحث مدرسه بود و تلاش شد که در انتخاب فیلم‌ها هم به فضای مدرسه توجه داشته باشیم. نکته دیگر جایگاه معلم است که به آن توجه داریم و نشان ویژه‌ای درنظر گرفته شده و در بخش دیگر به موضوع ایثار و از خودگذشتگی می‌پردازیم. دبیر پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد در ادامه گفت: مقرر شده سیمافیلم برای ساخت یک فیلمنامه منتخب با ما همکاری کند. 3دستگاه و نهاد هم عملا از این اقدام حمایت کرده‌اند. جبهه فعالان مردمی جمعیت هم فیلم منتخب خود را معرفی خواهد کرد. همچنین، در بخش کار و کارآفرینی هم از فیلمی تقدیر می‌شود و بخش ستاد اقامه نماز هم پیوند بین مسجد و نماز را مدنظر دارد و به فیلم منتخب در این بخش جوایزی تعلق می‌گیرد.

 ترکیب هنر و تربیت
در ادامه این مراسم، علی لطیفی، معاون برنامه‌ریزی و رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش‌گفت: جشنواره رشد فرصتی است برای دور هم جمع شدن هنرمندان و فرهنگیان. ترکیب هنر با تربیت هم به هنر معنای دیگری می‌دهد و تربیت را اثرگذارتر می‌کند. تربیت بدون هنر معنایی ندارد و معلم اساسا هنرمند است و هنرمند هرگاه مشغول خلق اثری هنری است، به کاری تربیتی اشتغال دارد و ما باید اقرار کنیم در حوزه فیلم آموزشی و تربیتی ضعف‌های زیادی داریم. ذائقه عموم جامعه بسیار از فیلم تأثیرپذیر است که این نیاز و ضرورت را وقتی کنار آن فقدان می‌گذاریم، نگرانمان می‌کند. ما نیازمند ایده‌پردازی‌هایی در آموزش و پرورش هستیم برای تولید آثار فاخر تا بتوانیم اثرگذاری پیام‌ خود را بیشتر کنیم. اگر ما از هویت‌سازی حرف می‌زنیم این شایسته‌سازی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ما از منابع و ظرفیت‌ها استفاده کنیم که فیلم یکی از آنهاست. این جشنواره برای به‌خودآیی اهالی آموزش و پرورش و سینما فرصت مناسبی است.

مکث
بهترین ابزار،  القای پیام

در این مراسم، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، نیز طی سخنانی گفت: فیلم آنقدر مهم است که عنوان هنر هفتم را دارد. در زمینه القای سلطه، می‌توان هالیوود را مثال زد که از سینما در این راستا استفاده می‌کند و برای تحکیم هویت می‌توان سینمای بالیوود را مثال زد. این مقوله ارزش زیادی دارد، ولی در عرصه یادگیری و تنوع‌بخشی در این محیط بهترین ابزار،  القای پیام یا محیط یادگیری است. وقتی پس از 12سال تغییرات چشمگیر را  در قطر دیدیم، گفتیم چرا این کشور اینقدر تغییر کرده‌ و گفتند مدیا و فیلم است. فیلم می‌تواند بچه‌ها را در هر دو جنبه مثبت و منفی قرار دهد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: چند پیشنهاد دارم؛ اول اینکه ما فیلم‌ها را تولید می‌کنیم، اما پیش از آن باید سوژه‌یابی را بلد باشیم و این را باید به بچه‌هایمان یاد بدهیم. سناریونویسی را یاد بدهیم و اوج و فرود فیلمنامه را حتما بچه‌های ما باید بدانند. نکته سوم اینکه این آموزش‌ها برای مؤثر بودن باید مستمر باشند. به‌نظر من علاوه بر داوری انتخاب مردمی هم باید داشته باشیم تا رقابت جدی باشد.  کارها باید مشترک باشد و به کودکانمان باید مهارت ارتباط با دیگران و کار تیمی را یاد بدهیم که در آینده در هر عرصه که کار می‌کنند تولید و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید