• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178358
+
-

منطقه آزاد قصر و کام شیرین کرمانشاه

معاون اموراقتصادی استانداری کرمانشاه از تصویب اساسنامه منطقه آزاد قصرشیرین در آینده نزدیک‌ خبر می‌دهد

پیگیری
منطقه آزاد قصر و کام شیرین کرمانشاه

تصویب اسا‌سنامه راه‌اندازی منطقه آزاد قصرشیرین مراحل نهایی را می‌گذراند. معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: به‌زودی پس از تصویب نهایی اساسنامه هیأت مدیره، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قصرشیرین نیز تعیین می‌شود.
به‌گفته بهزاد باباخانی، تصویب نهایی اساسنامه توسط شورای نگهبان انجام می‌شود. با این حال، مسئولان استان در حال انجام برخی از فعالیت‌های مرتبط هستند. تدوین طرح جامع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مرحله انتخاب مشاور است.

تعیین مناطق معین
زمزمه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین از 6سال پیش، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت به استان کرمانشاه مطرح شد. همان زمان علاوه بر منطقه آزاد قصرشیرین، 7منطقه دیگر نیز به‌عنوان منطقه آزاد تجاری جدید کشور  معرفی شدند.
باباخانی در این‌باره می‌گوید: برای هریک از 7منطقه آزاد تجاری جدید یکی از مناطق آزاد تجاری قدیمی به‌عنوان منطقه معین انتخاب شده و منطقه معین ما «ارس» است. هریک از مناطق معین فعلا 7میلیارد تومان برای مناطق جدید درنظر گرفته‌اند که صرف تدوین طرح جامع خواهد شد.
وی می‌افزاید: نیمه اردیبهشت سال گذشته، منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. هم‌اکنون، کارهای اولیه در منطقه آزاد قصرشیرین انجام و مدیر اجرایی آن نیز انتخاب شده‌است، اما تدوین طرح جامع و تصویب اساسنامه هنوز باقی مانده است. از این‌ رو، مراحل بعدی ازجمله واگذاری زمین و جذب سرمایه‌گذار نیز منوط به تصویب اساسنامه است.

قصر شیرین، مرز صادرات محور
معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه مرز قصرشیرین را متمایز از دیگر مرزهای استان می‌داند و می‌گوید: مرز قصر شیرین با دیگر مرزهای استان کرمانشاه تفاوت دارد و یک مرز صادرات محور است. 97درصد مبادلات تجاری استان کرمانشاه، صادرات از مرز قصرشیرین است و فقط 3درصد واردات از مرز قصرشیرین انجام می‌شود. باباخانی ادامه آغاز به‌کار منطقه آزاد قصرشیرین را راهی برای توسعه اقتصادی استان عنوان می‌کند و می‌گوید: فلسفه وجودی مناطق آزاد هم واردات و صادرات است. امیدواریم که منطقه آزاد قصرشیرین یکی از بهترین مناطق آزاد کشور شود و ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد. هم‌اکنون هم متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری ازجمله از کشور عراق وجود دارد.

فرصتی برای اشتغال پایدار جوانان
پیش از این نیز استاندار کرمانشاه، منطقه آزاد قصرشیرین را فرصتی برای توسعه و پیشرفت استان و اشتغال پایدار برای جوانان کرمانشاهی خوانده بود. به‌گفته بهمن امیری مقدم، تشکیل منطقه آزاد تجاری مشترک با عراق در قصرشیرین یک گام تحول آفرین است. استاندار کرمانشاه دریافت نظرات کارشناسی مجموعه‌های مختلف در روند تدوین طرح جامع منطقه آزاد را ضروری می‌داند.
امیری مقدم می‌گوید: دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارشناسی دانشگاه‌ها، مدیران استانی و همچنین تجربیات مناطق آزاد موفق کشور در روند تدوین طرح جامع باید لحاظ شوند تا طرح نهایی از کلان نگری و جامعیت لازم در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی و فرهنگی برخوردار باشد.

همایشی برای سرمایه‌گذاران
نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب نیز مهم‌ترین عامل در سرعت بخشیدن به رونق منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عنوان کرده‌است.
شهریار حیدری می‌گوید: در این راستا قرار است همایشی در قصرشیرین داشته باشیم و از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت کنیم.

***  
منطقه آزاد قصرشیرین، منطقه‌ای با وسعت ۷۲۲۳ هکتار است که بین خسروی و پرویزخان واقع شده و امیدهای فراوانی برای بهبود اوضاع اقتصاد استان و ایجاد اشتغال از طریق رونق تولید و سرمایه‌گذاری‌ مشترک با عراق و افزایش صادرات را به‌دنبال دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید