• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178315
+
-

قاره سبز چرک

جهان نما
قاره سبز چرک

خیلی‌ها اروپا را به سرسبزی، نشاط و طراوت طبیعتش می‌شناسند اما در پس این رنگ زیبا، زنگاری است که بی‌رحمانه، جان ساکنان این قاره را می‌گیرد.
آلودگی هوا در اروپا و مشخصا ذرات معلق، به چنان معضلی در این قاره تبدیل شده که می‌توان آن را یکی از قاتلان اصلی مردم اروپا خواند. اوضاع به‌شدت بحرانی است و صدها هزار نفر، جان خود را به همین‌خاطر از دست می‌دهند. در واقع، آنطور که نهاد محیط‌زیستی متعلق به اتحادیه اروپا در گزارشی تکان‌دهنده اعلام کرده، در سال 2020میلادی، 238هزار نفر در این قاره به‌خاطر آلودگی هوا، با مرگ زودرس از دنیا رفته‌اند. این آمار، برای این قاره بسیار تکان‌دهنده است و نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.
در گزارش آژانس محیط‌زیست اتحادیه اروپا آمده است: «مجاورت با سطحی از ذرات معلق که بالاتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است، ‌باعث 238هزار مورد مرگ زودهنگام شده است.» این آژانس گفته است که این آمار، با وجود کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا، کمی بیشتر از سال 2019 بوده است.
ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون که عموما با نام پی‌ام 2.5شناخته می‌شوند، نوعی از ذرات معلق هستند که معمولا محصول جانبی گازهای خروجی خودروها و نیروگاه‌های زغال سنگ هستند. اندازه بسیار ریز آنها، به این ذرات اجازه می‌دهد تا وارد سیستم تنفسی انسان شده و خطر ابتلا به برونشیت، آسم و بیماری‌های ریه را افزایش دهند. در سال 2020، مجاورت با میزان غیرمجاز دی‌اکسید نیتروژن هم باعث مرگ زودهنگام 49هزار نفر در اروپا شده است. 24هزار مورد مرگ زودهنگام هم به‌خاطر مجاورت با ازن ثبت شده است. اتحادیه اروپا سال‌هاست به‌دنبال کاهش و حذف مرگ‌های زودهنگام ناشی از آلودگی هواست و در طرحی جاه‌طلبانه، ‌می‌خواهد سطح آلودگی ذرات معلق هوا در این قاره در سال 2030میلادی، 55درصد نسبت به سطح این ذرات در سال 2005 کاهش پیدا کند.
سازمان ملل گزارش داده است که یک سوم مرگ‌های مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ریه، به‌خاطر وجود این ذرات معلق در هواست. این ذرات همچنین مسئول یک چهارم مرگ‌ومیر ناشی از حملات قلبی در دنیا هستند.
آلودگی هوا همچنین به‌صورت بنیادینی اقلیم کره زمین را تهدید می‌کند و اثرات عمیق و ویرانگری بر سلامت زمین دارد. برخی از منابع اصلی دیگر انتشار ذرات معلق در هوا، اجاق‌های غذا در کشورهای توسعه نیافته، لامپ‌های نفتی، کوره‌های صنعتی، آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌ها و مراتع و همینطور توفان‌های شن هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید