• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178299
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjVVR
+
-

فضای ضد‌صهیونیستی در جام‌جهانی قطر

تقابل فلسطینی‌ها و هواداران‌شان با اسرائیلی‌ها در دوحه به یکی از حواشی مهم جام جهانی فوتبال تبدیل شده است

جهان‌نما
فضای ضد‌صهیونیستی در جام‌جهانی قطر

تقابل تیم‌ها در مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر، روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود اما تقابلی هم خارج از مستطیل سبز در جریان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ تقابل فلسطینی‌ها و حامیانشان با صهیونیست‌ها در ورزشگاه‌ها، خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های دوحه.
هفته گذشته ویدئویی از یک هوادار مصری فوتبال منتشر شد که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی با هدف نشان دادن عادی‌سازی روابط تل‌آویو ‌ـ‌ قاهره برای مصاحبه سراغ او رفته بود. تنها جمله این هوادار فوتبال در گفت‌وگو با آن شبکه این بود: «زنده‌باد فلسطین!» ویدئوی دیگری نیز از دوحه منتشر شده که در آن گروهی از مردان لبنانی زمانی که متوجه می‌شوند خبرنگاری که برای مصاحبه سراغشان رفته، اسرائیلی است از گفت‌وگو خودداری کرده و از دوربین فاصله می‌گیرند. یکی از این مردان نیز با زدن بر شانه خبرنگار می‌گوید: «چیزی به اسم اسرائیل وجود ندارد؛ آنجا فلسطین است.»
دولت قطر هیچ ارتباط رسمی‌ای با رژیم‌صهیونیستی ندارد، با این حال به مناسبت برگزاری جام‌جهانی فوتبال و براساس توافق‌هایی که با فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) داشته اجازه پروازهای مستقیم از تل‌آویو به دوحه را صادر کرده است. همچنین به دیپلمات‌های صهیونیستی اجازه داده شده تا برای حمایت کنسولی از اسرائیلی‌ها در چندین آژانس‌ هوایی در دوحه مستقر شوند. با این حال، دوحه با اطلاع از احساسات ضدصهیونیستی قطری‌ها تأکید کرده که این اقدامات موقتی است و قرار نیست که هیچ توافقی مبنی بر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو امضا شود. آسوشیتدپرس در این‌باره نوشته: «برخورد تند شهروندان قطری‌ با اسرائیلی‌ها به‌ویژه رسانه‌های آنان نشان می‌دهد که دوحه به‌رغم اجازه دادن به پروازهای مستقیم از تل‌آویو قصد ندارد سیاست‌های خود را در قبال مسئله فلسطین تغییر دهد.»
فلسطین و رژیم‎صهیونیستی، هیچ‌یک در این مسابقات بازی نمی‌کنند اما فلسطینی‌ها در نخستین جام‌جهانی که در خاورمیانه در حال برگزاری است، حضور برجسته‌ای دارند. پیش از بازی افتتاحیه یکشنبه گذشته، یک قطری که بنر خوشامدگویی با پس‌زمینه پرچم فلسطین در دست داشت به ورزشگاه البیت قطر رفت. او پس از به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین در ورزشگاه به روزنامه گاردین گفت: «ما به مردم فلسطین اهمیت می‌دهیم؛ تمام مسلمانان و کشورهای عربی پرچم‌های فلسطین را در دست دارند چون ما طرفدار آنها هستیم.»
گذشته از قطری‌ها هواداران تونس، عربستان سعودی، مراکش و الجزایر نیز در اغلب مسابقات پرچم‌های فلسطین را حمل کرده یا آن را روی دوش خود می‌اندازند. روزنامه گاردین به نقل از «راندا احمر» زن جوان فلسطینی، که در مقابل گروهی از توریست‌های خارجی در «سوق واقف» یکی از بازارهای مهم شهر دوحه ایستاده و پرچم فلسطین را تکان می‌دهد، می‌نویسد: «فلسطین کشور من است و قصد دارم که پرچم کشورم را همه جا با خودم حمل کنم تا نشان دهم که در کشورم چه می‌گذرد.» به‌گزارش آسوشیتدپرس، گرچه دولت قطر برای حضور اسرائیلی‌ها تمهیداتی چون برپایی آشپزخانه کوشر (محلی که در آن طبق قوانین کوشر یهودی غذا تهیه می‌شود) در نزدیکی فرودگاه دوحه را درنظر گرفته، اما رسانه‌های قطری در یک هفته‎ای که از شروع مسابقات گذشته بارها با انتشار ویدئوهایی از برخورد شهروندان قطری، فلسطینی یا لبنانی با رسانه‌های صهیونیستی تأکید کرده‌اند که هیچ عادی‌سازی‌ای در کار نیست و قرار نیست قطر همان راهی را برود که برخی کشورهای منطقه چون بحرین یا امارات متحده عربی رفته‌اند.

سفر طولانی فلسطینی‌ها برای رسیدن به قطر
در ابتدای شروع مسابقات جام‌جهانی نزدیک به 4هزار اسرائیلی و 8هزار فلسطینی ویزای ورود به قطر دریافت کردند. فیفا ادعا کرده که توافق با قطر جهت صدور مجوز برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی جهت سفر به دوحه در ازای آن بوده که رژیم‌صهیونیستی نیز به فلسطینی‌ها اجازه دهد که از فرودگاه‌های تل‌آویو به قطر پرواز کنند. با گذشت یک هفته از آغاز مسابقات اما هنوز مشخص نیست چه تعداد فلسطینی توانسته‌اند از موانع سخت بازرسی‌ها و تدابیر شدید امنیتی که برای سفر فلسطینی‌ها از تل‌آویو درنظر گرفته شده عبور کرده و خود را به قطر برسانند. گفته شده اغلب فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری از طریق فرودگاه اردن خود را به قطر رسانده‌اند درحالی‌که فلسطینی‌های نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر رفته و از آنجا به قطر رفته‌اند. لیور هیات، دیپلمات رژیم‌صهیونیستی، با اذعان به طاقت‎فرسا بودن روند اداری دریافت مجوز پرواز فلسطینی‌ها از فرودگاه‌های سرزمین‌های اشغالی به آسوشیتدپرس گفته: «فلسطینی‌ها برای ورود و خروج باید مجوز امنیتی دریافت کنند که این کار بسیار زمان‌بر است.» عماد قراقره سخنگوی اداره کل امور مدنی فلسطین، نیز می‌گوید که تاکنون نشنیده که یک فلسطینی برای خروج از فرودگاه بن‌گوریون درخواست مجوز داده باشد.
اغلب فلسطینی‌ها که برای رسیدن به قطر سفری طولانی طی کرده‌اند به آسوشیتدپرس گفته‌اند که احساس می‌کنند حضورشان در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان می‌تواند نتیجه سیاسی داشته باشد. معاویه ماهر، تاجر 31ساله از شهر الخلیل در کرانه باختری که پرچم فلسطین را روی شانه‌های خود انداخته، می‌گوید: «اینجا هستم تا به جهان یادآوری کنم که در سال 2022هنوز سرزمین من تحت اشغال است. فکر می‌کنم شرایط بسیار دشواری است اما من همچنان به فلسطینی بودنم افتخار می‌کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید