• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178239
+
-

خسارت باران در ایلام

ایلام برای دومین بار طی هفته‌های اخیر با بارندگی‌های شدید پاییزی درگیر سیلاب، آب‌گرفتگی و خسارت‌های ناشی از آن شد

آب و هوا
خسارت باران در ایلام

سازمان هواشناسی در روزهای پایانی هفته گذشته، برای جمعه هشدار زرد بارندگی در آذربایجان غربی، ایلام، غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه، شمال خوزستان و شنبه در نیمه‌جنوبی آذربایجان غربی و نوار غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه پیش‌بینی کرد. گرچه استان ایلام در میان فهرست استان‌های این هشدار قرار نداشت، اما مدیرکل ستاد مدیریت بحران ایلام در روز پنجشنبه (3آذر) از آماده‌باش تیم‌های امدادی به‌علت ۲پدیده طبیعی زلزله و بارش باران خبر داده بود.
به‌گزارش همشهری، ایلام علاوه بر پنجشنبه، روز جمعه هم با بارش‌های شدید دچار مشکلاتی ازجمله آب‌گرفتگی و خسارت‌های بارندگی در بخش‌های زیرساخت، مسکونی و کشاورزی شهرستان‌های دهلران و آبدانان شد.

خسارت بارندگی در موسیان
فرماندار ویژه دهلران با بیان اینکه بارندگی جمعه شب (4آذر) موجب خساراتی به زیرساخت‌های فاضلاب شهری و اراضی کشاورزی در بخش موسیان این شهرستان شده است، می‌گوید:‌ خسارات وارد شده در بخش کشاورزی و زیرساخت‌های فاضلاب شهری دهلران نیز در حال بررسی است.
لطیف صادقی با اشاره به آب‌گرفتگی معابر در شهر دهلران و موسیان می‌افزاید: برآورد حجم خسارت‌های حاصل از سامانه‌های بارشی اخیر در دست اقدام است و به‌زودی جمع‌بندی و میزان خسارات آن اعلام می‌شود.
فرماندار ویژه دهلران تأکید می‌کند، ستاد مدیریت بحران شهرستان دهلران از ابتدای روز جمعه در آماده‌باش کامل بوده است و با هماهنگی ایجاد شده بین مسئولان عضو ستاد بحران شهرستان، تلاش شد تا مناطق سیل‌خیز شناسایی و به رفع گرفتگی جوی‌ها و آب‌گرفتگی معابر اقدام شود.
صادقی با اشاره به بالا آمدن سطح آب در کانال‌های انتقال آب در حوالی شهر موسیان و جمع شدن آب در حیاط برخی از منازل مردم اظهار می‌کند: با حضور میدانی و مدیریت و همچنین استفاده از امکانات شهرداری و شرکت‌های منطقه، از وقوع خسارات جلوگیری شد.

34میلی‌متر بارندگی
علاوه بر دهلران، شهرستان آبدانان هم خسارت‌هایی دیده است که این خسارت‌ها نیز به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران ایلام، در دست بررسی است.
مجید بیگلریان در این‌باره به همشهری می‌گوید: از روز چهارشنبه هفته گذشته در ایلام، هشدار سطح نارنجی بارندگی برای کل استان صادر شده است.
به‌گفته وی، جمعه شب 34میلی‌متر بارندگی در دهلران و موسیان اتفاق افتاده است و آبدانان نیز روز پنجشنبه شاهد وقوع یک زلزله 4ریشتری در عمق 10کیلومتری و همچنین بارش باران بود.
 ایلام هفته‌های پایانی آبان نیز درگیر سیلاب، آب‌گرفتگی و خسارت‌های ناشی از آن بود؛ به‌طوری‌که بارش شدید باران، باعث بروز سیلاب در مناطق مجاور سیل بند جنوبی شهر بدره، موجب بروز خسارت به واحدهای مسکونی و تجاری و تلف‌ شدن تعدادی دام شد.

کاهش دما در کشور
در شرایطی که هشدار سطح نارنجی در ایلام به پایان رسیده است و مسئولان این استان از جَوی آرام تا روز چهارشنبه خبر می‌دهند، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از وقوع رگبار باران در برخی نقاط کشور، رگبار و رعد و برق و کاهش دمای ۶ تا ۸ درجه‌ای در برخی نقاط خبر می‌دهد.
صادق ضیاییان توضیح می‌دهد: امروز، یکشنبه (۶ آذر) در شمال غرب و استان‌های کرمانشاه، همدان، قزوین و البرز و بعدازظهر در شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید رخ می‌دهد.
به‌گفته وی، در این روز دریای خزر نیز مواج است و در نوار شمالی کشور، کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

***  
هفته جاری، برخی مناطق نوار غربی و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران شاهد ابرناکی و رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد بودند. در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان و کرمانشاه و در شرق لرستان بارش‌ها شدت
 بیشتری داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید