• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178236
+
-

شتاب طرح ملی مسکن در زنجان

سهم زنجان در طرح ملی مسکن افزایش 40درصدی یافته و قرار است 70هزار واحد مسکونی در این استان ساخته ‌شود

گزارش
شتاب طرح ملی مسکن در زنجان

استان زنجان در طرح ملی مسکن هم در تامین زمین و هم در پیشرفت اجرای پروژه‌ها پیشروترین استان کشور است. این را ایمان اسلامیان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی کشور گفته و ابراز امیدواری کرده است نخستین کلیدهای طرح نهضت ملی مسکن در کشور در این استان به متقاضیان داده شود. نگاهی به روند پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان نشان می‌دهد گام نخست یعنی تامین زمین در شهرستان‌های با جمعیت کمتر از 100هزار نفر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری انجام می‌شود. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن زنجان به همشهری می‌گوید: تعامل بین اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان موجب شده است با واگذاری زمین روند اجرای طرح به خوبی پیش برود. امیر اعلم از واگذاری 16واحد مسکونی این طرح در 5شهرستان استان در دهه فجر نیز خبر می‌دهد.

کاهش هزینه ها
زنجان به‌عنوان استان‌ پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۱۷4۱ واحد مسکونی اعم از مسکن شهری و طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت و اجرا دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان با اشاره به اینکه با استفاده از روش‌های نوین ساخت و بالا بردن کیفیت می‌توان هزینه ساخت را کاهش داد درباره وضعیت پروژه‌ها به همشهری می‌گوید: سال گذشته 612واحد مسکونی به مساحت 75600مترمربع طراحی شد. در حوزه مسکن شهری نیز 141واحد به مساحت 1775مترمربع در دست احداث و در قالب نهضت ملی مسکن 600واحد به مساحت 84827مترمربع به‌صورت بنیاد ساخت در دست اجراست.
از میان پروژه‌های در دست اجرا پروژه گلشهر زنجان بیش از نیمی از مراحل ساخت‌وساز را گذرانده و پیشرفت 55درصدی دارد.
رضا خواجه‌ای ادامه می‌دهد: پروژه 368واحدی گلشهر در شهر زنجان نیز به مساحت 52542مترمربع در دست اجراست؛ پروژه‌ای که ۴ بلوک ۱۰ طبقه و ۲ بلوک ۹ طبقه دارد. پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های چورزق، زرین‌رود و ماهنشان نیز به تعداد 34واحد در دست اجراست.

افزایش سهم استان
به‌گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان، در طرح ملی مسکن، سهم استان به نسبت جمعیت آن در کشور ۴۰ درصد بیشتر تخصیص یافته است.
خواجه‌ای می‌گوید: با تخصیص این سهم بیشتر در مجموع ۵۰ هزار واحد مسکونی به ۷۰ هزار واحد مسکونی افزایش یافته و در بخش شهری ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب خودمالکی، بافت فرسوده، تعاونی‌ها و حمایتی تقسیم‌بندی شده است.
ساخت واحدهای طرح نهضت ملی استان زنجان در فاز اول در 6هکتار آغاز شد و در فاز دوم 8هکتار زمین تامین شده‌است که مراحل طراحی و اخذ مجوزات قانونی را می‌گذراند.
۱۵ هزارو ۸۳۴ نفر در زنجان در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ثبت‌نام 4600نفر نهایی شده است.
در شهرستان زنجان که جمعیتی بیش از 500هزار نفر دارد، ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن درنظر گرفته شده و عملیات اجرایی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد شروع شده‌است.

تحویل 16واحد مسکونی
موضوع ضرباهنگ سریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در زنجان را با معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان درمیان می‌گذاریم.
امیر اعلم به همشهری می‌گوید: پیشرفت پروژه در تعامل بین اداره راه و شهرسازی استان برای تامین زمین و بنیاد مسکن برای اجرای طرح خلاصه می‌شود.
اعلم در ادامه خبر خوش دیگری برای زنجانی‌ها دارد و می‌گوید: طرح نهضت ملی مسکن در 5شهرستان‌ ابهر، خدابنده، خرمدره، طارم و ماهنشان که جمعیتی کمتر از 100هزار نفر دارند با پیشرفت‌های 17تا 90درصدی در حال اجراست و در دهه فجر امسال 16واحد مسکونی به متقاضیان در این 5شهرستان تحویل داده می‌شود.
اعلم تأکید می‌کند با تکمیل واحدهای مسکونی به‌طور متناوب به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
استقبال از طرح ملی مسکن در 2شهر زنجان بیشتر است. اعلم می‌گوید: خرمدره و قیدار، بیشترین متقاضی را دارد و در قیدار برای 2هزار متقاضی پیگیر تامین زمین هستیم. در خرمدره نیز هزار متقاضی داریم که فعلا برای 700واحد زمین تامین شده‌است.
به‌گفته اعلم، با تامین زمین در این دو شهرستان نیاز متقاضیان پاسخ داده می‌شود.
کمبود زمین به‌عنوان یکی از مشکلات پیش پای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است. حتی زنجان که توانسته است بر این مشکل فائق شود و طرح را بهتر از استان‌های دیگر پیش ببرد برای اجرای تمام و کمال این طرح به زمین جدید نیاز دارد؛ مشکلی که به‌گفته مسئولان راه و شهرسازی استان، یکی از راهکارها می‌تواند از طریق زمین‌های دولتی واقع در غرب و شمال غرب شهر به شرط الحاق آنها به محدوده شهر باشد.

حمایت از محرومان
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان زنجان از اجرای طرح دیگری در استان با عنوان طرح مسکن حمایتی نام می‌برد و توضیح می‌دهد: برخی از شهروندان نمی‌توانند از عهده هزینه اولیه ثبت‌نام و درخواست طرح ملی مسکن برآیند و برای آنها طرحی با عنوان مسکن حمایتی اجرا می‌شود؛ طرحی که با اعطای تسهیلات ویژه به این افراد همراه است و حالا 252واحد مسکونی را دربرگرفته است.
به‌گفته اعلم شناسایی متقاضیان این طرح انجام شده‌است.

مقاوم‌سازی واحدهای روستایی
مقاوم‌سازی واحدهای روستایی زنجان یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن زنجان است. سال گذشته 2300واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم‌سازی شد و به‌گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان، تاکنون ۵۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی زنجان مقاوم‌سازی شده است و تا پایان سال ۱۴۱۰ با مقاوم‌سازی بیش از 5هزار واحد مسکونی، مقاوم‌سازی‌ همه واحدهای روستایی استان به اتمام می‌رسد.

***  
پروژه ملی مسکن در بخش غربی و کمربندی شمالی زنجان توسعه متوازن را به‌دنبال خواهد داشت. سهمیه ابلاغی به این استان در نهضت ملی مسکن براساس ظرفیت‌ها و موفقیت‌هایی که در اجرای طرح در استان محقق شد افزایش یافته و ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی به جای 50هزار واحد را شامل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید