• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178161
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR1kq
+
-

مروری بر لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران

یادداشت
مروری بر لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران

امیر شهرابی؛  مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران

لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران (1404-1401) تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد. این برنامه بر پایه مبانی انسان‌شناسی و بنیان‌های اعتقادی مبتنی بر ارزش‌های معنویت، عدالت، آزادی، استقلال و پیشرفت و باورهای مردم‌سالاری دینی، ولایتمداری، انسجام، وحدت‌گرایی، تعاون و ایثار، مسئولیت‌پذیری، نوآوری و تحول‌خواهی بنا شده است.
برنامه چهارم پیشنهادی شهرداری تهران با تمرکز بر 12رویکرد «هویت‌بخشی به شهر»، «مسئولیت‌پذیری و ارتقای سطح خدمتگزاری»، «مردمی‌سازی‌ اداره شهر بر محور نخبگان»، «مدیریت جهادی، تحول‌خواه، عالمانه و مشارکتی»، «شفافیت و مبارزه با فساد»، «هوشمندسازی»، «حاکمیت نگاه سیستمی و زیست‌بومی»، «اهتمام به سرزندگی، نشاط و معنویت»، «تأکید بر رفاه، آسایش، ایمنی و امنیت»، «نگاه بنیادین به فرهنگ با تأکید بر تعلیم و تربیت»، «تقویت بنیان خانواده با برنامه‌های محله‌محور و مسجدمدار» و «رشد اقتصادی شهر و خانواده» تدوین شده است.
این برنامه به‌دنبال ایجاد تحول در 4عرصه تحول «درون‌زا»، «نرم‌افزاری و روحی»، «سخت‌افزاری و کالبدی» و «فناورانه و دانش‌بنیان» بوده که در این مسیر 4ابرپروژه «ارتقای مدیریت شهری از نهاد خدماتی به نهاد خدمتگزار اجتماعی»، «نوسازی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی»، «ساماندهی-مشارکت مردم به‌ویژه نخبگان در اداره شهر» و «توسعه خدمتگزاری و پیشرفت شهر بر محور شهروندان با تکیه بر تحول نوآورانه» برای کلانشهر تهران پیش‌بینی شده است. این 4ابرپروژه در قالب 36کلان‌پروژه اجرایی می‌شوند.
برنامه چهارم با نگاه تحول‌گرایانه و مسئله‌محور به جای جامع‌نگری غیرتحقق‌پذیر، تلاش دارد با بهره‌گیری از درس‌آموخته‌های برنامه‌های پیشین شهرداری تهران، احکام قابل اجرا در بازه زمانی 4ساله دوره مسئولیت مدیریت شهری را تبیین کرده تا در پایان این دوره مسئولیتی، عملکرد شهرداری و شورا در بوته قضاوت شهروندان تهرانی قرار گیرد.
بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغی مقام معظم رهبری، طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و مصوبه سند الزامات تدوین برنامه چهارم ابلاغی شورای اسلامی شهر از مهم‌ترین اسناد فرادستی در تدوین برنامه چهارم بودند.
برنامه 4ساله چهارم شهرداری تهران با هدف ارتقای سطح خدمت‌رسانی و به اوج رساندن مشارکت مردمی، پاسخگویی هرچه بهتر و پیگیری تحقق برنامه‌های میان‌مدت در قالب مأموریت‌های 6گانه «اجتماعی و فرهنگی»، «خدمات شهری و محیط‌زیست»، «ایمنی و مدیریت بحران»، «شهرسازی و معماری»، «توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری» و «حمل‌ونقل و ترافیک» در 60ماده، مشتمل بر 261حکم در سطح راهبردی و براساس اولویت‌های ابلاغی شورای اسلامی تدوین شده است.
امید است این برنامه، به‌ مثابه میثاقی مشترک میان شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان نماینده شهروندان و نهاد فرادستی مدیریت شهری و شهرداری تهران در جایگاه دستگاه اجرایی خدمتگزار، چراغ راه و هدایتگر تمامی اقدامات و مبنایی برای ارزیابی دستاوردهای مدیریت شهری قرار گیرد تا زمینه تحقق «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» را فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید