• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178039
+
-

4راز کم‌پولی خودپردازها

گزارش میدانی همشهری از افزایش تعداد خودپردازهای فاقد پول نقد در سطح شهر حکایت دارد

بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز پول نقد ندارند و مردم گرفتار و کلافه شده‌اند. سقف برداشت نقدی وجه از خودپردازها سال‌هاست تغییر نکرده است. به‌دلیل روند فزاینده تورم، 200هزار تومان در یک روز حتی پوشش هزینه تردد و نیازهای بسیاری از شهروندان به نقدینگی را پاسخ نمی‌دهد. مشاهدات خبرنگاران همشهری از کم‌پولی خودپردازهای بانکی و حتی بی‌پولی برخی از آنها حکایت دارد. بسیاری از خودپردازها این روزها یا دست تعمیر هستند یا گزینه برداشت نقدی آنها غیرفعال است. نشانه‌ای از اینکه روند تجهیز خودپردازها به اسکناس و چک‌پول به میزان قابل ملاحظه‌ای به‌ویژه در کلانشهر تهران و نقاط پرتراکم از حیث جمعیتی دیده نمی‌شود. حتی برخی پرسنل بانک‌ها مدعی شده‌اند به‌دلیل تنش‌های موجود در سطح شهر خودپردازهایی که حفاظ مناسبی ندارند،  این روزها کمتر شارژ می‌شوند.
به‌گزارش همشهری، کاهش دسترسی به امکان دریافت وجه نقد از خودپردازها بسیاری از شهروندان را کلافه کرده و گاه موجب می‌شود شهروندان دقایق زیادی را در شهر تردد کنند تا بلکه دستگاه خودپردازی را پیدا کنند که پول داشته باشد. راز پشت پرده کم‌پولی در خودپردازها چیست؟ پیش از این بارها بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته بود با افزایش نوبت‌‌های پول‌گذاری و شارژ دستگاه‌های خودپرداز مشکل را رفع کنند. سال‌هاست که سقف برداشت نقدی از هر کارت در یک روز ثابت مانده و بانک مرکزی همچنان اصرار دارد که سقف 200هزار تومان کافی است، اما به‌نظر می‌رسد دست‌کم 4راز در پشت پرده کم‌پولی در خودپردازها وجود دارد که ضرورت دارد شبکه بانکی برای حل آن فوری چاره‌اندیشی کند. عامل یا راز نخست به کاهش ارزش واقعی سقف 200هزار تومان به‌دلیل افزایش نرخ تورم بازمی‌گردد؛ این سقف پوشش نقدی، نیاز شهروندان را پاسخ نمی‌دهد و همین عامل باعث شده تا مراجعه به‌خودپردازها برای برداشت نقدی افزایش یابد. عامل دوم را در تغییر رفتار برخی فروشندگان کالاها و خدمات جست‌وجو کرد، بسیاری از آنهایی که از پرداخت مالیات بر تراکنش دستگاه‌های کارتخوان، فراری هستند، از خریداران، وجه نقد درخواست می‌کنند. عامل سوم به اختلال‌های ارتباطی مربوط است؛ به‌نظر می‌رسد با اعمال محدودیت‌های اینترنتی در شبکه اپراتورهای تلفن همراه، دسترسی به موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک گوشی‌های تلفن همراه سخت‌تر شده و شهروندان در پرداخت‌های خرد ازجمله در پرداخت وجه تاکسی‌های اینترنتی یا کارت به کارت کردن دچار مشکل شده‌اند. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد بروز ناآرامی‌ها در 2ماه گذشته، برخی بانک‌ها را مجاب کرده با نادیده گرفتن دستور بانک مرکزی مبنی بر تجهیز خودپردازها، به پول‌گذاری گزینشی اقدام ‌کنند؛ به‌نحوی که بعضا مشاهده شده بانک‌ها فقط آن دسته از دستگاه‌های خودپرداز جای گرفته در کیوسک‌های بانکی دارای حفاظ امنیتی را شارژ می‌کنند و در مقابل خودپردازهای فاقد پوشش حفاظتی را خالی نگه می‌دارند.
به باور کارشناسان، یکی از راهکارها این است که بانک مرکزی سقف برداشت نقدی از خودپردازها را متناسب با نرخ تورم سالانه بالاتر ببرد و شبکه بانکی را ملزم سازد تا نسبت به تجهیز خودپردازها و افزایش نوبت کاری شیفت‌های پول‌رسان اقدام کند. افزون بر این مذاکره با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهبود کیفیت اینترنت تلفن همراه و برداشتن محدودیت‌های احتمالی هم باید در دستور کار قرار گیرد، ضمن اینکه ارتقای امکانات حفاظتی از دستگاه‌های خودپرداز هم می‌تواند به موازات همه اینها دنبال شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :