• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178035
+
-

کاهش شکاف تورم و بازارها

در 8 ماه امسال قیمت ارز 34درصد، سکه 32/5درصد، مسکن 26 و میانگین قیمت سبد خودروهای داخلی 24/3درصد افزایش یافته است

تورم
کاهش شکاف تورم و بازارها

آمار‌ها نشان می‌دهد از پاییز امسال با آغاز روند صعودی بازار‌ها ازجمله بورس، طلا، ارز و خودرو شکاف بین بازار‌ها و نرخ تورم که در نیمه نخست سال افزایش یافته بود در حال کمتر شدن است.
به‌نظر می‌رسد قیمت دارایی‌هایی که در نیمه نخست سال متناسب با نرخ تورم رشد نکرده بود، اکنون در حال جبران عقب‌ماندگی است. با این حال هنوز شکاف 8ماهه بین نرخ تورم و بازار‌ها به‌طور کامل از بین نرفته است.
به‌گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال‌جاری میزان رشد بازارها کمتر از رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده بوده است. قیمت اغلب دارایی‌هایی که صاحبان نقدینگی به‌طور سنتی در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به جز مسکن، در نیمه نخست امسال متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته بود. این موضوع به عقب‌ماندگی بازار‌های بورس، طلا و ارز از نرخ تورم منجر شده بود و تقریبا هیچ بازاری نبود که بازدهی متناسب با نرخ تورم داشته باشد و تنها بازاری که توانسته بود نزدیک به نرخ تورم حرکت کند، بازار مسکن بود.
طبق قواعد اقتصادی تداوم چنین رویه‌ای در فضای اقتصاد کلان غیرممکن بود و به‌طور طبیعی بازارهای مختلف اگرچه با تأخیر اما در نهایت عقب‌ماندگی خود را از نرخ تورم جبران می‌کنند و ارزش دارایی‌ها در فرایند بلندمدت با نرخ تورم هماهنگ می‌شود.

بازده بازار‌ها از ابتدای پاییز
آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است از ابتدای پاییز تاکنون 5.1درصد رشد کرده، اما در مقابل میزان رشد اغلب بازار‌ها به جز بورس و مسکن در این مدت بیشتر از نرخ تورم بوده و حتی میزان رشد در برخی بازار‌ها تا 3برابر نرخ تورم بوده است. داده‌های موجود نشان می‌دهد قیمت طلا و ارز بیشترین رشد را در همه بازار‌ها از اول پاییز تاکنون داشته‌اند؛ به‌طوری‌که قیمت هر یورو در بازار آزاد 15.9 و قیمت هر سکه طرح جدید 15.2درصد افزایش یافته است. در این مدت همچنین قیمت هر دلار 11.7درصد و قیمت هر سکه طرح جدید 13.6درصد افزایش داشته است. در نیمه نخست امسال سیاست‌های کنترلی مانع از رشد قیمت‌ها در این بازار‌ها شده و فنر قیمت‌ها فشرده نگه‌داشته شده بود، اما در نهایت در نیمه دوم سال این فنر آزاد شد. در این مدت همچنین قیمت طلای آب شده 12.3درصد رشد و میانگین سبد قیمت خودروهای داخلی 5.7درصد افزایش یافته که این میزان بیش از نرخ تورم در فصل پاییز است. تنها بازار‌هایی که در این مدت میزان رشدشان کمتر از نرخ تورم بوده، بازار مسکن و بورس است که البته بازار مسکن در نیمه نخست سال متناسب با نرخ تورم رشد کرده بود. شاخص بورس هم از ابتدای پاییز تا پایان آبان‌ماه 4درصد و قیمت مسکن 2.5درصد افزایش یافته است.

کاهش شکاف
با وجود آنکه میزان رشد بازارها در پاییز امسال بیش از نرخ تورم بوده، اما همچنان شکاف بین نرخ تورم و ارزش دارایی‌ها به‌طور کامل پر نشده و در یک فرایند 8ماهه روند رشد نرخ تورم بیشتر از نرخ رشد بازارهاست.
آمار‌ها نشان می‌دهد در طول 8ماه گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده 37.6درصد رشد کرده است، اما میزان رشد قیمت ارز که بیشترین رشد را در میان همه بازارها در این مدت داشته 34درصد و میزان رشد قیمت سکه طرح جدید 32.5درصد بوده است. در این مدت همچنین قیمت هر سکه طرح قدیم 29.2درصد، مسکن  26 درصد و میانگین قیمت سبد خودرو‌های داخلی 24.3درصد افزایش یافته است.
طبق این اطلاعات، میزان رشد قیمت در همه این بازارها در این دوره کمتر از نرخ تورم بوده است. با وجود این، به‌نظر می‌رسد ظرف ماه‌های آینده این شکاف کمتر شود؛ زیرا سرعت رشد بازارها در آبان‌ماه افزایش یافته و بخش عمده رشد پاییزی بازارها به رشد قیمت‌ها در ماه آبان مربوط بوده که نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت‌ها تحت‌تأثیر تورم انباشته 8ماهه افزایش یافته است. به‌طور مثال 12.2درصد از مجموع رشد پاییزی قیمت یورو، 7.9درصد از مجموع رشد دلار، 10.3درصد از مجموع رشد قیمت سکه طرح قدیم و 10.2درصد از رشد پاییزی قیمت طلای آب‌شده، در آبان‌ماه اتفاق افتاده است. در آبان‌ماه امسال همچنین میزان رشد شاخص بورس تهران نیز برای نخستین‌بار از ابتدای سال بیش از نرخ تورم بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید