• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آذر 1401
کد مطلب : 177903
+
-

سطح بالای کلسترول خوب خون بی‌فایده است

به‌گفته محققان مؤسسه ملی سلامت آمریکا، ممکن است چیزی به نام کلسترول خوب وجود نداشته باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، مطالعه آنها نشان داد که چربی‌های سالم خون نه‌تنها در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظتی ارائه نمی‌دهند بلکه می‌توانند خطر این بیماری‌ها را هم افزایش دهند. این تیم افزود کلسترول خوب خون (HDL) که از نظر پزشکی به‌عنوان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا نیز شناخته می‌شود، ممکن است ابزار غربالگری مؤثری برای بیماران در معرض خطر بیماری قلبی نباشد.
این یافته‌ها براساس بررسی تقریبا 24هزار بزرگسال در سراسر آمریکا منتشر شده است. ناتالی پامیر، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار پزشکی در مؤسسه قلب و عروق نایت گفت: هدف تحقیق ما درک دقیق HDL به‌عنوان کلسترول مفید بود. به‌دنبال پاسخی برای این سؤال بودیم که آیا این برای همه قومیت‌ها صادق است یا نه. ما پس از تحقیقات پیاپی کاملا پذیرفتیم که سطوح پایین کلسترولHDL، صرف‌نظر از نژاد فرد، مضر است. این مطالعه در کنار سایر شواهدی که نشان می‌دهد کلسترول می‌تواند غیرطبیعی و منجر به مسدود‌شدن رگ‌های خونی شود، تمام باورها را تاکنون زیر سؤال می‌برد.
همواره کشمکشی بین جریان خون کلسترول بد یاLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) - که چربی را در شریان‌‌ها تخلیه می‌کند - و کلسترول خوب که آن را از بین می‌‌برد، روی می‌‌دهد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مورد دوم همیشه هم بهتر عمل نمی‌کند. پامیر گفت: آنچه امیدوارم این نوع تحقیقات ثابت کند، نیاز به بازبینی الگوریتم پیش‌بینی خطر بیماری‌‌های قلبی عروقی است. این می‌تواند به این معنا باشد که در آینده، پزشکان به‌دلیل بالابودن سطح کلسترول خوب خون، بیمار را تشویق نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید