• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177705
+
-

کاهش تورم در اقتصاد کشاورزی

مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه بخش تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی در تابستان امسال خبر داد و اعلام کرد هزینه تولید در این بخش از 66.2درصد در تابستان سال گذشته به 56.3درصد در تابستان امسال کاهش یافته که بیانگر کاهش دمای هزینه تولید به میزان 9.8درصد است.
به گزارش همشهری، کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در گروه پرورش بز و بزغاله سنتی به میزان 31.1درصد و بیشترین نرخ تورم هم مربوط به گروه غلات به میزان 97.9درصد ثبت شده است.
براساس اعلام مرکز آمار، در تابستان امسال شاخص قیمت تولید بخش زراعت، باغداری و دامداری سنتی در 4فصل منتهی به تابستان گذشته به 55.8درصد رسیده که کاهش 7.3واحد درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته داشته است. این گزارش می‌گوید: کمترین نرخ تورم در تولید مربوط به پرورش گوسفند و بره پرواری به میزان 23.9درصد و بالاترین نرخ تورم هم مربوط به تولید غلات به میزان 94.1درصد بوده است.
کاهش هزینه تولید در بخش کشاورزی به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام‌شده محصولات زراعی، باغی و دامداری سنتی در بخش مصرف شود البته به شرطی که این کاهش هزینه تولید استمرار داشته باشد و انگیزه سرمایه‌گذاران و بازده اقتصادی موردانتظار فعالان اقتصاد کشاورزی را تقویت کند.
اکنون باید منتظر ماند و دید این کاهش نرخ تورم تولید در سایر بخش‌های کشاورزی در فصل‌های آینده تکرار خواهد شد و برنامه دولت برای تقویت اقتصاد کشاورزی ایران چیست و چگونه می‌خواهد هزینه تولید را پایین بیاورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید