• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177702
+
-

ریل‌گذاری رفع ناترازی برقی

چهره روز
ریل‌گذاری رفع ناترازی برقی

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه امروز صنعت برق روی ریل خوبی قرار گرفته اعلام کرد: بی‌تردید این مهم برای از میان برداشتن ناترازی‌های تولید و فراهم ساختن مسیر رشد اقتصادی کشور مؤثر خواهد بود. او به کاربرد بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخت و گفت: هم‌اکنون با مصرف بالای انرژی در بخش خانگی مواجه هستیم که با استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاهد بهینه‌سازی مصرف برق در این بخش خواهیم بود و از این حیث تولید برق را برای رشد صنعت و تکنولوژی کشور معطوف می‌کنیم.
هرچند اعلام خبر بومی‌سازی بیش از 95درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق یک دستاورد به شمار می‌رود اما باید برای رفع ناترازی در حوزه برق یک استراتژی بلندمدت تدوین و به اجرا گذاشته شود تا ثمره این بومی‌سازی در عمل به نتیجه برسد. به هر میزان که وزارت نیرو بتواند با مدیریت تقاضا، تراز برقی کشور را مثبت کند، این فرصت ملی ایجاد می‌شود که انرژی آزادشده در بخش‌های مولد اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد و ضریب تاب‌آوری انرژی کشور تقویت شود.
واقعیت این است که ایران در شاخص بهره‌وری انرژی نمره ضعیفی دارد و اقتصاد برق و آب ایران از ناترازی ناشی از قیمت‌گذاری دولتی رنج می‌برد و از این جهت به‌رغم افزایش سطح توانمندی فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی، بازده اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطلوب نیست. انتظار می‌رود وزارت نیرو گام‌های عملیاتی در قالب برنامه هفتم توسعه برای ریل‌گذاری اقتصاد انرژی ایران و تقویت انگیزه سرمایه‌گذاران در یک روند تدریجی بردارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید