• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177644
+
-

بایدها و نبایدهای خرید سیسمونی

رسم خرید سیسمونی ازجمله خریدهای لذتبخش برای والدین و خاطره‌انگیز برای پدربزرگ و مادربزرگ‌هاست. رسمی که با گذشت زمان دچار تغییرات و تحولات شده است. اما اگر به باید و نبایدهای این رسم دیرین توجه نشود ضمن به هدر رفتن منابع مالی، خاطره‌ای ناخوشایند نیز از آن باقی می‌ماند. در زیر به‌طور اجمالی تعدادی از مهم‌ترین بایدها و نبایدهای خرید ملزومات سیسمونی نوزادان را بررسی می‌کنیم.
ابتدا باید به این سؤالات پاسخ دهید که چه میزان بودجه‌ای برای خرید اقلام و لوازم سیسمونی در اختیار دارید؟ آیا صاحب خانه یا مستأجر هستید؟ خانه شما کوچک یا بزرگ است؟ قبل از خرید سیسمونی به ظرفیت خانه خود و همچنین حمل‌ونقل‌های احتمالی بیندیشید.
فصلی که فرزند شما در آن متولد می‌شود، بسیار مهم است. چرا که لباس‌های سایزهای اولیه باید متناسب با آن فصل باشند و از آنجایی که نوزاد به سرعت رشد می‌کند، برخی از خریدها غیرضروری می‌شود.
قبل از تعیین جنسیت فرزندتان، هیجان‌زده نشوید و به خرید نروید. در این شرایط فقط اقلامی را تهیه خواهید کرد که ضروری نیستند.
معمولا والدین از یک رنگ غالب برای وسایل و لوازم سیسمونی استفاده می‌کنند. این رنگ غالب را با توجه به شرایط اتاق کودک و روحیات خانوادگی، انتخاب کنید.
چند سالی‌ است که وسیله‌ای با نام ماشین لباسشویی ویژه کودک وارد بازار شده است. این وسیله با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده طراحی شده است. اگر هدررفت آب برایتان مهم است یا اگر در مصرف پوشک نوزاد محدودیت‌هایی دارید، ماشین لباسشویی می‌تواند گزینه خوبی برای سیسمونی نوزاد شما باشد.
در خرید لوازم بهداشتی نوزاد دچار وسواس کمی نشوید و از خرید در حجم زیاد جلوگیری کنید، زیرا ممکن است از تاریخ انقضای آن بگذرد یا حتی گاهی به دلایلی نخواهید توانست از آن استفاده کنید مانند بروز حساسیت در نوزاد که امکان ادامه استفاده از آن برند مورد نظر نخواهد بود. بنابراین میزان زیادی از بودجه‌تان به هدر می‌رود. لوازم بهداشتی ضروری برای سرویس نوزاد عبارتند از شیردوش، شیشه شیر، پستانک نوزادی که البته از معمولی تا مدل‌های ارتودنسی‌دار موجود است، کرم‌های بهداشتی، دماسنج، ناخن‌گیر، دندان‌گیر، پوشک، دستمال مرطوب و پودر‌بچه.
در تهیه ست کالسکه به اقلام جانبی مانند کریر، روروئک و صندلی خودرو توجه کنید و در صورت نیاز واقعی آنها را بخرید.
مطابق با سن کودکان برایشان اسباب‌بازی بخرید. نوزاد تازه متولد شده بیش از اسباب‌بازی به خواب، آرامش و رسیدگی‌های اولیه نیاز دارد. بنابراین خرید اسباب‌بازی را به مرحله آخر و آن هم متناسب با ماه‌هایی که در علم روانشناسی کودک به آنها اشاره شد، موکول کنید. البته از خرید کتاب در کنار اسباب‌بازی غافل نشوید. چراکه برای انس گرفتن کودک با کتاب باید از سنین پایه آغاز کرد.
یکی از ضروری‌ترین موارد در لیست خریدهای سیسمونی خرید انواع پوشاک است. از آنجایی که لباس کودکان به‌سرعت کوچک می‌شود بهتر است هر ماه خرید کنید. لباس‌های بلند که روی شکم و پوشک نوزاد را به خوبی می‌پوشاند یا زیر پای آن دکمه دارد برای یک سال اول زندگی نوزاد مناسب‌تر است. حتما از فروشگاه‌های معتبر لباس نوزادان را تهیه کنید، تا از کیفیت آن خیال‌تان آسوده باشد. از خرید لباس‌های تنگ و چسبان برای نوزادان خودداری کنید. این مورد به سلامت آنها لطمه می‌زند. برای خرید سرویس چوب به ظرفیت اتاق نوزاد توجه کنید. به صرف اینکه سرویس چوب نوزادتان کامل باشد ولی فضای آزادی در اتاق وجود نداشته باشد که نمی‌توان از خوب بودن خرید سیسمونی صحبت کرد. در این میان به استاندارد بودن و ایمن بودن این لوازم توجه کنید.
ست ملحفه نوزاد باید دارای چندین تکه و بالشتک‌های محافظ تخت و دوردوزی‌های چین‌دار باشد. در انتخاب جنس ملحفه نوزاد بهتر است به‌دنبال نرم‌ترین‌ها و خنک‌ترین‌ها باشید. ملحفه‌های نخی کاربردی‌ترین نوع ملحفه برای تمام سنین هستند. ملحفه‌های نخی خنک و راحت هستند و در فصول گرم سال باعث عرق‌کردن نوزاد نمی‌شوند. جنس نخی خالص ضدآلرژی است و پوست حساس نوزاد را آزار نمی‌دهد.تشک نوزاد باید کاملا تخت و سفت انتخاب شود. نوزاد به‌هیچ‌وجه نباید روی تشک‌های نرم قرار بگیرد و در تشک فرو برود. کمر و گردن نوزاد بسیار منعطف است. بنابراین تشک سفت هم از جان کودک محافظت می‌کند و هم برای نوزاد کاملا راحت است.در خرید ست شیشه شیر و ظروف غذای نوزاد و کودک به جنس آنها توجه کنید. ظروف نباید پلاستیکی باشد. چرا که مواد شیمیایی به‌کار رفته در ظروف پلاستیکی مناسب کودک نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید