• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177605
+
-

از ظهور تا سقوط

دنیای فوتبال از آخرین جام‌جهانی در آسیا تا به امروز چقدر تغییر کرده است

 20سال قبل، جام‌جهانی برای نخستین بار در همه تاریخ به قاره آسیا آمد و شور و حال متفاوتی برای این قاره ایجاد کرد. با این حال نمی‌شد ادعا کرد که همه بخش‌های قاره در این میزبانی سهیم بوده‌اند. آن دوره در شرق آسیا برگزار شد و حالا نوبت غرب آسیاست که این لذت را پشت سر بگذارد. از آن دوره تا امروز، تغییرات بزرگی در دنیای فوتبال اتفاق افتاده است. موارد زیادی در جهان فوتبال ظاهر شدند و البته بعضی‌ها نیز طعم سقوط را چشیده‌اند.

  مسی و رونالدو، عصر طلایی
وقتی جام‌جهانی 2002شروع شد، مسی و کریس رونالدو در تیم‌های پایه در جست‌وجوی راهی برای درخشش بودند. 2سال بعد، کریس با تیم ملی به یورو رفت و 4سال بعد مسی در نخستین جام جهانی‌اش ظاهر شد. این دو نفر در کنار هم، یک امپراتوری بزرگ در دنیای فوتبال راه انداختند. بازیکنانی که فصلی جدید به کتاب بهترین‌های تاریخ فوتبال اضافه کردند و در این عصر دست به یک شاهکار فراموش‌نشدنی زدند.

  این تیم دیگر ابرقدرت نیست
برزیل قهرمان جام‌جهانی 2002شد اما سال‌های بعد دیگر هیچ‌وقت این قهرمانی تکرار نشده است. در واقع برزیل، دیگر یک تیم ابرقدرت در دنیای فوتبال نیست و نتوانسته در چند دوره گذشته جام قهرمانی را در دنیا بالای سر ببرد. سلسائو حالا با یک نسل جدید به جام قدم گذاشته و امیدوار است که این بار طلسم همیشگی‌‎اش برای قهرمانی را بشکند.

  وی.ای.آر فوتبال جدید
وقتی جام‌جهانی 2002برگزار شد، اعتراض‌ها علیه داوری اوج گرفت. چرا که داورها در این جام کاملا به سود تیم میزبان سوت زدند. با این حال سال‌های زیادی طول کشید تا سازوکار جدید برای داوری تعریف شود. حالا برای دومین بار در همه تاریخ، جام‌جهانی با حضور کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود، تجربه‌ای که ظاهر متفاوتی به جام‌جهانی قطر می‌بخشد.

  گل طلایی خاطره شد
جام‌جهانی 2002آخرین دوره جام بود که قانون گل طلایی در آن اجرا شد، قانونی که حالا دیگر به فراموشی سپرده شده است. حالا فقط در بین خاطره‌های هواداران قدیمی فوتبال نشانه‌هایی از گل طلایی مانده است. گلی که ظرف چند ثانیه، مرگ و زندگی را در زمین مسابقه معنی می‌کرد. بعدها برای مدتی قانون گل نقره‌ای نیز در زمین فوتبال اجرا می‌شد.

  فیفا، پرتغییر اما بی‌تغییر!
روسای فیفا نسبت به آن دوره تغییر کرده‌اند اما سیاست‌های این نهاد عوض نشده است. فیفا 2دوره از جام‌جهانی را به کشورهای صاحب نفت سپرد. حالا چیزی به شروع میزبانی قطر در جام نمانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید