• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177600
+
-

نوبرانه در دوحه

این جام‌جهانی برای تیم ملی ایران همراه با چند اتفاق جدید است یا می‌تواند باشد

نوبرانه در دوحه


جام‌جهانی 2022قطر از امروز آغاز شده و تیم ملی کشورمان، فردا در نخستین گام باید به مصاف انگلستان برود. در شرایطی که حدود یک ماه نگاه‌ها به دوحه خواهد بود، این مسابقات می‌تواند برای تیم کشورمان با چند نوبرانه یا اتفاق جدید همراه باشد. بعضی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

  اولین نبرد با انگلیس
دیدار تیم ملی کشورمان با انگلستان در گروه دوم جام‌جهانی 2022قطر، نخستین تقابل تاریخ دو تیم در فوتبال ملی خواهد بود. بین بزرگان فوتبال جهان، انگلستان یکی از معدود تیم‌هایی است که ایران تا‌کنون در برابر آن به میدان نرفته، اما حالا این طلسم خواهد شکست. تیم ایران معمولا در برابر رقبای اسم‌ورسم‌دار نتایج نزدیکی می‌گیرد و نمایش‌های آبرومندانه‌ای دارد. باید ببینیم این بار چه اتفاقی رخ می‌دهد. تیم انگلیس هم تا‌کنون در جام‌های جهانی تنها یک بار با رقیبی آسیایی مصاف داده که به برتری یک بر صفر این تیم مقابل کویت در جام‌جهانی 1982برمی‌گردد.

  اولین بازی رسمی با ولز
بین تیم‌های گروه دوم، بازی با ولز هم نخستین تقابل رسمی دو کشور خواهد بود. پیش از این تیم ملی ایران تنها یک‌ بار در دیداری دوستانه رودرروی این تیم قرار گرفته که مربوط به شکست یک بر صفر تیم کشورمان در سال57 می‌شود؛ در نتیجه، دیدار دوم مرحله گروهی، نخستین تقابل رسمی و جدی دو تیم خواهد بود.

  اولین حضور در جام‌جهانی آسیایی
این برای نخستین بار است که تیم ملی ایران در یک جام‌جهانی آسیایی به میدان می‌رود. پیش از این و سال2002 تیم ایران فرصت حضور در تنها جام آسیایی قبلی در خاک ژاپن و کره‌جنوبی را از دست داده بود. ایران سال1978 در آرژانتین، سال1998 در فرانسه، سال2006 در آلمان، سال2014 در برزیل و سال2018 در روسیه به مصاف رقبا رفت.


  اولین دروازه‌بان تکراری
تا‌کنون سابقه نداشته حضور یک دروازه‌بان ایرانی در ترکیب اصلی، در جام‌های جهانی تکرار شود. سال1978 مرحوم ناصر حجازی دروازه‌بان اصلی تیم ملی بود، سال1998 نیما نکیسا و احمدرضا عابدزاده از قفس توری ایران حراست کردند، سال2006 این افتخار به ابراهیم میرزاپور رسید و سال2014 به شکلی غیرمنتظره علیرضا حقیقی به‌ عنوان سنگربان نخست تیم ملی برگزیده شد. سال2018 اما علیرضا بیرانوند فیکس شد و در این دوره نیز انتظار می‌رود او گلر اصلی باشد. به این ترتیب بیرانوند به نخستین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران تبدیل می‌شود که در دو دوره جام‌جهانی به میدان رفته است.

  اولین هت‌تریک
برای نخستین بار است که تیم ملی ایران در زمینه حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی هت‌تریک می‌کند. سه‌گانه که هیچ، پیش از این حتی 2حضور پیاپی هم نداشتیم، اما حالا جام2022 به سومین دوره متوالی حضور ایران در جام‌های جهانی تبدیل می‌شود.

  اولین صعود؟
طبیعتا این بزرگ‌ترین هدف و رویایی‌ترین «اولین» ممکن برای ملی‌پوشان ایرانی خواهد بود. تیم ایران با وجود 5دوره حضور در جام‌جهانی هنوز موفق به صعود از مرحله گروهی نشده و این بار امیدوار است با استفاده از تجربه ناشی از سومین حضور پیاپی، بالاخره این طلسم را بشکند. گفتنی است جام‌جهانی2022 آخرین دوره برگزاری این مسابقات با حضور 32تیم است و از جام بعدی شاهد شرکت‌داده‌شدن 48تیم در مسابقات خواهیم بود. بنابراین آنجا دیگر صعود از مرحله گروهی ارزش چندانی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید