• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177576
+
-

ترافیک یک ترابیتی، برای پلتفرم داخلی

اینترنت
ترافیک یک ترابیتی، برای پلتفرم داخلی

وزیر ارتباطات بار دیگر اعلام کرده که استقبال از شبکه‌های اجتماعی باکیفیت داخلی رو به‌ رشد است؛ به‌نحوی‌که برای نخستین بار تعداد کاربر فعال روزانه بیش از ۱۵میلیون نفر و ترافیک بیش از یک ترابیت بر ثانیه در یک سکوی بومی محقق شد. به‌گزارش ایرنا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این موضوع که آن را براساس آمار رسمی دانسته، در پاسخ به گزارش یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده که در این گزارش[روزنامه] با اشاره به فیلترینگ اینستاگرام، ادعا شده است که «هیچ تصویر روشـنی از آینده این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجـود ندارد و صحبت‌های اخیر مسـئولان هم حاکی از آن اسـت که فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی دیگر برداشـته نمی‌شود.» در پاسخ به این نکته باید گفت، اولا لازم به یادآوری است که محدودیت‌های ایجاد شده اخیر روی 2پلتفرم اینستاگرام و واتساپ و نیز برخی سرویس‌های دیگر که از اواخر شهریورماه ایجاد شده بنا به تصمیم مراجع ذی‌صلاح امنیتی بوده که با توجه به وضعیت جامعه اتخاذ شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اصولا در حوزه تصمیمات این‌چنینی مسئولیتی ندارد.
در بخشی دیگر از واکنش وزارت ارتباطات آمده است: «در همین راستا برخی از سرویس‌های محدود شده نیز با پیگیری این وزارتخانه و مساعدت مراجع مربوطه رفع محدودیت شده‌اند. بدیهی است که درصورت تغییر مصالح و اعلام تصمیم رفع محدودیت 2سرویس واتساپ و اینستاگرام توسط همان مراجع، وزارت ارتباطات نیز نسبت به رفع مسدودسازی اقدام خواهد کرد.»
وزارت ارتباطات همچنین با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی داخلی اکنون می‌توانند خلأهای موجود را پر کنند و با ظرفیت‌های ایجاد شده قادرند نیازهای فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها را برطرف کنند، اعلام کرده است: «طبق آمار رسمی، استقبال از شبکه‌های اجتماعی باکیفیت داخلی رو به‌رشد بوده است. با حمایت جدی مادی و معنوی وزارت ارتباطات از سکوهای داخلی در این مدت، میزان ترافیک مصرفی آنها و تعداد کاربر فعال روزانه آنها نیز تا چند برابر رشد داشته است؛ به‌نحوی‌که برای نخستین‌بار تعداد کاربر فعال روزانه بیش از ۱۵میلیون نفر و ترافیک بیش از یک ترابیت بر ثانیه در یک سکوی بومی محقق شد.»
 
تصویب قوانین با مجلس است
وزارت ارتباطات به جمله‌ای در گزارش این روزنامه مبنی بر «تصویب طرح صیانت بی‌سر و صدا در حال پیگیری است، اشاره کرده و گفته است: «عجیب است که نگارنده این موضوع را نادیده گرفته که تصویب قوانین بر عهده قوه مقننه بوده و خارج از اختیارات قوه مجریه است. علی ایحال طبق شواهد فعلی موجود، روند تصویب طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی اکنون پیگیری نمی‌شود.» این وزارتخانه همچنین استفاده از عناوینی مانند قطع کامل اینترنت یا قطع تمام ارتباطات با سـایر کشورها را نشأت گرفته از انگاره ذهنی نویسنده دانسته تا واقعیت.
وزارت ارتباطات برای توضیح این موضوع به ناآرامی‌های سال98 اشاره و اعلام کرده است: «برای درک بهتر این موضوع می‌توان به تجربه قطعی گسترده و کامل اینترنت در سال۹۸ اشاره کرد که در آن دوره ارتباط اینترنت بین‌الملل به‌کلی قطع شد و حتی بسیاری از سرویس‌های داخلی نیز در شرایط پایداری قرار نداشتند. درحالی‌که در محدودیت‌های اخیر، ارتباطات بین‌الملل در سطح قابل‌قبولی برقرار بوده و همه سرویس‌های داخلی(خدمات بانکی، بیمه‌ای، آموزشی، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، پلتفرم‌های خدمت‌رسان) مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز به‌خوبی در حال سرویس‌دهی بوده‌اند.»
 
سیاستگذاری منطقه‌ای در فضای مجازی
علاوه بر پاسخ وزارت ارتباطات به گزارش یکی از روزنامه‌ها، در نخستین نشست شورای فضای مجازی استان سمنان، به موضوع سیاستگذاری منطقه‌ای برای فضای مجازی اشاره شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای ‌عالی فضای مجازی کشور در این نشست گفت: «سیاستگذاری در فضای مجازی باید به‌صورت منطقه‌ای شکل بگیرد و نباید یک نسخه واحد برای نقاط مختلف کشور پیچید تا بخش‌هایی که در آنها نیازی به محدودیت اینترنتی نیست تحت‌ تأثیر قرار نگیرند.» قاسم خالدی شکل‌گیری سیاستگذاری در فضای مجازی به‌صورت منطقه‌ای را از اهداف تصویب آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی اعلام کرده است.
او با بیان اینکه صیانت از زیرساخت‌ها در برابر حمله‌های سایبری باید بیش از پیش مورد توجه باشد، عملیات تهاجم سایبری را رکن اساسی جنگ ترکیبی دشمنان دانسته که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند.
 
نبود سواد رسانه‌ای در فضای مجازی
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای ‌عالی فضای مجازی کشور همچنین مشکل اساسی در فضای مجازی را نبود سواد رسانه‌ای دانست و ادامه داد: «سکوهای خارجی (پلتفرم‌های خارجی فعال در فضای مجازی) در اغتشاشات اخیر نقشی مهم داشتند و با تصمیم شورای امنیت ملی کشور ۲سکو که نقش اساسی داشتند فیلتر شدند.»
خالدی با اشاره به اینکه بین ۴۰ تا ۴۵میلیون کاربر ایرانی در این ۲سکوی خارجی در حوزه‌های اشتغال، سرگرمی و تفریحی فعال هستند، عنوان کرد که دشمن از این بستر برای ایجاد بحران بهره ‌می‌گرفت. به‌گفته او وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اهتمام ویژه پای کار آمد و اکنون ۲۳میلیون کاربر یکتا در سکوهای داخلی فعال هستند و خدمات می‌گیرند و یک سکوی داخلی نزدیک به 8.5میلیون کاربر و دیگری 17.5میلیون کاربر دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید