• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177346
+
-

مرکز آمار، روند تولید مواد پروتئینی را زیر ذره‌بین برد

کاهش عرضه گوشت قرمز و سفید در مهر ماه

مرکز آمار از کاهش عرضه گوشت قرمز و سفید به بازار در مهر امسال خبر داد و اعلام کرد: در نخستین ماه از فصل پاییز امسال مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی نسبت به شهریور سال‌جاری ١١درصد کاهش داشته و مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی هم 6درصد افت کرده است.
به گزارش همشهری، در مهر امسال گوشت ماکیان شامل مرغ و خروس با 129هزار و 697تن، سهم 3/98درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به‌خود اختصاص داده و باقی آن گوشت بوقلمون با ١٢٧٤تن، شترمرغ ١١٧تن و سایر انواع طیور با ٨٠٣تن بوده است.
این گزارش نشان می‌دهد میزان گوشت طیور عرضه شده به بازار در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته 19درصد کم شده؛ به‌نحوی که گوشت مرغ و خروس ١٩درصد، بوقلمون ٣٨درصد، بلدرچین ٤٨درصد و سایر انواع طیور ٣٠درصد کاهش و شترمرغ ٢٩ درصد افزایش داشته است.
میزان گوشت کشتار طیور عرضه شده در مهرماه امسال پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر بوده و البته انتظار می‌رود در ماه‌های باقیمانده سال با افزایش روند جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها، میزان عرضه گوشت سفید جهش یابد تا قیمت، متعادل باقی بماند.

حمایت از تولید مرغ
دولت تصمیم دارد از کانال بانک کشاورزی برنامه ویژه‌ای را با هدف احیا و توسعه مرغ لاین نژاد آرین را به اجرا گذارد که تسهیلاتی با نرخ 6درصدی به مرغداران و زنجیره تولیدکنندگان مرغ لاین آرین پرداخت می‌شود. براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی با هدف حمایت از خودکفایی در زنجیره تولید مرغ، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آبان ماه بالغ بر ۱۹۶۶ میلیارد ریال تسهیلات برای احیای نژاد آرین به بیش از ۶۶مزرعه پرورش مرغ لاین آرین شامل نیمچه گوشتی، مادر گوشتی و مرغ اجداد پرداخت کرده است. این گزارش می‌افزاید: فناوری دستیابی به مرغ لاین، بسیار پیشرفته و راهبردی است و امروز در جهان تنها 8 کشور ازجمله ایران از توانایی فنی و علمی لازم برای تولید این مرغ‌ها برخوردار هستند و توانایی حفظ و تکثیر آن را با رعایت استراتژی‌های غذایی دارند. توانایی تولید مرغ لاین به‌اندازه‌ای مهم است که می‌تواند یک کشور را به تأمین‌کننده گوشت مرغ زنجیره صنعتی دنیا تبدیل و در زمینه گوشت مرغ از سایر کشورها بی‌نیاز کند. البته صندوق بیمه کشاورزی نیز در حمایت از تولیدکنندگان مرغ لاین آرین، در بیمه‌های پایه و تکمیلی، حق بیمه بابت هر قطعه جوجه یک‌روزه سویه آرین را با احتساب ۵۰درصد تخفیف محاسبه می‌کند.

روند تولید گوشت قرمز
جدید‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در مهر امسال عرضه گوشت قرمز به 54.5هزار تن رسیده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 25هزار و 151تن، 2/46درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به‌خود اختصاص داده است و سهم گوشت گوسفند و بره با 24هزار و 464تن، بز و بزغاله با ۳۸۶۸ تن و سایر انواع دام با ۹۷۲تن، به‌ترتیب 44/9درصد، 7/1درصد و 1/8درصد برآورد شده است.
این گزارش نشان می‌دهد در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته میزان عرضه گوشت قرمز 4درصد افزایش داشته؛ به‌نحوی که برای گوسفند و بره ۱۸درصد، برای بز و بزغاله ۱۲درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۰درصد و برای شتر و بچه‌شتر ۵درصد افزایش و برای گاو و گوساله ۸درصد کاهش داشته است. با این حال مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (شهریور) در حدود ۶درصد کاهش داشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید