• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177284
+
-

این دنیا کوچک است

باشگاه نویسندگان
این دنیا کوچک است

مهتاب خسروشاهی _ روزنامه‌نگار

چند بار با شخصیت‌های کارتونی، جنگیده، خندیده یا گریه کرده‌اید؟ چندبار رفتار آنها را تقلید کرده‌ و خواسته‌اید- دوست‌داشته‌اید که واقعا جای یکی از آنها باشید؟ یکی از بزرگ‌ترین الگوهای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان، شخصیت‌های کارتونی هستند و شرکت« والت‌دیزنی» که بزرگ‌ترین خالق شخصیت‌های کارتونی است برای شکستن یک تابو و آموزش به کودکان و نوجوانان، قدم تازه، بزرگ و مثبتی برداشته و آن، اضافه کردن 2شخصیت دارای کم‌توانی جسمی به دنیای والت‌دیزنی است.
دیزنی‌لند، روز جمعه، یازدهم نوامبر 2022میلادی،2 عروسک روی صندلی چرخدار (ویلچر) را به مجموعه «این دنیا کوچک است» معرفی کرد. هدف از این کار، نشان دادن « تنوع انسان‌ها در جهان» اعلام شده است. عروسک‌های انیماترونیک، درمیان حدود 300عروسک با لباس‌های رنگارنگ و متفاوت، به نمایندگی از کودکان کشورهای مختلف جهان حضور دارند. یکی از این عروسک‌ها در بخش آمریکای لاتین، قایق‌سواری معرفی شده و دیگری در پایان مراسم حضور خواهد داشت.
این عروسک‌ها در نخستین روز از فصل کریسمس دیزنی‌لند رونمایی شده‌اند. هر سال، پارک دیزنی‌لند، تزئینات و سرود کریسمس ویژه‌ای را برای شروع سال جدید میلادی تدارک می‌بیند. این برنامه که از سال 1966میلادی پس از نمایش در نمایشگاه جهانی 1965- 1964میلادی در نیویورک در پارک آناهیم افتتاح شد؛ هر ساله نیز ادامه دارد. شخصیت‌های جدید پس از حذف دکور فصلی دیزنی‌لند در ژانویه 2023میلادی، در این سرزمین عروسکی باقی خواهند ماند.
در بیانیه دیزنی‌لند، دلیل خلق این 2 شخصیت، تلاش مداوم برای افزایش جاذبه‌ها و بازتاب و نمایش دقیق‌تر تنوع افراد و نحوه زیستن آنها در سراسر جهان، عنوان شده است.
در این مراسم، قایق‌های سواری برای پذیرایی از افراد دارای صندلی چرخدار انتخاب شده‌ است. این نخستین بار در تاریخ 67ساله دیزنی‌لند است که یک شخصیت کامل، روی صندلی چرخدار معرفی می‌شود. طراحی و ساخت این عروسک‌ها،6 ماه طول کشیده است.
ارین کوئینتانیلا، مدیر دسترسی استراحتگاه‌ دیزنی‌لند می‌گوید:«این 2 عروسک برپایه اصالت رنگ‌ها و ظاهری شاد طراحی شده‌اند.» او اضافه می‌کند:« صندلی این عروسک‌ها مجهز به لبه فشاری هستند تا امکان حرکت عروسک‌ها فراهم شده و این پیام را به کودکان منتقل کند که من توانایی حرکت در سراسر جهان را دارا هستم.»عروسک‌های مشابه این عروسک اصلی، سال آینده به سواری‌های «این دنیا کوچک است»، در فلوریدا و پاریس اضافه خواهند شد.
دیزنی در گذشته نیز شخصیت‌هایی با ویژگی‌های خاص به دنیای کودکان معرفی کرده بود؛ برای مثال شخصیت‌های «داستان اسباب‌بازی» که لباس بومیان آمریکا را به تن داشتند. بسیاری از کمپانی‌های سازنده اسباب‌بازی‌ یا انیمیشن‌های کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند تا با استفاده از امکانات خود، بسیاری از تابوهای دست و پاگیر را در ذهن کودکان و نوجوانان از بین ببرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید