• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177254
+
-

بزرگ‌ترین همایش تجاری ایران و روسیه برگزار شد

تاجران بزرگ ایران و روس سر میز معامله

تجارت
تاجران بزرگ ایران و روس سر میز معامله

هیأت تجاری فدراسیون روسیه متشکل از 120چهره فعال حوزه تجارت و بازرگانی در سفری 4روزه به ایران، با 600نفر از همتایان خود در ایران برای توسعه تجارت دوجانبه رایزنی و مذاکره می‌کنند. متولیان امر می‌گویند از منظر دیپلماسی اقتصادی، زمینه‌های موردنیاز برای جهش تجارت ایران و روسیه مهیاست و در حوزه‌های حمل‌ونقل، گمرک و مبادلات مالی نیز اقدامات راهبردی برای تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش همشهری، دیروز همایش تجاری ایران و روسیه در مجلل‌ترین هتل پایتخت به همت اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. همایشی که در تقویم تجاری 2 کشور، بدیع و بی‌نظیر محسوب می‌شود و قرار است شالوده جهش تجارت ایران و روسیه باشد. برگزاری جلسات رودررو، رایزنی با وزارتخانه‌ها و مسئولان اقتصادی و سفر به استان‌های گیلان و اصفهان، اصلی‌ترین برنامه‌های روس‌ها در این سفر 4روزه است.همزمانی سفر این هیأت تجاری پرجمعیت با گشایش در فروش نفت به اشخاص حقوقی، تمرکز دولت بر تجارت با همسایگان، تکاپو برای فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی و تلاش برای ایجاد هاب‌های ترانزیتی در جنوب ایران، جالب است و می‌تواند نتایج شگرفی نسبت به سابقه تاریخی تجارت ایران و روسیه داشته باشد.

برقراری مسیر مالی ایران و روسیه
توسعه تجارت در دنیای مدرن، به‌خصوص برای ایران و روسیه که هر دو تحت تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقلی قرار دارند، به چاره‌اندیشی در محورهای مختلف نیاز دارد که مهم‌ترین آنها نظام پرداخت و نقل‌وانتقال پول است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در همایش دیروز، با بیان همین موضوع، اعلام کرد: توسعه تجارت ایران و روسیه در 3 حوزه اصلی حمل‌ونقل، گمرک و مسیر مالی نیازمند تسهیل و تسریع است و برای این 3 فاکتور بسیار مهم کارهای خوبی انجام شده که می‌توان گفت زمینه مساعد برای رشد چشمگیر تجارت دوجانبه مهیاست.  مهدی صفری، با اشاره به سفرهای پرتعداد رئیس‌جمهوری و وزرا به روسیه، هدف از این سفرها را زمینه‌سازی برای توسعه روابط تجاری عنوان کرد و گفت: در مرحله‌ای هستیم که باید از این توافقات نتایج ملموسی به‌دست بیاوریم و مسئولیت این اتفاق برعهده تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی 2‌کشور است که در این همایش حضور دارند.  مسئول دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، همسان‌سازی تعرفه‌های عبور قطار در مسیر ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه را ازجمله دستاوردهای تسهیل‌کننده تجارت و ترانزیت عنوان کرد و گفت: در مورد حمل‌ونقل دریایی هم اقداماتی انجام شده که کشتی‌های ایران می‌توانند در بنادر دریایی سیاه پهلو گرفته و بارگیری کنند و در دریای خزر نیز برای توسعه تجارت، کشتی‌های رو-رو و چند کشتی موقت برای کانتینربری خریداری شده است. به‌گفته صفری، علاوه بر اینکه ماهانه 60تا 80پرواز بین ایران و روسیه برگزار می‌شود، در بحث جاده‌ای هم توافق‌های خوبی بین ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه اوراسیا برای همسان‌سازی تعرفه‌ها انجام شده است.
او، راه‌اندازی گمرک سبز با آذربایجان و روسیه و موافقت گمرک روسیه با پیشنهاد ایران برای پلمب الکترونیکی کامیون را از دیگر اقدامات مؤثر برای تقویت تجارت عنوان کرد و گفت: روسیه با پیشنهاد ایران برای پلمب الکترونیکی کامیون‌ها موافقت کرده که براساس آن باید کامیونی که اینجا پلمب می‌شود، در روسیه قابل‌قبول باشد و در مسیر نیز کاری با آن نداشته باشند. نکته مهمی که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد این بود که بانک مرکزی می‌گوید تا 4ماه دیگر مسیر موردنیاز برای رابطه تجاری ایران با روسیه برقرار خواهد شد که اگر این کار انجام شود، چنین رابطه‌ای با بیش از 10کشور دیگر نیز شکل خواهد گرفت.

حضور تجار تسهیل شود
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در این همایش با اشاره به رشد چشمگیر تجارت ایران و روسیه در سال 2021و رسیدن آن به رقم 4میلیارد دلار، پیش‌شرط‌هایی برای توسعه تجارت دوجانبه مطرح کرد و گفت: منابع و توانایی‌های 2 کشور در زمینه‌های مختلف راه را برای گسترش مبادلات هموار کرده است؛ اما بهره‌برداری کامل از این ظرفیت‌ها بدون تسهیل صدور روادید تجاری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کشتی‌های رو-رو، توسعه روابط بانکی، تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و فعال‌تر شدن کریدور سبز گمرکی، سخت و تا حدودی ناممکن است. 
شافعی، لازمه افزایش همکاری‌های تجاری را تسهیل حضور عاملین اقتصادی ایرانی و روس در کشور مقابل دانست و گفت: زیرساخت‌های کنونی به حد کافی توسعه‌نیافته و با ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی موجود در ایران و روسیه و حتی برخی کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد. رئیس اتاق ایران، بر لزوم همکاری بخش‌های خصوصی 2‌کشور با حمایت دولتمردان در برنامه‌ریزی بلندمدت و رفع نیازهای زیرساختی تأکید کرد و افزود: امضای توافقنامه موقت تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که قرار است به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل شود، فصل جدیدی در گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه و به‌خصوص روسیه است و باید از آن استفاده کرد.

دولت‌ها حامی بخش‌های خصوصی
سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز در همایش تجاری ایران و روسیه حضور پیدا کرد و حمایت دولت‌ها از بخش‌های خصوصی 2 کشور را وعده داد. الکسی ددوف، به دیدارهای دوجانبه روسای جمهور ایران و روسیه در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: دولت‌های ایران و روسیه از طریق ملاقات به تماس‌های تلفنی، راه‌های توسعه مناسبات را طراحی کرده‌اند و تا پایان سال‌جاری، حضور هیأت‌های بلندپایه روسی در حوزه‌های مختلف ایران می‌تواند زمینه‌ساز روابط دوجانبه و چندجانبه شود که دسترسی به اهداف را ممکن کند.

در انتظار اجرای توافق تجارت آزاد
تجارت مستقیم ایران و روسیه در سال‌2021 میلادی حدود 4میلیارد دلار بوده؛ اما رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه، در همایش دیروز گفت: مسیر دستیابی به تجارت ۴۰میلیارد‌دلاری میان ایران و روسیه طراحی شده و فعالان اقتصادی دوطرف منتظر اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد هستند. سرگئی کاترین از تلاش برای توسعه روابط بین تجار ایرانی و روسی خبر داد و گفت: تصمیماتی در اتاق بازرگانی روسیه برای افزایش سطح مناسبات با طرف ایرانی طراحی شده و حضور در این همایش نیز ثابت می‌کند که افزایش روابط با ایران تا چه حد برای ما مهم است. کاترین حضور این تعداد تاجر روسی در ایران را یک رکورد برشمرد و تصریح کرد: فعالان اقتصادی دوطرف منتظر اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد هستند و چشم‌انداز ۴۰میلیارد دلاری را برای خود در ارتباط با ایران در حوزه های‌تک، کشاورزی، گردشگری و غیره طراحی کرده‌اند. به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه، بازار روسیه برای کشورهای دوست ازجمله ایران باز است و با خروج برخی کشورهای غربی از روسیه، شرکت‌های ایرانی جایگزین خوبی در بازار روسیه هستند و حمایت از این شرکت‌ها نیز از سوی دولت روسیه اعمال خواهد شد.

مکث
امید به همسطح‌سازی روابط اقتصادی و سیاسی

در همایش تجاری ایران و روسیه که با حضور حدود 750نفر از تجار ایرانی و روسی برگزار شد، ژیگانشین، رئیس نمایندگی روسیه در ایران ابراز امیدواری کرد سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه به‌اندازه روابط سیاسی ارتقا یابد؛ چراکه این اتفاق انگیزه مناسبی برای توسعه همکاری‌های بخش‌های خصوصی و تجار 2 کشور خواهد بود. همچنین در این نشست مهران قربانی، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به قابلیت‌های 2 کشور در مسیر کریدورهای بین‌المللی، امکان رشد و توسعه تجارت ایران و روسیه با رفع موانع حمل‌ونقلی و لجستیک را قابل توجه عنوان کرد. قربانی ارتباطات کمتر توسعه‌یافته ایران و روسیه در حوزه‌های حمل‌ونقلی را یکی از عوامل افزایش هزینه‌های لجستیکی دانست و پیشنهادهایی مبتنی بر اهداف مشترک برای توسعه مناسبات تجاری، حمل‌ونقلی و ترانزیتی ایران و روسیه ارائه داد. وادیم چوباروف، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، نیز در این همایش آشنایی تجار ایرانی با موضوعات حقوقی و قانونی حاکم بر روسیه را مهم دانست و گفت:  قوانین در مناطق روسیه متنوع است که باید از سوی فعالان اقتصادی موردتوجه قرار گیرد. در این همایش ابراهیم رضایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز با اشاره به تحول مناسبات سیاسی ایران و روسیه، گفت: هدف‌گذاری 2 کشور در قدم اول رساندن تجارت به بیش از 10میلیارد دلار است و در این مسیر ما برای انتقال تجربه دور زدن تحریم‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک با روسیه مصمم هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید