• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17719
+
-

«خرمشاه» خرم نیست

خرمشاه یکی از وسیع‌ترین محله‌های تاریخی یزد است که کمبودهای زیادی در زمینه امکانات شهری دارد

محله
«خرمشاه» خرم نیست




هیفاء پردل| یزد - خبرنگار:

«خرمشاه» از محله‌هایی است که سال گذشته، همشهری در قالب «گزارش محله‌« به آن سر زد و مشکلات و خواسته‌های ساکنان را انعکاس داد و وعده‎‎هایی را از مسئولان برای رفع این مشکلات دریافت کرد، ولی همچنان ساکنان این محله که بسیاری از آنها از گذشته‎ در آن سکونت دارند، با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می‏‏کنند.

بی‌توجهی به قدمت بناهای تاریخی، بی‌توجهی به زادگاه و مقبره آذر یزدی، به ‌عنوان یکی از مشاهیر فرهنگی کشور، نبود امکانات شهری متناسب با قدمت محله از قبیل نبود پارکینگ درون‌محله‌ای، ناکافی بودن پارک‎های درون‌محله‌ای و وجود مخروبه‏‏ها و زمین‌های بلااستفاده از مهم‌ترین مشکلات اهالی خرمشاه است.


بی‌توجهی به مقبره و زادگاه آذر یزدی

«خرمشاه از محله‌های شاخص و تاریخی یزد است، ولی تاکنون هیچ توجهی به آن نشده است و با وجود اینکه زادگاه یکی از مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور و یزد است، ولی به خانه مسکونی این پیر قصه‌گو و مقبره غبار‌گرفته وی عنایتی نشده است.» اینها گفته‌های «محمد دهقان طزرجانی» یکی از ساکنان خرمشاه است.
 وی می‌افزاید: توجه به مشاهیر ادبی و فرهنگی برای حفظ تمدن و فرهنگ هر جامعه‌ حائز اهمیت است، اما مسئولان از این مهم غافل مانده‎اند و برای ساماندهی این محله به عنوان زادگاه یک نویسنده صاحب‌نام و یک مسیر فرهنگی برای گذر گردشگران، اقدام خاصی انجام نداده‏‏اند.
به گفته وی حسینیه‌ای که مرحوم آذر یزدی هم در آن به خاک سپرده شده با وجود اینکه ثبت ملی شده، اما مرمت و بهسازی نشده است.
وی ادامه می‏‏دهد: با وجود گذشت 8 سال از مرگ پدر ادبیات کودک ایران، نه میراث فرهنگی و نه شهرداری برای مقبره این نویسنده شهیر طرح و برنامه‏‏ای ارائه نداده‎‎اند.


بی‌توجهی به قدمت و تاریخی بودن محله 

یکی دیگر از ساکنان بیان می‌کند: خرمشاه از محله‌های تاریخی یزد است که ساکنان آن اصالت خود را از دست نداده‌اند و مسلمان و زرتشتی در کنار هم با صلح و صفا در این محله زندگی می‌کنند ولی هنوز هیچ ساماندهی‌ای برای این محله انجام نشده است.

«سید علی‌محمد سلطان‌زاده» می‌افزاید: در این محله حمام، آب‌انبار و یک زیارتگاه زرتشتیان وجود دارد که باید برای حفظ آنها اقدامات مرمتی و بهسازی انجام شود.
وی می‏‏گوید: با بهسازی و ساماندهی این بناها خرمشاه می‏‏تواند به یک محله شاخص فرهنگی برای فرهنگ‌دوستان و ادب‌دوستان تبدیل شود.

به گفته وی با وجود اینکه آب‌انبار و دیگر بناهای تاریخی این محله ثبت ملی شده‌اند اما مسئولان به آنها بی‌توجه هستند؛ به طوری که در این محله خانه‌های قدیمی‌ و تاریخی زیادی وجود دارد که بر اثر بی‌توجهی مالکان و نبود حمایت از سوی میراث فرهنگی رو به تخریب رفته و چهره این محله را نازیبا کرده است.
سلطان‌زاده با تاکید بر اینکه باید به محله‌هایی مانند خرمشاه بیشتر رسیدگی شود و در کانون توجه مسئولان قرار گیرد، عنوان می‏‏کند: این محله، علاوه بر تاریخی بودن، زادگاه یکی از مشاهیر ادبی کشور است. زندگی مسالمت‌آمیز زرتشتیان و مسلمانان با هم از دیگر شاخص‌های این محله است که می‏‏تواند به عنوان جاذبه‏‏ای برای گردشگران مطرح شود، ولی تاکنون چنین نشده است.


وجود زمین‌های بلااستفاده در محله 

یکی دیگر از ساکنان خرمشاه می‌گوید: در خرمشاه زمین‌های بایر زیادی وجود دارد که نیاز به حصارکشی دارند. این زمین‌ها نه‌تنها به چهره و قدمت تاریخی محله خدشه وارد کرده‏‏اند، بلکه منجر به رفت‌و‌آمد افراد هنجارشکن و انباشت زباله در آنها شده است.
آن طور که «سیدرضا آزادفر» می‌گوید، برخی افراد زباله‌های خود را در این زمین‌ها انباشته می‌کنند که باعث تجمع جوندگان و حشرات موذی شده و بیماری‏‏های مختلفی مانند سالک را شیوع داده‏‏اند.


آسفالت فرسوده معابر 

«محسن آیت‌اللهی» یکی دیگر از ساکنان محله خرمشاه است که به آسفالت فرسوده معابر محله و راه‎‎های دسترسی به داخل محله اشاره می‏‏کند و می‌گوید: آسفالت هم مانند بناهای محله، فرسوده شده است و نیاز به روکش آسفالت دارد.
وی اظهار می‏‏کند: در بعضی معابر به دلیل فرسودگی آسفالت به دنبال اندک بارشی، شاهد تجمع آب‌های سطحی هستیم که مشکلات زیادی  برای ساکنان ایجاد می‏‏کنند.

وی می‌افزاید: آسفالت نشدن، لکه‌گیری و بدنه‎سازی محله از مشکلاتی است که ساکنان از آن گلایه دارند و باید برای رفع مشکلات  فکر اساسی شود.
خرابه‌های متروکه، نبود روشنایی و پارک مناسب برای بازی کودکان و نیز نبود پارکینگ درون‌محله‌ای از مشکلاتی است که ساکنان برای پیگیری و رفع آنها درخواست عاجزانه دارند.


ساماندهی رودخانه مرکزی 

مدیر شهرداری منطقه تاریخی یزد می‌گوید: محله خرمشاه سال گذشته زیر نظر شهرداری منطقه 2 بود، ولی اکنون زیر نظر شهرداری منطقه تاریخی قرار گرفته است.
«سید محمود کشفی‌پور» با بیان اینکه تاکنون هیچ برنامه عمرانی‌ای برای این محله در نظر گرفته نشده است، عنوان می‏‏کند: در حال برنامه‎‎ریزی برای انجام عملیات عمرانی و اختصاص اعتبار مشخص برای اجرای آنها هستیم.
وی با بیان اینکه به‌عنوان یک طرح اساسی، عملیات کف‏‏سازی برای این محله در حال اجراست، ادامه می‌دهد: قرار است برای ساماندهی رودخانه مرکزی در امتداد این محله نیز طرحی در آینده اجرا شود که اکنون برای آن یک مشاور انتخاب شده است و در صورت اختصاص اعتبار و تایید طرح، عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

این مسئول، با بیان اینکه آسفالت رودخانه خرمشاه در برنامه شهرداری قرار دارد، می‎‎گوید: طرح رودخانه مرکزی شهر حد فاصل بلوار دانشجو تا بلوار جمهوری و امیرآباد در دست مطالعه است و منتظر اظهار نظر مشاور برای اجرای طرح هستیم.
وی ادامه می‏‏دهد: در طرح تفصیلی برای این مسیر، یک گذر 35 متری در نظر گرفته شده است تا با حفظ کارایی رودخانه، در اطراف آن یک گذر 12 متری ایجاد شود.
کشفی‏‏پور با اشاره به اینکه در این گذر مسیرهای دوچرخه‌سواری و ورزش صبحگاهی در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: با توجه به قدمت تاریخی محله، اجرای این طرح با محدودیت روبه‌روست ولی در نظر داریم در 6 ماه اول امسال، این طرح اجرا شود.


پیش‌بینی اعتبار برای خرمشاه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می‌گوید: برای بهسازی و مرمت بناهای تاریخی خرمشاه در سال گذشته، هیچ اقدامی‌ نشده و مرمت در این محله مربوط به سال‏‏های 89 و 93 است.
«محمدرضا فلاحتی» اظهار می‎‎کند: میراث فرهنگی در این سال‌ها تنها ساباطی را که رو به تخریب بود، مرمت و به بازسازی کف و بدنه‌سازی حسینیه خرمشاه اقدام کرده است.
وی می‌افزاید: سال گذشته، برای مرمت خرمشاه اعتباری پیش‌بینی شد، ولی اختصاص نیافت. امسال برای کف‏‏سازی پشت بام و بدنه‏سازی حسینیه خرمشاه اعتباری اختصاص داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید