• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177144
+
-

مبنای غلط مالیات خانه‌های خالی

چهره روز
مبنای غلط مالیات خانه‌های خالی

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: در بحث مالیات بر خانه‌های خالی و وصول آن ما تمام ظرفیت را اجرایی کردیم، ولی مبنای قانون به‌شدت اشتباه است زیرا طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۲۰هزار خانه خالی وجود دارد، ولی روش شناسایی غلط بوده و ۲۱۶هزار اعتراض در این‌باره صورت گرفته است.
او برای رفع اشکال روش شناسایی خانه‌های خالی یک پیشنهاد مشخص ارائه داده و می‌افزاید: در شناسایی املاک خالی باید از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم، مأموران شهرداری به‌صورت مویرگی حضور دارند؛ در نتیجه باید از شهرداری‌ها در این‌باره استفاده کرد و منافع آن را به‌صورت نصف با شهرداری تقسیم کرد.
اذعان رئیس سازمان مالیاتی بر خطای روش شناسایی خانه‌های خالی از یک سو و پیشنهاد او مبنی بر استفاده از ظرفیت مأموران شهرداری از سوی دیگر نشان می‌دهد سازمان یادشده دچار خطای یادگیری است. زیرا اولا مسئولیت و ماموریت مأموران شهرداری تعریف شده و آنها دست‌کم از حیث قانون در این زمینه مسئولیتی ندارند و دوم اینکه درگیر کردن یک نهاد اجتماعی و شهری با ماموریت خدمات‌رسانی به شهروندان و شهر به مأموران شناسایی خانه‌های خالی تعارضی جدی را به‌همراه دارد. به‌نظر می‌رسد داوود منظور به جای جلب مشارکت مأموران خدوم شهرداری برای شناسایی خانه‌های خالی باید به فکر استفاده از روش‌ها و تجربه‌های موفق دیگر کشورها باشد. چنان‌که حتی ممکن است روش پیشنهادی او هم جواب ندهد و اطلاعات جمع‌آوری شده دارای ایرادها و خطاهای جدی باشد. بگذارید مأموران شهرداری، امین و خادم شهر و شهروندان باقی بمانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید