• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 177004
+
-

کاهش پسماند ورودی به مرکز آرادکوه

با بهره‌برداری از نخستین مجتمع مدیریت یکپارچه پسماند شهری(MRF) در پهنه کوهک و افزایش 55غرفه بازیافت و برنامه‌های نوآوری جمع‌آوری پسماند خشک میزان ورودی پسماند به مرکز آرادکوه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. روزانه 5500تن زباله وارد مرکز آرادکوه می‌شود که همین موضوع مشکلات فراوانی را در این مرکز پردازش و دفن زباله ایجاد کرده است. به‌نظر می‌رسد با ادامه این روند، 20سال دیگر مرکز آرادکوه قابلیت پذیرش پسماند شهر تهران را برای دفن نداشته باشد. به گزارش همشهری، همه این عوامل سبب شده که سازمان مدیریت پسماند شهر تهران برنامه‌های مختلفی را در راستای اجرای طرح جامع پسماند اجرا کند. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به همشهری گفت: «افزایش 55غرفه بازیافت و برنامه‌های نوآورانه جمع‌آوری پسماند خشک شامل هایپرماند، بیمه‌پسماند، خانه‌بازیافت، گل‌ماند، ورزش‌ماند و بازیافت بیش از 12هزار تن پسماند حجیم و‌ تر میادین میوه‌وتره‌بار در سال اتفاق افتاده است.» شادی مالکی ضمن ابراز خرسندی از استقبال شهروندان از روش‌های نوین دریافت پسماند خشک توسط عوامل مربوطه و بهبود وضعیت مراکز ثابت جمع‌آوری و خرید پسماند خشک ادامه داد: «ادارات مدیر‌یت پسماند مناطق با تعامل این سازمان زیرساخت‌های لازم را درخصوص اجرای طرح تفکیک در شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری، آموزشی، مذهبی و مراکز صنفی با انجام اقداماتی شامل جلسات انعقاد قرارداد آموزش شهروندی و جانمایی مخازن در مراکز مربوطه فراهم آورده و برنامه‌ریزی لازم را در زمینه تخلیه مستمر و بموقع مخازن توزیعی انجام می‌دهند.»  علاوه بر اینها، از 4پهنه‌ای که برای احداث MRF درنظر گرفته شده است، در هفته‌های گذشته مرکز مدیریت پسماند شهری در پهنه کوهک افتتاح شد تا روزانه 750تن پسماند کمتر به مرکز آرادکوه منتقل شود. به‌گفته حسین حیدریان، معاون پردازش و دفن سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در هفته‌های اخیر پسماند ورودی به مرکز آرادکوه کاهش چشمگیری داشته است.

15هزار واحد صنفی
اجرای طرح تفکیک در مراکز تحویل پسماند خشک ارزشمند، روش جدید واگذاری مدیریت ذخیره‌سازی به مبادی تولید طی یک سال گذشته است. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این رابطه گفت: «تعداد 4749مبدا تولید پسماند از مراکز مسکونی کم‌واحد، مجتمع مسکونی بالای 50واحد و شهرک‌های محصور، مراکز اداری، آموزشی و مذهبی با انجام تمهیدات لازم، مدیریت ذخیره‌سازی را برعهده گرفته‌اند و همچنین در بیش از 15هزار واحد صنفی و 19شهرک موجود در پایتخت نیز این طرح اجرا شده است.» شادی مالکی با تأکید بر اقدامات فراسازمانی درخصوص حق مالکیت معنوی پسماند و جلوگیری از فعالیت عوامل غیرمجاز عنوان کرد: «سازمان مدیریت پسماند ضمن مکاتبه با شرکت و فروشگاه‌هایی که به اقتضای فعالیت خود تولید انبوه پسماند خصوصا پسماند خشک دارند هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات و مبادی تولید انبوه پسماند با پیمانکاران رسمی بازیافت در این زمینه ارتباط داشته باشند.»  
 معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به تولید روزانه حدود 5500تن مواد زائد در شهر تهران و در راستای کاهش تولید پسماند و مدیریت یکپارچه آن جهت عدم ‌رهاسازی پسماند ارزشمند به داخل مخازن گفت: «در میان این دورریزها، فلزات باارزش، ظروف شیشه‌ای قابل استفاده، کاغذ، پلاستیک قابل بازیافت و پت، مواد ارزشمند قابل بازیافتی هستند که تلاش مدیریت شهری بر این است تا با هدایت هر نوع پسماند تولیدی در کوتاه‌ترین مسیر، آن را به مقصد بازیافت و بازگشت به طبیعت برساند.»    

تولید کود کمپوست
طرح جمع‌آوری جداگانه پسماند ‌‌تر میادین میوه‌وتره‌بار با هدف تولید کود کمپوست باکیفیت با پذیرش روزانه ۸۰تن پسماند‌تر از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از ابتدای سال1401 تا‌کنون بوده است. شادی مالکی در این رابطه گفت: «با درایت آقای عزیزی، مدیرعامل سازمان و تلاش کارشناسان این سازمان از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون در سایت تولید کمپوست و همچنین با ساماندهی پسماندهای حجیم در منطقه18 موفق به بازیافت بیش از 12هزار تن پسماند شهری و ممانعت از ورود آن به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه شده‌ایم.»

 تنها 20درصد پسماند تهران تفکیک می‌شود
نشست نقش تشکل‌های مردمی در مدیریت پسماند با حضور اعضای شورای شهر و مدیران سازمان پسماند شهرداری تهران در ستاد سمن‌ها برگزار شد. رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران در این نشست بیان کرد: در حوزه تفکیک در مبدا باید سراغ تولیدکننده‌های عمده رفت. هم‌اکنون در تهران بیش از ۲۰ درصد تفکیک پسماند انجام می‌شود. اگر به 30درصد برسانیم شرایط بهتری را فراهم کرده‌ایم. در کشورهایی مثل آلمان و ژاپن تفکیک پسماند 80درصد است.
محمدمهدی عزیزی افزود: برای مدیریت پسماند در شهر تهران 1200غرفه لازم است که هم‌اکنون 500غرفه موجود است و باید 700غرفه به آن افزوده شود. شهروندان برای مشارکت در تفکیک در مبدا می‌توانند با شماره 137کد 7در تماس باشند. همچنین در این زمینه ساعت فعالیت و تنوع کیفیت را افزایش دادیم. در این نشست همچنین مهدی پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر نوع رفتار شهروندان در محدوده اداری، تجاری و مسکونی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی آنالیز و پردازش نشود راه‌حل و نسخه خوبی برای مدیریت بهتر پسماند نخواهیم داشت. موضوع مدیریت پسماند صرفا با شیوه مکانیکی ممکن نیست بلکه مشارکت مردم و نقش تشکل‌های مردمی در اجرای موفق طرح‌ها اثر فراوانی دارد. در این زمینه حتی ابزار هنر هم می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.
در ادامه مهدی بابایی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های جهت مدیریت پسماندها سیاست اصلی ما دفن صفر است. متأسفانه در شهر تهران پیشرفت‌ها ما را به سمت نابودی سوق داده است. امروز آلودگی هوا و کمبود آب تهران معضلاتی هستند که حل‌نشده باقی‌مانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید