• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176827
+
-

غریب آبادی در نیویورک اعلام کرد

رد بازداشت ۱۴هزار نفر در جریان اغتشاشات

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برخی اظهارات رسانه‌ای مبنی بر تحت بازداشت بودن ۱۴هزار نفر در ایران در جریان اغتشاشات را رد کرد و گفت: «چنین مسئله‌ای اصلا صحیح نیست.»

کاظم غریب‌آبادی که برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و رایزنی‌های دو و چندجانبه به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی در نیویورک گفت: «امروزه حقوق بشر بیش از هر زمان دیگری سیاسی شده است. ما شاهد هستیم کشورهایی که خودشان را پرچمدار دفاع از حقوق بشر تلقی می‌کنند، به‌طور مشخص آمریکا و برخی از کشورهای غربی، در حد گسترده‌ای ناقض حقوق بشر در قلمروی خودشان یا در سایر کشورها هستند و این کشورها به هیچ‌وجه از نظر ما صلاحیت پرچمداری در حوزه حقوق بشر را ندارند.»
وی با بیان اینکه «اخیرا به‌دنبال اغتشاشاتی که در داخل جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، این کشورها مجددا ندای حمایت از حقوق بشر مردم ایران سر داده‌اند» افزود: «این مردم، همان مردمی هستند که زندگی میلیون‌ها نفر از آنان، بر اثر تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده آمریکا تحت‌تأثیر جدی قرار گرفته است؛ همان تحریم‌هایی که کشورهای اروپایی اگر واضعان آنها نبوده‌اند، اما همواره این تحریم‌ها را اجرا کرده‌اند. هزاران نفر از مردم بی‌گناه ما در جریان بیماری کرونا به‌دلیل نرسیدن واکسن و دارو در اوایل این بیماری همه‌گیر جان خود را به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و ظالمانه از دست دادند.»
وی افزود: «ما ۱۷هزار قربانی ترور توسط همان تروریست‌هایی که اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکا ساکن هستند و در بهشت امن غرب زندگی می‌کنند، داریم. چگونه این کشورهای اروپایی و آمریکا دم از حمایت از حقوق بشر مردم ایران می‌زنند؟ اگر دلشان به حال حقوق بشر مردم ایران سوخته است، تحریم‌ها را بردارند و تروریست‌ها را به پای میز محاکمه بکشانند.»

تلاش برای ارائه روایت صحیح از وضعیت حقوق بشر ایران
غریب‌آبادی درباره هدف سفرش به نیویورک گفت: «ما در نیویورک هستیم تا هم در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به‌دلیل مباحث مرتبط با حقوق بشر که این روزها در حال بحث و بررسی است، حاضر باشیم و هم، رایزنی‌هایی را با گروه‌های مختلفی از کشورها و مقامات مسئول سازمان ملل داشته باشیم تا روایتی صحیح از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و اغتشاشات اخیر و نقش مخرب برخی کشورها به این مقامات و کشورها ارائه کنیم.»
غریب‌آبادی با بیان اینکه «اکنون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و همدستان و همپیمانان آنان مانند سازوکارهای حقوق بشری، از آنچه در ایران می‌گذرد، به‌عنوان تجمعات مسالمت‌آمیز نام می‌برند.» ادامه داد: «تجمعات مسالمت‌آمیز طبق مفاد معاهدات بین‌المللی حقوق بشری، ازجمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی – سیاسی، یکسری معیارهایی دارد که به‌عنوان مثال نباید نفرت‌پراکنی و تشویق به خشونت باشد و نباید سلاح در آن حمل شود. همچنین نباید مغایر با نظم و امنیت عمومی و اخلاق حاکم بر جامعه باشد.» دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما در تجمعات هفته‌های اخیر، دیدیم که تمام این معیارهای بین‌المللی نیز زیر پا گذاشته شده است. حالا قوانین جمهوری اسلامی ایران را هم کنار بگذاریم، معیارهای بین‌المللی نیز رعایت نشده است. چطور اسم این را تجمع مسالمت‌آمیز می‌گذارند؟ برای کشورهای مختلف این موضوع را تشریح کردیم. تاکنون بیش از هزار و 200 مکان، خودرو و موتورسیکلت شامل خودروها و وسایل نقلیه عمومی و امدادی مثل آمبولانس توسط اغتشاشگران به آتش کشیده و تخریب شده‌اند. بیش از چند هزار نفر از عوامل مجری قانون تاکنون توسط اغتشاشگران مجروح شده‌اند. این به‌دلیل قدرت اغتشاشگران نیست، بلکه به‌دلیل خویشتنداری نیروهای تأمین امنیت است که درواقع تصمیم گرفته شد حسب دستوری که به آنها داده شده است، سلاح گرم در تجمعات حمل نکنند.» وی ادامه داد: «تاکنون بیش از ۵۰نفر از افراد وابسته به گروهک تروریستی منافقین دستگیر شده‌اند. همچنین بیش از ۸۰نفر از افرادی که وابسته به گروهک‌های مختلف تروریستی کردی هستند و نیز بیش از ۵نفر از افراد وابسته داعش دستگیر شده‌اند. بیش از هزاران قبضه انواع سلاح گرم و مهمات از این اغتشاشگران به‌دست آمده است. کجای این تجمعات مسالمت‌آمیز است؟»

آزادی بیش از ۹۰درصد بازداشت‌شدگان
غریب‌آبادی افزود: «اینکه در رسانه‌ها یا برخی گروه‌ها و افراد که غیرمرتبط با نظام قضایی هستند، در مورد چگونگی برخورد با دستگیرشدگان یا اتهامات آنها صحبت می‌کنند، نظام قضایی به این اظهارات توجهی ندارد. ملاک نظام قضایی، درواقع آن اتهاماتی نیست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بلکه ملاک نظام قضایی، قانون و مستندات است؛ از همین رو، بیش از ۹۰درصد از بازداشت‌شدگان در همان 3،2 روز اول به طرق مختلف و با صدور قرارهای تأمین آزاد شدند.»
وی برخی اظهارات رسانه‌ای مبنی بر تحت بازداشت بودن ۱۴هزار نفر در ایران در جریان اغتشاشات را رد کرد و گفت: «ما کاملا این رقم را رد می‌کنیم. چنین چیزی اصلا صحیح نیست. تعدادی که اکنون در بازداشت هستند، برای برخی از آنها کیفرخواست صادر شده است و با بعضی که در مرحله تکمیل تحقیقات هستند، برابر مستندات و قانون برخورد خواهد شد. حق آنهاست که از تمامی موازین و تسهیلات قانونی برخوردار باشند.»/ ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید