• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176770
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1ZgA
+
-

عقب نشینی بازارهای طلا و ارز

قیمت هر دلار آمریکا در آخر هفته 4.5درصد افت کرد

بازار
عقب نشینی بازارهای طلا و ارز

به‌دنبال رشد افراطی قیمت ارز در بازار آزاد در مبادلات هفته گذشته تحت‌تأثیر اقدامات کنترلی بانک مرکزی قیمت طلا و ارز در آخر هفته، عقب‌نشینی کرد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا 4.5درصد و قیمت هر سکه طرح قدیم 5درصد نزول را تجربه کرد.
به گزارش همشهری، ظرف چند هفته گذشته به‌دنبال کمرنگ شدن احتمال احیای توافق هسته‌ای تحت‌تأثیر برخی خبر‌های سیاسی حجم تقاضا در بازار ارز افزایش یافت و این موضوع به رشد قیمت دلار منجر شد به‌طوری که ابتدا قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 32هزار تومان عبور کرد و بعد از آن قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه هفته قبل به 36هزارو 780تومان هم رسید. این موضوع بازار طلا و سکه را هم تحت‌تأثیر قرار داد و موجب شد قیمت هر سکه طرح جدید به 16میلیون و 500و هر سکه طرح قدیم به 15میلیون و 700هزار تومان برسد. این روند صعودی به افزایش نگرانی‌های اقتصادی منجر شده بود زیرا قیمت ارز یک مولفه کلیدی برای اقتصاد تلقی می‌شود و می‌تواند در بلندمدت آثار مختلفی در ابعاد کلان داشته باشد. در چنین شرایطی هفته گذشته بانک مرکزی اقدامات کنترلی تازه‌ای را برای مهار قیمت ارز آغاز کرد و آغاز این اقدامات به مهار قیمت ارز در آخر هفته منجر شد.

میزان افت
آمار‌ها نشان می‌دهد پس از دوشنبه هفته قبل که قیمت‌ها در بازار طلا و ارز به اوج رسیده بود روند نزولی قیمت‌ها آغاز شده است و قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد از دوشنبه تا پنجشنبه 4.5درصد و قیمت هر یورو 4.6درصد افت کرده است. به‌دنبال این نزول قیمت هر دلار آمریکا در آخر هفته به 35هزارو 140تومان و قیمت هر یورو به 35هزارو 60تومان رسید. قیمت هر سکه طرح قدیم هم در این مدت با 5.1درصد افت معادل 800هزار تومان کاهش یافت و در روز پنجشنبه به 14میلیون و 900هزار تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید نیز با 600هزار تومان افت معادل 3.6درصد در پایان هفته به 15میلیون و 900هزار تومان رسید. در همین مدت قیمت هر مثقال طلا و هرگرم طلای 18عیار نیز 2درصد افت کرد.

دلایل افت قیمت
نزول قیمت‌ها در بازار ارز بعد از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی مسیر‌های عرضه ارز را افزایش داد. بانک مرکزی از یک طرف از ابتدای هفته گذشته سامانه برخط صرافی‌ها را ایجاد کرد که از طریق آن متقاضیان می‌توانستند به‌صورت آنلاین سهمیه ارز خود را با کد ملی دریافت کنند و از طرف دیگر با معرفی برخی بانک‌های منتخب، جریان تخصیص ارز به متقاضیان را تسهیل کرد. بانک مرکزی همچنین در هفته گذشته عرضه اوراق سلف سکه را آغاز و از این طریق تلاش کرد تا تقاضای سفته بازی در بازار سکه را جذب این بازار کند. محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا در این‌باره گفت: با عرضه اوراق سکه از روز سه‌شنبه سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد و سرمایه‌های سرگردان از بازار طلا و سکه خارج و وارد بورس شدند.به‌گفته او اگر اقدام بانک مرکزی در عرضه اوراق سکه ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود بازار سکه و طلا در هفته آینده به تعادل رسیده و با کاهش حباب همراه باشد. همگام با این راهکارها برخی اقدامات تنبیهی ازجمله رصد مالیاتی و یارانه‌ای خریداران ارز نیز برخی تقاضا‌های ارزی را محدود و به روند نزولی قیمت طلا و ارز کمک کرد.

پیش‌بینی آینده
برخی تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا و ارز در چند هفته گذشته هیجانی بوده و با فروکش کردن این هیجان و افزایش عرضه‌ها از بانک مرکزی قیمت‌ها در روز‌های آینده همچنان افت خواهد کرد با این حال برخی تحلیلگر‌ان اعتقاد دارند فشار عوامل اقتصادی بر بازار ارز زیاد است و بانک مرکزی برای مهار قیمت‌ها کار دشواری در پیش دارد. مدیر عملیات بازار متشکل ارزی دیروز در همین باره گفت: در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت ارز در بازار متشکل بودیم و همین موضوع باعث شد که نرخ ارز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰تومان کاهش یابد. مهدی هادی‌نژاد با بیان اینکه با توجه به کاهش هیجان‌های رفتاری، کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت اضافه کرد: در روزهای گذشته هیجان بر بازار حاکم شده بود و این موضوع به افزایش تقاضا منجر شده بود اما هم‌اکنون این روند فروکش کرده و با افزایش عرضه‌ها شاهد کاهش نرخ ارز بوده‌ایم. به‌گفته او هم‌اکنون رفتار هیجانی کاهش یافته در نتیجه پیش‌بینی می‌شود عرضه‌ها افزایش یابد و قیمت ارز به روزهای گذشته برسد.
هادی‌نژاد تأکید کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بالا است، بنابراین به مردم توصیه می‌شود با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش، وارد این بازار پرریسک نشوند. سجاد بوربور کارشناس بازار ارز اما در این‌باره گفت: برای پیش‌بینی آینده قیمت ارز باید منابع دلاری و مخارج دولت را مورد بررسی قرار داد و محاسبه کرد چه میزان از عایدی فروش نفت نصیب دولت خواهد شد. برآورد‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون میزان هزینه‌های دولت رقم 80میلیارد دلار است اما منابعی که از محل فروش نفت در اختیار دولت قرار می‌گیرد 15میلیارد دلار است. او تأکید کرد: در این بین تحریم‌های جدید و حمایت‌ها از برجام کم شده و تمام این موارد می‌تواند از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نرخ ارز باشد. اگر تحریم‌های جدیدی اعمال شود می‌تواند به بازار ارز فشار وارد کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید