• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17677
+
-

محفلی نو برای نمایش آثار هنرمندان

احد فرزاد| هنرمند نقاش:

با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در حوزه هنر آذربایجان شرقی وجود دارد، جلوه‌گری این آثار هنری در سال‌های اخیر به علت برخی محدودیت‌های مالی و مکانی دچار رکود شده است. تبریز و آذربایجان شرقی در سایه هنرمندان و شعرای بزرگی که در طول صدها سال گذشته در آسمان این استان درخشیده‌اند، توانسته است خود را به عنوان مرکز پرورش و تربیت هنرمندان بزرگ ایران زمین مطرح کند. شاید در کمتر شهر و دیاری بتوان آرامگاه 400 شاعر و هنرمند بزرگ را در یک مکان مشاهده کرد. تبریز اما با داشتن مقبره الشعرایی که مدفن 400 شاعر و عارف نامی سده‌های مختلف استان است، پیشینه هنری و ادبی بزرگی را به یادگار حفظ کرده است. بسیاری از این بزرگان در رشته‌های هنری تجسمی، مانند خطاطی نیز مطرح بوده‌اند. این ظرفیت بزرگ به هنرمندان جوان امروزی این اعتماد به ‌نفس را می‌دهد که بتوانند در زمینه‌هایی، هنرهای خود را در معرض دید و داوری دیگران بگذارند. یکی از روش‌های رشد و تعالی هنرمندان استان، معرفی هنرشان به دیگران و جلب حمایت‌های مادی و معنوی شهروندان و مسئولان است.

برگزاری نمایشگاه‌های هنری و فروش آثار هنری می‌تواند راهی برای کسب درآمد برای هنرمند و امکان تداوم فعالیت‌ها باشد. تبریز از نظر محل‌های برگزاری نمایشگاه‌های هنری، کمبود فضا دارد و نقاطی که می‌توان به صورت رسمی نمایشگاه‌های هنری برگزار کرد به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد. این مراکز نیز در محدوده مشخص تبریز مستقر شده‌اند و هنرمندان برای برپایی نمایشگاه‌های هنری و کسب درآمد از آن مجبورند هزینه‌های سنگینی بپردازند. این موضوع موجب شده است هنرمندان تبریزی علاوه بر دغدغه تولید آثار هنری فاخر، دغدغه‌های مالی نیز داشته باشند.

این روند به بی‌میلی هنرمندان تبریزی در برگزاری نمایشگاه‌های هنری در این شهر منجر شده است. برخی هنرمندان ناامیدانه به دنبال حامی مالی هستند تا هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها را بپذیرند که با توجه به سود ده نبودن نمایشگاه‌ها، حامیان مالی چندان از آن استقبال نمی‌کنند. یکی از راهکارهایی که به نظر می‌رسد می‌تواند نیاز هنرمندان به داشتن محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری را رفع کند، برگزاری این نمایشگاه‌ها در مجتمع‌های تجاری است. برخی عقیده دارند برگزاری نمایشگاه هنری در یک مجموعه تجاری چندان با فضای هنری تبریز منطبق نیست. چون اغلب بازدید‌کنندگان شهروندان عادی هستند که برای خرید به این مجتمع‌ها می‌آیند، چندان با زبان هنر آشنایی ندارند. اهل هنر ترجیح می‌دهند در یک فضای آرام هنری آثار نقاشی و هنری را تماشا کنند. رسانه‌ها می‌توانند با فضاسازی مطلوب در جامعه، این موانع فرهنگی را رفع کنند. 

مجتمع‌های تجاری تازه تأسیس به سبب استقبال کمی که مشتریان از آن می‌کنند، از اجرای این طرح به علت جذب بازدید‌کننده استقبال خواهند کرد. چون امید دارند با برگزاری چنین برنامه‌هایی، این مجتمع‌های تجاری تازه تاسیس رونق بگیرد. این تجربه را چند مجتمع تجاری در منطقه ولی عصر(عج) تبریز انجام داده اند و موفقیت‌های خوبی در جذب مشتریان داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید