• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176596
+
-

معرفی معروف‌ترین زنان پلیسی‌نویس ادبیات جهان

خالقان پوآروها و مارپل‌ها

جهان ادبیات آنقدر گسترده و متنوع است که فرقی نمی‌کند مخاطب آن طرفدار درام باشد، کمدی بپسندد یا ژانر فانتزی را انتخاب کند. ادبیات همیشه پاسخی برای هر سلیقه و نیازی دارد. یکی از ژانرهای پرطرفدار ادبیات، آثار جنایی و پلیسی است. برخلاف تصور، این فقط نویسندگان مرد نیستند که آثار خواندنی پلیسی نوشته‌اند، اتفاقاً بسیاری از محبوب‌ترین شخصیت‌های داستان‌های پلیسی مثل هرکول پوآرو و خانم مارپل، از تخیل نویسندگان زن جان گرفته‌اند. بعضی از تأثیرگذارترین نویسندگان پلیسی‌نویس ادبیات جهان را برایتان معرفی کرده‌ایم.

دوروتی آل سیزر
قهرمانی برای داستان‌های جنایی

بین پلیسی‌نویس‌ها، دوروتی ال‌سیزر یکی از اولین‌ها به شمار می‌رود. او در سال‌1893میلادی در شهر آکسفورد متولد شد و تنها فرزند خانواده بود. پدرش مدیر مدرسه یک کلیسا بود و با خانواده‌اش در همان مدرسه زندگی می‌کردند. دوران کودکی دوروتی بی‌حاشیه بود و او پس از اتمام تحصیلاتش موفق شد بورس تحصیلی کالج سامرویل را کسب کند. دختر بااستعدادی بود و در سال‌1915به‌عنوان شـاگـرد اول در زبــان‌هـای مـدرن فارغ‌التحصیل شد. او که از زندگی آکادمیک
خسته شده بود، به جمع ناشران آکسفورد پیوست و مشغول انجام امور کپی‌رایت شد اما رؤیای نویسندگی دست از سرش برنمی‌داشت. دوروتی نخستین رمانش را در سال‌1923منتشر کرد. عنوان نخستین رمان او «جسد چه‌کسی؟» بود؛ رمانی که در آن لرد پیتر ویمزی را که قهرمان 14فصل این رمان و بسیاری از داستان‌های کوتاهش بود، معرفی کرد و به سرعت محبوب شد. او 4رمان دیگر و 2سری داستان نیز نوشت. رؤیای نویسندگی محقق شده بود و دوروتی تمام وقتش را به نوشتن اختصاص
می‌داد. به‌زودی یکی از مشهورترین نویسندگان ژانر جنایی شد و شعر و ترجمه آثار فرانسوی دوران قرون وسطی را هم آغاز کرد. این نویسنده در دسامبر 1957بر اثر حمله قلبی درگذشت اما تا زمان مرگ مشغول ترجمه بخش سوم از کتاب دانته بود و پس از مرگ، یکی از دوستانش موفق شد کار نیمه‌تمام دوروتی را به سرانجام برساند. «سم قوی»، «قتل را باید اعلام کرد»، «شب برهنه» و «با جسد چه‌کسی؟» برخی از آثار این نویسنده
هستند.

آگاتا کریستی
ملکه جنایت

حتی برای آنها که چندان طرفدار ادبیات جنایی نیستند، هرکول پوآرو و خانم مارپل نام‌های آشنایی است. بدون شک آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی رمان‌های پررمز و راز و خالق این شخصیت‌ها، یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان ژانر جنایی جهان محسوب می‌شود. بی‌دلیل نیست که به او لقب «ملکه‌ جنایت» داده‌اند؛ چرا که نامش در کتاب رکوردهای گینس، به‌عنوان پرفروش‌ترین داستان‌نویس تمام دوره‌ها به ثبت رسیده است. آگاتا کوچک‌ترین فرزند خانواده بود، در دوران کودکی تحت نظر مادرش در منزل آموزش دید و در واقع مادرش مشوق او برای شروع نویسندگی شد. از همان کودکی عاشق بازی‌های تخیلی و شخصیت‌پردازی بود اما آینده برایش خواب‌های دیگری دیده بود. در 34سالگی، با یک خلبان نیروی هوایی سلطنتی ازدواج کرد و در جنگ جهانی اول به شغل پرستاری مشغول شد. اما نویسندگی و خیال‌پردازی هدف همیشگی او بود و مصمم بود آن را ادامه دهد. مسیر موفقیت برای آگاتا کریستی روزبه‌روز سریع‌تر طی شد و حدود 80رمان و داستان کوتاه جنایی از او به چاپ رسید. هرکول پوآرو تنها شخصیتی نبود که با ذهن خلاق و قلم توانای آگاتا کریستی ماندگار شد. این نویسنده انگلیسی در کتاب «قتل در خانه کشیش» شخصیت جدیدی را به دوستداران داستان‌های جنایی و معمایی معرفی کرد؛ خانم مارپل. اقتباس‌های تلویزیونی و سینمایی از شخصیت‌های پلیسی محبوبی که آگاتا کریستی خلق کرد، در دوره‌های مختلف توانست توجه مخاطبانی را در سراسر دنیا جلب کند. عجیب نیست که هنوز هم آثار او پرفروش‌ترین هستند و فیلم‌ها و سریال‌ها براساس داستان‌هایش ساخته می‌شوند. «ماجرای اسرارآمیز در استایلز»، «دشمن مخفی»، «اعلام یک قتل»، «جنایت‌های میهن‌پرستانه»، «شرکای جرم» و «ساعت‌ها»، برخی از آثار این نویسنده مشهورند.

روت رندل
نویسنده مرموز پرجایزه

از میان جنایی‌نویس‌ها، روت رندل یکی از پرافتخارترین نام‌هاست که آثارش بسیار مورد توجه نویسندگان این ژانر قرار گرفته و جوایز متعددی دریافت کرده است. روت رندل، رمان‌نویسی اهل بریتانیا بود که شیفته داستان‌های پلیسی شد. او تجربه نوشتن در ژانرهای دیگر را کنار گذاشت و روی خلق ماجراهای مرموز و جنایی تمرکز کرد تا جایی که آثارش به سرعت محبوب و پرفروش شدند. ویژگی داستان‌های او این بود که نه فقط از طرف مخاطب معمولی طرفدار ماجراجویی، بلکه بین بقیه نویسندگان جدی این ژانر مورد تأیید و تشویق قرار گرفت. رندل در دریافت جوایز ادبی هم رکورددار بود و برنده جوایز معتبری همچون جایزه ادگار شد. او همچنین جوایز نقره، طلا و الماس کارتیه انجمن نویسندگان جنایی را دریافت کرده. معروف‌ترین مخلوق خیالی او سرباز‌رس واکسفورد است. مثل بسیاری از پلیسی‌نویس‌ها، داستان‌های رندل هم دستمایه ساخت فیلم و سریال شدند. 6فصل اول مجموعه تلویزیونی داستان‌های اسرارآمیز روت رندل، متمرکز بر شخصیت سربازرسی است که خانم نویسنده خلق کرده است. آنطور که در گذشته مرسوم بود، برخی نویسندگان آثارشان را به‌خصوص اگر در ژانر متفاوتی نوشته می‌شد، با نام‌های دیگر منتشر می‌کردند. رندل هم آثاری را با نام ادبی باربارا وین منتشر کرده است. کتاب‌های روت رندل به زبان‌های مختلفی ترجمه و در 30کشور دنیا منتشر شده است. رمان «بکش، دوستم داشته باش» از آثار این نویسنده است که به فارسی ترجمه شده است. از این نویسنده رمان «دختری که آینده را می‌دانست» هم در ایران منتشر شده. رندل یک سال قبل از مرگش این داستان را نوشته بود.

الیزابت جورج
خالق رازهای کارآگاه لینلی

سوزان الیزابت جورج نویسنده نامداری است که در سال1949در اوهایوی آمریکا به دنیا آمد و بعدها به همراه خانواده به کالیفرنیا نقل مکان کرد. الیزابت از همان کودکی شیفته کتاب بود، بسیار می‌خواند و تلاش می‌کرد دست به قلم ببرد. در جوانی این علاقه را جدی‌تر دنبال کرد و سراغ تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی رفت. بعد از دانشگاه ادبیات، الیزابت کار خود را با تدریس در مقطع دبیرستان شروع کرد و همزمان در رشته روانشناسی ادامه تحصیل داد. 13سال طول کشید تا الیزابت با انتشار نخستین کتابش، تدریس را رها کند و تمام وقت به رؤیای دیرینه نویسندگی بپردازد.
از همان نخستین کتابش، «یعنی رهایی بزرگ» که در سال 1988نوشته شد، آنقدر مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت که جایزه‌های ادبی مختلف یکی بعد از دیگری از راه می‌رسیدند. او جایزه بهترین کتاب اول کریستی را به نام خود ثبت کرد. شهرت و محبوبیت آثار او تا آنجا رسید که بی‌بی‌سی تصمیم به ساختن مجموعه‌ای کارآگاهی از روی داستان‌های او به نام رازهای کارآگاه لینلی گرفت. این داستان‌ها که تعدادشان به 11 می‌رسد، همه با هنرنمایی کارآگاهی به نام لینلی حل می‌شوند. الیزابت جورج به‌خاطر 14داستان و 2مجموعه داستانش به‌عنوان پرفروش‌ترین نویسنده نیویورک‌تایمز معرفی شده است. علاقه الیزابت به ماندگاری ژانر جنایی آنقدر زیاد بود که سعی کرد تلاش‌های همکارانش را هم به مخاطبان معرفی کند. او در کتاب «وحشت مدام»، 26داستان جنایی از بهترین نویسندگان زن این ژانر را گردآوری کرده‌است. همه این زنان موفق‌ترین نویسندگان عصر خود بوده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید