• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176402
+
-

تکمیل پازل راه سازی گیلان

روند ساخت 2پروژه راه‌آهن رشت -کاسپین و تکمیل آزادراه رشت - قزوین با تخصیص اعتبار، سرعت گرفته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
تکمیل پازل راه سازی گیلان

سهم گیلان از اعتبار سفر رئیس‌جمهوری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام 2176میلیارد تومان بود؛ اعتباری که برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌تمام راهسازی با محوریت تکمیل پروژه‌های راه‌آهن رشت - کاسپین و آزادراه قزوین - رشت رسید.
پروژه راه‌آهن رشت -کاسپین از این جهت که در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور واقع است و با بهره‌برداری از آن، شبکه حمل‌ونقلی کشور به‌عنوان یک شاهراه بین‌المللی تکمیل می‌شود، حائز اهمیت است.
از این گذشته، گیلان که خود از امکانات بندرگاهی برخوردار است به گذر ترانزیتی تبدیل می‌شود و به‌گفته استاندار گیلان، ارتباط با بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار مصرف ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را با سهولت فراهم می‌کند.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان به همشهری می‌گوید که با اتمام این پروژه در پایان سال و بهره‌برداری از آن در اوایل سال آینده یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی کشور به ثمر می‌نشیند.

فرصتی برای درآمدزایی گیلانی‌ها
نگاهی به موقعیت جغرافیایی گیلان نشان می‌دهد همسایگی این استان با کشورهای حاشیه خزر موقعیت خوبی برای توسعه صادرات و تجارت دارد؛ نکته‌ای که استاندار گیلان اینطور به همشهری توضیح می‌دهد: موقعیت گیلان و همچنین عضویت در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه‌ای بین‌المللی همچون شانگهای، تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل را ضروری می‌کند.
اسدالله عباسی با اشاره به اینکه مسیر حمل‌ونقل ریلی کشور پیش از این تا رشت ادامه داشته است، ادامه می‌دهد: نبود شبکه ریلی بعد از رشت یعنی ارتباطی بین دریای خزر و دریای عمان در جنوب برقرار نبود و تکمیل پروژه ریلی رشت-کاسپین ارتباط بندر انزلی را با بندر آکتائو در قزاقستان، بندر باکو در آذربایجان و بندر آستارا‌خان در روسیه برقرار می‌کند.
این‌طور که عباسی می‌گوید تجارت و صادرات از بندر انزلی با شناورهای واگن‌‌بر ادامه پیدا می‌کند و راه خود را تا قفقاز و آسیای میانه ادامه می‌دهد.
استاندار گیلان تأکید می‌کند: وصل شدن بندر انزلی به شبکه بین‌المللی حمل‌ونقل، امکان صادرات کالا به کشور هند را نیز فراهم و آسان می‌کند. صادراتی که با کمتر شدن زمان و به‌دنبال آن کمتر شدن هزینه همراه است.
عباسی در پاسخ به این پرسش که گیلانی‌ها چگونه از بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین بهره‌مند خواهند شد، می‌گوید: بی‌شک فرصت‌های درآمدزایی از ترانزیت کالا و اشتغال‌زایی را شاهد خواهیم بود.
به‌گفته محمد منجمی، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه2 کشور، کریدور ریلی شمال- جنوب از کشورهای شمال اروپا، روسیه و منطقه قفقاز امکان عبور ترانزیتی ۷میلیون‌تن بار را خواهد داشت.

تزریق اعتبارات
عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – کاسپین از سال ۱۳۹۸ از محل اعتبار عمرانی ملی آغاز شد و موانعی از جمله تامین مصالح و کمبود اعتبار، راه پیشرفت این پروژه را سد کرد.
رئیس‌جمهوری بهمن سال گذشته در سفر به گیلان در جریان بازدید روند تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین، این پروژه را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی خواند.
 این خط آهن به طول ۳۵ کیلومتر است که در ۲ قطعه، اجرایی می‌شود. قطعه نخست مسیر ریلی به طول ۱۷ کیلومتر و قطعه دوم ۱۸ کیلومتر است. استاندار گیلان می‌گوید: فاز نخست 92درصد پیشرفت داشته و فاز دوم 65درصد. براساس آمار، عملیات اتصال محور پیربازار به بندر کاسپین در حال تکمیل است.
عباسی از مدیریت جهادی سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: برای تکمیل زیرساخت و روساخت قطعه نخست راه‌آهن رشت - کاسپین از نظر تامین مصالح و اعتبار مورد نیاز مشکلی نیست. تزریق اعتبار به شکل ۶۵۰ میلیارد تومان از طریق مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری و ۲۵۰ میلیارد تومان به ‌صورت متمم تخصیص باعث سرعت‌بخشی پروژه می‌شود و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

حذف گلوگاه ترافیک 
در بررسی روند تکمیل پروژه‌های مهم حمل‌ونقل در استان گیلان به نیمه‌تمام ماندن آزاده‌راه قزوین - رشت می‌رسیم؛ آزادراه 138کیلومتری که یکی از محورهای مواصلاتی شمالی کشور است.
 130کیلومتر از این پروژه زیر بار است و 8کیلومتر باقیمانده حدفاصل منجیل تا رودبار در باند رفت مراحل ساخت‌وساز را در 2قطعه الف و ب می‌گذراند. از ۸ کیلومتر باقیمانده این پروژه ۵ کیلومتر آن تونل در منطقه کوهستانی بوده و همین موضوع روند کار را کند کرده است.  استاندار گیلان پیشرفت فعلی این بخش را 82درصد می‌داند و می‌گوید: تکمیل این آزادراه باعث سهولت در رفت‌وآمد، افزایش مسافران ورودی به گیلان و برچیده شدن ترافیک می‌شود.
اعتبار مورد نیاز این پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری ۵۴۵ میلیارد تومان است که عباسی در توضیح بیشتر می‌گوید: قطعه الف آزادراه به ۱۶۳ میلیارد تومان و قطعه ب به ۳۸۲ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
این‌طور که استاندار گیلان خبر می‌دهد تا پایان سال بهره‌برداری از آزادراه رشت - قزوین نیز انجام می‌شود.
پایان امسال با بهره‌برداری از 2پروژه کلان در حوزه راه سازی برای استان همراه خواهد بود؛ آزادراه رشت - قزوین و راه‌آهن رشت - کاسپین. پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین یکی از 8طرح کلان ریلی کشور است که در کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب و اتصال به شبکه بین‌المللی‌واقع شده و قرار است از محل تهاتر نفت تأمین اعتبار شود.

مکث
راه‌آهن رشت-کاسپین چرا مهم است؟

پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین پیش از آغاز دولت سیزدهم، کلنگ‌زنی شده، اما سرعت اجرای پایینی داشته است. حالا با تخصیص اعتبار، روند تکمیل را با شتاب می‌گذراند و به‌گفته مسئولان، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
این پروژه، علاوه بر اهمیت در حمل‌ونقل کشور، بار و مسافر گیلان به‌عنوان یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج‌فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه به شمار می‌رود. تکمیل عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین از مهم‌ترین دستاوردهای بخش حمل‌ونقل در استان گیلان خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید