• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176146
+
-

ماهواره لیزری، تازه‌ترین تلاش استارلینک در حوزه اینترنت

اینترنت
ماهواره لیزری، تازه‌ترین تلاش استارلینک در حوزه اینترنت

سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های لیزری، پوشش اینترنتی را در برخی مناطق ارائه کند. به گزارش اف تک، از زمان افتتاح سرویس بتا در سال2020، استارلینک به یکی از سریع‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در سراسر جهان تبدیل شده است. آزمایش‌های سرعت ثابت نشان می‌دهد که اینترنت ماهواره‌ای، از پوشش اینترنت پهن باند سیمی در سرعت دانلود و آپلود برتری دارد. نکته کلیدی مورد توجه استارلینک، ماهواره‌های لیزری است که برخی از وابستگی آن را به ایستگاه‌های زمینی برای تکمیل اتصال با سرورهای اینترنتی حذف می‌کند. اینها همچنین برای کاهش تأخیر بسیار مهم هستند زیرا مسیری را که داده‌های کاربر هنگام سفر بین قاره‌ها طی می‌‌کنند تغییر می‌‌دهند. این سرویس حالا در مناطقی مثل استرالیا و کانادا عرضه می‌شود و مزایای مختلفی مثل افزایش کیفیت ارتباط و سرویس‌‌دهی در مناطق دورافتاده‌تر را به همراه دارد.
اسپیس ایکس همیشه بهترین بازیگران اصلی بازار اینترنت ماهواره بوده است و همواره به‌دنبال توسعه شبکه خود است. این شرکت حالا استفاده از ماهواره‌های لیزری را آغاز کرده که بخشی از نیاز به ایستگاه‌های زمینی را برطرف می‌کند. به‌علاوه، این سرویس جدید به‌دلیل تغییر مسیر حرکت داده‌ها، تأخیر در ارسال داده‌ها را هم کاهش می‌دهد.
به‌گزارش اسپیس، طبق ای‌میلی که یکی از نمایندگان اسپیس ایکس به کاربری در کانادا ارسال کرده است، این شرکت با استفاده از ماهواره‌های لیزری خود پوشش مناطق دورافتاده را آغاز کرده است. اسپیس ایکس از چند وقت پیش به‌طور مرتب در حال پرتاب این ماهواره‌ها بوده و آنها را نسخه بهینه‌تر ماهواره‌های نسل قبلی می‌داند.
این شرکت همچنین نقشه پوشش سرویس استارلینک را در وب‌ سایت خود به ‌روزرسانی کرده است. این نقشه حالا نشان می‌‌دهد که اکثر بخش‌های اروپا، قسمتی از آمریکای جنوبی، ژاپن و استرالیا تحت پوشش این سرویس قرار دارند.
نروژ به‌عنوان یکی از دوردست‌‌ترین مناطق دنیا که در آن خورشید گاهی تا چند روز غروب نمی‌کند یا شب‌‌ها چند ماه طول می‌‌کشد هم تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای قرار گرفته است.
کمپانی ایلان ماسک درنظر دارد سال آینده اینترنت ماهواره‌‌ای خود را به کشورهایی مثل عربستان سعودی، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، مصر و باهاماس بیاورد. مدیرعامل اسپیس ایکس قبلا اعلام کرده بود که سرویس استارلینک به‌دنبال رفع تحریم‌های آمریکا برای کشور ایران نیز فعال است.

5دلار برای دستگاه‌های اینترنت اشیا
اسپیس ایکس شرکت تحت رهبری ایلان ماسک نیز به‌طور رسمی سرویس Swarm را راه‌اندازی کرده که اینترنت ماهواره‌‌ای جهانی را با هزینه‌ای کم برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء (loT) فراهم می‌کند. این سرویس با هزینه 5دلار در ماه به مشتریان ارائه می‌شود و برای استفاده از آن باید تجهیزات خاصی تهیه کرد.
سال گذشته، اسپیس ایکس استارت‌آپ داده‌های ماهواره‌ای Swarm مستقر در مانتین ویو، کالیفرنیا را خریداری کرد که اکنون به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آن فعالیت می‌کند. از سال گذشته تاکنون، این استارت‌آپ 120ماهواره خود را وارد مدار کرده است. اسپیس ایکس اکنون تبلیغ اتصال اینترنت اشیاء ماهواره‌ای سرویس Swarm را در وب‌سایت استارلینک با قیمت ماهانه 5دلار آغاز کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید