• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176094
+
-

باران پاییزی در راه شمال و جنوب

آب گرفتگی و مسدود شدن برخی معابر استان های جنوبی در پیش است

هواشناسی برای امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه 15 و 16 آبان) کاهش دمای 6 تا 9درجه‌ای را در استان‌های ساحلی خزر پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که استان‌های جنوبی طی روزهای گذشته با بارش‌های پاییزی و کاهش دما دچار مشکلاتی چون سیلاب، آب‌گرفتگی و حتی فوت یک نفر نیز شدند.

بارندگی در شمال و جنوب
به گزارش همشهری، کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه روند کاهشی ۶ تا ۹ درجه‌ای هوا طی امروز و فردا در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال شرق کشور رخ می‌دهد، به همشهری می‌گوید: بارش‌ها امروز، یکشنبه و فردا، دوشنبه در شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان‌شمالی و شمال خراسان‌رضوی رخ می‌دهد و در این مناطق رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. فریبا گودرزی با بیان اینکه در برخی مناطق جنوب کشور و در جنوب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان و هرمزگان نیز بارش‌های پراکنده و گاهی همراه با وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد، می‌افزاید: روز دوشنبه نیز این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده، در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی برقرار خواهد بود.
به‌گفته وی، برای روزهای یکشنبه و دوشنبه علاوه بر بارش‌ها در دامنه‌های جنوبی البرز و سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار شرقی کشور، در برخی ساعات وزش بادهای شدید موقتی و احتمالا خیزش گردوخاک
پیش‌بینی شده است.

 خسارت بارندگی در بوشهر
هواشناسی در شرایطی برای امروز و فردا در استان‌های جنوبی بارش‌‌های پراکنده پیش‌بینی‌ کرده است که استان بوشهر طی روزهای گذشته خسارت قابل‌توجهی از بارندگی‌های پاییزه دید. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق بوشهر با بیان اینکه بارندگی‌های شدید همراه تند‌باد آخر هفته گذشته ۱۵۰میلیارد ریال به تاسیسات برق این استان خسارت زده است، می‌گوید: عمده تاسیسات خسارت‌دیده برق بوشهر در شهرستان‌های گناوه، دشتستان، تنگستان و دشتی رخ داده است. ​غلامرضا حشمتی توضیح می‌دهد که در ساعت‌های اولیه بارندگی که با توفان شدید همراه شد، ۲کیلومتر شبکه فشار متوسط برق در روستای شول شهرستان گناوه را تخریب کرد که به‌دنبال آن برق چند روستای پیرامونی این شبکه نیز قطع شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر هم با بیان اینکه ریزش دیوار بر اثر بارندگی اخیر جان یک نفر را در شهرستان گناوه گرفته است، می‌گوید: باران و تگرگ به کشاورزان استان بوشهر خسارت وارد کرد. کورش دهقان با بیان اینکه بارش باران همچنین موجب شده است که دیوار حدود ۱۵‌خانه در روستاهای شهرستان گناوه ریزش کند، می‌افزاید: باران و تگرگ به حوزه کشاورزی به‌ویژه مزارع گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های دشتستان و دشتی خسارت زده که میزان خسارت‌ها در دست بررسی است. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد از روز سه‌شنبه هفته جاری دومین سامانه بارشی پاییزه در این استان فعال می‌شود.

 مسدودشدن ایل‌راه‌ها
در چهارمحال و بختیاری نیز بارندگی و وقوع سیلاب موجب بروز مشکلاتی شد. فرماندار کوهرنگ با بیان اینکه بارش شدید باران در این شهرستان منجر به وقوع سیلاب شده است، می‌گوید: سیلاب راه تعدادی از روستاهای بخش بازفت و ایل‌راه‌های عشایری شهرستان را مسدود کرد. شهباز اکبری‌ می‌افزاید: روستاهای تلخه‌دان، محمودآباد و کچوز بازفت در محاصره سیلاب قرار دارند و نیروهای امدادی در تلاش برای بازگشایی محور این روستاها هستند. علاوه‌بر آن سیلاب مسیر ایل‌راه‌های عشایری به‌ویژه در بخش بازفت را هم مسدود کرده است و از آنجا که هنوز تعدادی از عشایر برون‌کوچ شهرستان به استان خوزستان کوچ نکرده‌اند با مشکل مواجه شده‌اند و مقرر شده است تا امور عشایر با خودروهایی که در اختیار دارد، این عشایر را از راه‌های میان‌بر عبور دهد. بارندگی در چهار‌محال و بختیاری در بخش‌های دیگر هم خسارت‌هایی به عشایر و روستاییان بخش بازفت شهرستان کوهرنگ وارد کرده است که‌ پس از جمع‌بندی اطلاع‌رسانی می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها طی 3روز آینده کمینه دماها در سراسر استان روند کاهشی خواهد داشت و آسمان چهارمحال و بختیاری به‌صورت صاف تا کمی ابری، در بعد‌از‌ظهر با رشد ابرناکی و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

***
بارندگی‌ روزهای گذشته در استان‌های اصفهان و فارس هم به‌صورت مقطعی منجر به آب‌گرفتگی شده است به‌طوری که در شیراز شاهد آب‌گرفتگی و مسدود‌شدن برخی معابر و راه‌های روستایی به‌ویژه در نقاط غرب و شمال‌غرب استان بودیم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید