• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17608
+
-

خودروسازان ایرانی از تهدید تحریم سبقت گرفتند

طبق آمارهای ارائه شده به بورس، فروش ایران‌خودرو در 2‌ماه اول امسال 30درصد و سایپا 81درصد رشد کرد

بازارسهام
خودروسازان ایرانی از تهدید تحریم سبقت گرفتند


داده‌های آماری ارائه‌شده به بورس تهران از مقدار تولید و فروش شرکت‌های خودروساز در 2‌ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی این شرکت‌ها یعنی تولید، فروش و درآمد این شرکت‌ها به نحو مطلوبی رشد کرده است.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه انتظار می‌رفت تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و تحریم‌های احتمالی مقدار سود شرکت‌های خودروساز کاهش پیدا کند اما شرکت‌های خودروساز با تغییر راهبرد سرمایه‌گذاری در تلاش برای جبران اثرات ناشی از افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم‌های جدید هستند. داده‌های آماری نیز نشان می‌دهد چنانچه رویه تولید و فروش محصولات ایرانی در این شرکت‌ها به نحو مطلوبی تداوم یابد، این شرکت‌ها قادرند اثرات به‌مراتب کمتری از تحریم‌های احتمالی یا افزایش قیمت ارز بپذیرند.

به‌طور طبیعی با توجه به آنکه بخشی از محصولات این شرکت‌ها با مواد اولیه وارداتی تولید می‌شود، افزایش قیمت ارز هزینه نهایی تولید خودرو را برای این شرکت‌ها افزایش می‌دهد. از سوی دیگر اعمال تحریم‌هایی برای واردات قطعات خودرو هم می‌تواند بر روند تولید در شرکت‌های خودروساز اثر‌گذار باشد.

این ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها به‌ویژه بعد از آنکه شرکت سایپا اعلام کرد در سال مالی96 به‌جای 444میلیارد تومان 1006میلیارد تومان زیان شناسایی خواهد کرد، بیشتر تقویت شد و جنبه عینی‌تری پیدا کرد.

سایپا در توضیحات خود اعلام کرده بود دلیل این کاهش شدید سود افزایش نیافتن قیمت فروش محصولات، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید و همینطور تغییر روش فروش از نقدی به اعتباری است که هزینه‌های مالی زیادی را به سایپا تحمیل کرده است. با این حال، داده‌های آماری از وضعیت مقدار تولید و فروش این شرکت‌ها نشان می‌دهد درصورت مدیریت صحیح این امکان وجود دارد که شرکت‌های خودروساز اثرات افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را خنثی کنند یا تا حد زیادی اثر آن را کاهش دهند. بررسی روند تولید و فروش شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد که تعداد فروش خودرو و درآمد این شرکت‌ها تحت‌تأثیر تقاضای بیشتر برای خرید خودرو‌های 100درصد ایرانی مانند سمند، دنا و تیبا افزایش یافته است.



رشد 30درصدی فروش ایران‌خودرو

شرکت‌های خودروساز سایپا، زامیاد و ایران‌خودرو در تازه‌ترین گزارش‌های خود که در سامانه کدال درج شده، آخرین اطلاعات مربوط به عملکرد تولید و فروش ماهانه خود را اعلام کردند.
براساس این گزارش‌ها، شرکت ایران‌خودرو در 2‌ماه نخست امسال جمعا 83هزار و 744دستگاه خودرو به ارزش 2933میلیارد تومان فروخته است که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 30.5 درصد رشد نشان می‌دهد. سال قبل جمع کل فروش شرکت ایران‌خودرو 2246میلیارد تومان بود. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد تعداد خودرو‌های فروخته شده در 2‌ماه امسال در شرکت ایران‌خودرو نسبت به سال قبل 14.8درصد افزایش داشته است که بخش عمده این رشد ناشی از فروش خودروهای سمند و دنا بوده است.

مطابق این اطلاعات، تعداد فروش خودرو‌های تولید شده در گروه پژو 1.2درصد و در گروه سمند 3.8درصد رشد داشته است. این مقدار در گروه محصولات دنا 139درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت همچنین تعداد خودروهای فروخته شده درگروه تندر ال90 نسبت به سال قبل 12.5درصد کاهش نشان می‌دهد.

اما در شرکت سایپا مقدار فروش با رشد بیشتری مواجه شده است. این شرکت در 2ماه نخست سال قبل جمعا 39هزارو 793دستگاه اتومبیل فروخت که این مقدار امسال با 66.2درصد رشد به 66هزارو 157دستگاه رسیده است. با این مقدار فروش جمع کل درآمد سایپا امسال نسبت به سال قبل 81درصد تاکنون رشد کرده است و از 951میلیارد تومان در سال96 به 1722میلیارد تومان در 2‌ماه سال‌جاری رسیده است.

در شرکت سایپا نیز بیشترین مقدار رشد فروش ناشی از فروش محصول ایرانی تیبا بوده است. این شرکت سال قبل 10هزارو 885دستگاه تیبا فروخته بود که این مقدار امسال با 181درصد رشد، در طول 2‌ماه به 30هزارو635 دستگاه رسید. به این ترتیب، جمع کل عملکرد ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این 2شرکت در 2‌ماه امسال 4655میلیارد تومان خودرو فروخته‌اند که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل که این رقم 3197میلیارد تومان بود، 45.6درصد افزایش را نشان می‌دهد. این اعداد نشان می‌دهد استراتژی تغییر رویه تولید و فروش در شرکت‌های خودروساز به سمت فروش محصولات داخلی ایرانی مثبت بوده است. هم‌اکنون قطعات اولیه این خودرو‌ها شامل موتور و بدنه در داخل تولید می‌شود.

در عین حال روند تولید و فروش شرکت زامیاد هم نشان می‌دهد که این شرکت در 2‌ماه امسال 2883دستگاه انواع وانت، ون و برخی خودرو‌های سنگین تولید کرده است که این مقدار اگرچه از نظر تعداد 0.1درصد کمتر از پارسال بوده است اما درآمد بیشتری را در 2‌ماه نخست سال‌جاری نصیب زامیاد کرده است. جمع کل درآمد زامیاد در 2‌ماه نخست سال قبل 92.5میلیارد تومان بود که این مقدار امسال به 96.8میلیارد تومان رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید