• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17604
+
-

طلای سرخ روی تابلوی بورس‌کالا قیمت خورد


فعالیت بازار اوراق آتی زعفران با استقبال کشاورزان و فعالان بازار زعفران آغاز شد. به گزارش همشهری، بازار معاملات قرارداد آتی زعفران در آخرین روز کاری هفته گذشته در بورس‌کالای ایران آغاز به‌کار کرد. در نخستین روز عرضه، اوراق آتی زعفران برای تحویل در شهریور امسال، بین ۶‌هزار و ۷۸۰ تا ۷‌هزار تومان در هر گرم معامله شد.در پایان نخستین روز معاملات اوراق آتی زعفران در بورس‌کالا، حجم اوراق مبادله شده از مرز یک هزار قرارداد فراتر رفت. آمارها از فروش اوراق آتی 193کیلوگرم زعفران در سامانه مبادلات بورس‌کالا حکایت دارد.



استقبال در تربت‌حیدریه

معاملات اوراق آتی زعفران به‌طور همزمان در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران ایران و جهان در میان استقبال زعفران‌کاران آغاز شد. به‌نظر می‌رسد انبوه مشکلات زعفران‌کاران ازجمله خرید و فروش‌های صوری دلالان برای کاهش قیمت، از عواملی است که موجب شده حضور کشاورزان در بازار قراردادهای آتی زعفران پر رنگ به‌نظر برسد. آنها امیدوارند با رونق این بازار جدید نقش دلالان در تعیین قیمت طلای سرخ به حداقل برسد. در نخستین روز از آغاز به‌کار بازار عرضه اوراق آتی زعفران زعفران‌کاران اهل تربت حیدریه که از کشف قیمت منصفانه محصول خود برای کالاهای تحویل شهریور‌ماه امسال به وجد آمده بودند در محل بازار معاملات آتی بورس‌کالا با اشتیاق ماجرا را دنبال کردند.
به گفته حاضران درتالار، غلامرضا کریمی از فعالان قدیمی بازار زعفران و تولیدکننده بخش خصوصی درحوزه زعفران از نخستین افرادی بود که به محض گشایش بازار معاملات آتی زعفران، دستور خرید صادر کرد.کریمی با اشاره به حال و هوای بازار معاملات آتی زعفران در تربت‌حیدریه گفت: هر چند با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته برای آموزش کشاورزان، استقبال از این شیوه جدید معاملات زعفران در تربت‌حیدریه قابل پیش‌بینی بود اما در روز افتتاح بازار با استقبالی به‌مراتب بالاتر از پیش‌بینی‌ها روبه‌رو شدیم و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

کریمی با بیان اینکه رأس ساعت ۱۲:۳۰ و به محض بازگشایی معاملات، سفارش خرید خود را در سامانه ثبت کردم، افزود: انعقاد ۱۰۲۷ قرارداد آتی زعفران در نخستین روز گشایش بازار معاملات آتی آن هم در میان استقبال کشاورزانی که برخی از آنها تا قبل از برگزاری کلاس‌های آموزشی با بورس آشنایی نداشتند، بیانگر نتیجه دادن زحمات صورت‌گرفته در این حوزه است.

این فعال بازار زعفران تأکیدکرد: یکی از نکات جالب در نخستین روز معاملات آتی زعفران، حضور کشاورزان در مکان برگزاری مراسم افتتاح بازار قراردادهای آتی بود. آنها که از امکان فروش محصولات‌شان با قیمتی منطقی برای ماه‌های آینده مطلع شده بودند، نمونه‌های زعفران تولیدی خود را به همراه آورده بودند و همین موضوع موجب شد کارشناسان با برگزاری نشست آموزشی آنها را از نحوه انجام معاملات در بورس‌کالا و دریافت کد معاملات آگاه کنند؛ این اشتیاق کشاورزان برای فروش محصول‌شان با قیمت واقعی در بورس‌کالا از تحمل سختی‌ها و رنج‌های آنها حکایت دارد که همه ساله مجبورند زعفران با ارزش‌شان را با قیمتی ارزان به واسطه‌ها بفروشند.



امید در دل کشاورزان

این تولیدکننده بخش خصوصی در حوزه زعفران ادامه داد: معاملات آتی زعفران برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌طور همزمان مزیت‌های زیادی دارد که اصلی‌ترین آن، پوشش ریسک‌های قیمتی است. وقتی یک تولیدکننده می‌داند که برای مثال از امروز محصول خود را برای 4‌ماه آینده با قیمتی مناسب به فروش رسانده، علاوه بر اینکه انگیزه او برای افزایش تولید دو چندان می‌شود، از افت قیمت زعفران خود در زمان برداشت محصول تحت‌تأثیر بازی دلال‌ها نیز در امان می‌ماند.



ایران، مرجع قیمت‌گذاری زعفران

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: کنترل ریسک و کشف قیمت از مهم‌ترین مزیت‌های مهم قرارداد آتی است.دبیر شورای بورس با تأکید بر اینکه ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادر‌کننده زعفران جهان است ابراز امیدواری کرد با تلاش بورس‌کالا، ایران به مرجع قیمت‌گذاری زعفران در جهان تبدیل شود.



مجلس حمایت می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره آغاز به‌کار بازار معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا گفت: با توجه به تولید ۳۳۶ تن زعفران در ایران، شایسته نیست تنها حجم ناچیزی از آن در بورس‌کالا معامله شود. او افزود: کیفیت برخی محصولات کشاورزی ما همچون زعفران قابل مقایسه با دنیا نیست و ما در مجلس این آمادگی را داریم که زمینه توسعه معاملات محصولات برتر ایران در بورس‌کالا را فراهم کنیم.


   امکان حضور خارجی‌ها در بازار آتی زعفران

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران اعلام کرد: امکان اخذ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی برای دادوستد نقد و قراردادهای آتی زعفران فراهم شده است. او به بیان این مشخصات برای دارایی پایه قراردادهای آتی زعفران پرداخت و گفت: دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین) بوده و اندازه هر قرارداد شامل ۱۰۰ گرم زعفران نگین است. او افزود: در این معاملات حد نوسان مجاز برای قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی 3درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و حجم هر سفارش حداکثر تا ۲۵ قرارداد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید