• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176040
+
-

اسکوتر با دود اضافه

باشگاه نویسندگان
اسکوتر با دود اضافه

مهتاب خسروشاهی-روزنامه‌نگار

در کشور ما تعدادشان زیاد نیست؛ اما آن‌طرف آب، تعداد اسکیت‌ و اسکوترسوارها، بی‌شمار است. اتفاق خوبی است؛ به این دلیل که این سوارکاران! از آنهایی که خودرو را آتش می‌کنند و در خیابان روان می‌شوند؛ بیشتر به فکر محیط‌زیست هستند.
از چند سال پیش، اسکوترهای الکتریکی اجاره‌ای مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، پاریس را نیز فتح کرده‌اند. به این دلیل که استفاده از آنها سریع، ارزان، دلپذیر، کاربردی و البته هم‌قدم با حفظ سلامت محیط‌زیست شهری است. اما آیا اسکوترهای الکتریکی، آنطور که تصور می‌شود، با محیط‌زیست مهربان هستند؟ پاسخ منفی است! بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان CO2 تولید شده توسط اسکوترهای الکتریکی، 6برابر بیش از خطوط مترو است!
مطالعه انجام شده در شهر پاریس نشان می‌دهد اسکوترهای الکتریکی با تولید 0.6کیلوگرم CO2 در هر 10کیلومتر حرکت، 6برابر بیش از خطوط مترو، CO2 منتشر می‌کنند. البته این میزان، یک‌سوم میزان CO2 تولیدی توسط خودروهاست. این درحالی است که فقط 13درصد از اسکوترسوارها به جای این وسیله ممکن است از خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنند. بنابراین اسکوترهای الکتریکی، به‌طور عمده جایگزین وسایل حمل‌ونقل کم‌آلاینده می‌شوند؛ نه انواع آلاینده‌های مانند خودروهای شخصی یا عمومی.
طبق نظر «آن دو بورتولی»، سرپرست تحقیقات کنترل CO2 از مرکز پلی‌تکنیک مونترال، استفاده از اسکوتر الکتریکی برای کاهش آلاینده‌ CO2 در پاریس، آنطور که باید، مثبت به‌نظر نمی‌رسد. او درباره سوخت اسکوترهای الکتریکی می‌گوید: «این نوع اسکوترها، باتری کوچکی دارند که ردپای کربن موجود در آن قابل چشم‌پوشی نیست. اما مسئله اصلی، فریم آلومینیومی است که میزان کربن بسیاربسیار بالایی تولید می‌کند. بنابراین اشتباه نیست اگر بگوییم یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای، اسکوترهای الکتریکی هستند.» او ادامه می‌دهد: «مسئله دیگر، استفاده بیش از اندازه از این اسکوترها توسط شهروندان است؛ به‌طوری‌که نام «جزیزه قو» در پاریس به «جزیزه اسکوترها» تغییر نام داده است.»
شرکت‌های ارائه‌دهنده این اسکوترها اطمینان می‌دهند که باتری‌ این وسیله‌ها در جعبه‌های ضدآب عایق هستند. اما به‌گفته پژوهشگران، محافظت کامل برای جلوگیری از انتشار CO2 ایجاد شده، از این طریق اتفاق نمی‌افتد.
مسئله بعدی، خوردگی باتری‌ها است که هنوز پژوهش دقیقی درباره آن وجود ندارد. خطرناک‌ترین فلزات برای محیط‌زیست، فلزاتی مانند نیکل، سرب و جیوه هستند. این 3فلز در این باتری‌ها وجود دارند. این فلزات، ذره‌های کوچکی که فلزات را درون خود حمل می‌کنند می‌توانند به‌راحتی به هر بافت زنده راه پیدا کرده و کل زنجیره غذایی را آلوده کنند.
درآمد ناشی از تجارت اسکوتر در اروپا بالا بوده و به‌نظر می‌رسد تا سال2026 میلادی نیز درآمد سالانه این تجارت، 15درصد رشد داشته باشد اما این خودروهای کوچک، به کاهش آلاینده‌ها هم می‌توانند کمک کنند؟ این پرسشی است که باید سازنده‌ها و تاجران این صنعت پاسخگو باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید