• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 175990
+
-

فرزندان روشنا خوب آبروداری می‌کنند

نکته‌هایی درباره بچه‌های بهزیستی؛ از کارآموزی و یافتن شغل مناسب تا ازدواج

نکته‌ها
فرزندان روشنا خوب آبروداری می‌کنند

در طول 8سالی که از پا گرفتن خانه «روشنای امید» می‌گذرد، تعداد فرزندانش به 324دختر و پسر رسیده که 88نفر از آنها تحت پوشش شعبه دوم روشنا هستند که سال1398 در مشهد راه‌اندازی شده است. 28دختر و پسر خانه روشنا سر و سامان گرفته‌اند و این خانه برایشان همان حکم خانه پدری را دارد که هر وقت می‌خواهند یک دل سیر از بدقلقی همسرشان غر بزنند به آنجا می‌آیند و مشکلات ریز و درشت‌شان را با مشاوران و مسئولان خانه روشنا درمیان می‌گذارند. تعدادی از آنها که درسخوان بوده‌اند و از دانشگاه‌های برتر کشور سر درآورده‌اند در درس و رفتار خوب آبروداری می‌کنند و از همکلاسی‌های خود که دغدغه‌ای جز درس خواندن ندارند، کم نمی‌آورند. تقریبا همه آنهایی که جزو بچه‌بزرگ‌ها و قدیمی‌های خانه روشنا محسوب می‌شوند، کار و باری به‌هم زده‌اند و از پس زندگی‌شان برمی‌آیند. زهرا یاوری، مدیر این مجموعه می‌گوید: «بعد از صحبت‌هایی که چند سال پیش با مدیران فرودگاه امام‌خمینی(ره) داشتیم 9نفر از فرزندان خانه روشنا در آنجا مشغول به‌کار شدند که به‌دلیل حسن انجام کارشان از مدیران‌شان تقدیرنامه گرفته‌اند و اعتماد مسئولان فرودگاه را خوب پاسخ داده‌اند. تعدادی از پسران و دختران‌مان هم که در مراکزی مانند جهاددانشگاهی دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، در کارگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی مشغول شده‌اند.»

گریه‌های شوق
مادر مهربان بچه‌های روشنا با فرزندانش لحظات پر از گریه و خنده بسیاری را از سر گذرانده است. او تعریف می‌کند: «یکی از دخترانی را که در مرکز کودکان زیر 18سال روشنا بزرگ شده، از کسانی تحویل گرفتیم که رفتارشان او را به دختری تبدیل کرده بود که با زمین و زمان سر جنگ داشت. او نزد آنها روزهای خیلی تلخی را تجربه کرده بود. مثلا وقتی در 12سالگی پنهانی و همراه چند دختر همسن و سالش به سینما رفته بود، او را با طناب به درخت بسته و با قیچی موهایش را کوتاه کرده بودند. این دختر روز اول که به روشنا آمد بی‌هدف و سردرگم بود و به هیچ‌کس اعتماد نداشت. او بعد از 40جلسه مشاوره تصمیمش را گرفت و پس از آنکه در جهاددانشگاهی دوره‌های جواهر‌سازی‌ را گذراند، به ساخت جواهر و زیورآلات مشغول شد. دخترمان با دسترنجش برای خودش خانه رهن کرد و وقتی برای بردن وسایلش به اینجا آمد، من از خوشحالی سجده شکر به‌جا آوردم.»

شرط و شروط سفت و سخت
مادرهای خانه روشنا موقع ازدواج بچه‌ها سختگیرتر از همیشه می‌شوند و فقط در صورتی از پسرها و دخترهای خانه حمایت می‌کنند که انتخابی معقول داشته باشند. فرزندان دم‌بخت خانه برای شرکت در کلاس‌های مشاوره بعد و قبل از ازدواج خانه روشنا اجبار دارند و اگر در این کلاس‌ها شرکت نکنند یا با هیجان و بدون دوراندیشی همسر آینده خود را انتخاب کنند، نه از جهیزیه خبری هست و نه برایشان مجلس بله‌برون و عقدکنان می‌گیرند، فقط مانند فک و فامیل‌های ناراضی با یک هدیه آبرومند در مراسم ازدواج بچه‌ها شرکت می‌کنند. مراسم بله‌برون و عقدکنان دختران خانه روشنا در منزل دلباز و زیبای بانو «بدرالسادات پیشوایی» برگزار می‌شود و با جهیزیه و مراسمی آبرومندانه زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. تعداد میهمانان طایفه عروس و داماد خانه روشنا هم پر و پیمان است و یاوری و همکارانش با خانواده‌هایشان جای خالی والدین و خویشاوندان زیستی عروس و دامادهای روشنا را پر می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید