• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175730
+
-

منطقه مناطق آزاد

  خبر: نصرالله ابراهیمی، سرپرست دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد از تفاهم ایران و روسیه برای ایجاد مناطق آزاد مشترک 2کشور خبر داد. او با اشاره به مذاکرات با طرف روسی اعلام کرد: براساس توافق ایران و روسیه، بین مناطق آزاد، منطقه آزاد مشترک یا ناحیه سرمایه‌گذاری مشترک بین مناطق آزاد 2کشور ایجاد خواهد شد تا سطح تعاملات و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی را در هاب‌های انرژی، صنعت، گردشگری، ترانزیت و لجستیک، حمل‌ونقل و مؤسسات پولی، بانکی، مالی و بورس بین‌الملل توسعه یابد.
  نقد: لازم است قبل از ایجاد هر منطقه آزاد تجاری مشترک با کشورها، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مخاطرات احتمالی در بلندمدت پیش‌بینی شده و منطق اقتصادی بر آن حاکم باشد. تجربه ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور نشان داده که در شرایط پیش‌بینی ناپذیری چشم‌انداز آینده اقتصاد، این مناطق از اهداف اصلی قانونگذاران و دولتمردان فاصله گرفته و عملا فلسفه وجودی‌شان را از دست می‌دهند. تازه این تجربه در مناطق آزاد در قلمروی سرزمینی رخ داده و اگر بنا بر ایجاد منطقه آزاد مشترک با دیگر کشورها ازجمله با روسیه باشد، مهم این است که ورای اراده سیاسی بین تهران و مسکو، 2کشور چه تصویری در استراتژی بلندمدت خود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دارند.
بدیهی است هرچه سطح روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه افزایش یابد، فرصتی برای افزایش ضریب تاب‌آوری اقتصادی خواهد بود، مشروط بر اینکه مزیت‌های اقتصادی ایران تحت لوای منافع ملی تعریف شود و طرفین در عمل نشان دهند که با احترام به استقلال و تمامیت ارضی، حاضر به سرمایه‌گذاری در حول محور منافع مشترک بلندمدت را دارند. چنان‌که اراده سیاسی دولت‌ها در گذر زمان تغییر می‌کند و مهم این است که سنگ‌بنای اراده سیاسی بر منافع اقتصادی گذاشته‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید