• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175689
+
-

راوی جدید فرمول یک

مکس ورشتپن راننده تیم ردبول در مسابقه بزرگ مکزیکوسیتی نام خود را در کتاب تاریخ فرمول‌یک جاودانه کرد

راوی جدید فرمول یک

مکس ورشتپن، بارها گفته است که به آمار و ارقام علاقه‌ای ندارد، اما رکوردی که او در مسابقه بزرگ فرمول‌یک در مکزیکوسیتی ثبت کرد، قطعا نظر خودش را هم جلب خواهد کرد؛ راننده هلندی ردبول در این مسابقه، به نخستین راننده تاریخ فرمول یک تبدیل شد که در تنها یک فصل، در 14مسابقه بزرگ قهرمان شده است. فصل هنوز به پایان نرسیده و 2مسابقه دیگر باقی مانده و خیلی‌ها می‌گویند، او می‌تواند حتی در هر 2مسابقه هم قهرمان شود و رکورد خود را دست‌نیافتنی کند. ورشتپن درباره رکوردشکنی‌اش گفته است: «تیم ما واقعا فصل شگفت‌انگیزی دارد. واقعا هرگز فکرش را نمی‌کردم که در یک سال در 14مسابقه قهرمان شوم. من خیلی به اعداد علاقه ندارم، فقط به این فکر می‌کنم که آخر هفته‌ها خوب رانندگی کنم و قهرمان شوم. چیزی که برایم مهم است این است که وقتی به خانه می‌روم به‌خودم بگویم که همه تلاشم را کردم.»
با وجود این، او در همین فصل، یک رکورد بزرگ دیگر را هم شکسته است؛ او حالا بالاتر از لوئیس همیلتون، بیشترین امتیاز در یک‌فصل را به نام خود ثبت کرده است. او درباره این موفقیت هم گفته است: «مهم‌ترین چیز بردن قهرمانی فصل است و اصلا مهم نیست که چند امتیاز می‌گیریم اما این تعداد امتیاز نشان‌دهنده این است که ما در تیم‌مان فصل خارق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذاریم.»

کاری که ردبول و ورشتپن در این فصل می‌کنند، واقعا با هیچ اتفاقی در تاریخ این مسابقه قابل مقایسه نیست. پیش از این تیم ‌مرسدس در دوران اوج لوئیس همیلتون، بر فرمول یک مسلط بود و 8سال متوالی قهرمان شد. اما بهترین رکوردی که همیلتون در آن سال‌ها به جا گذاشت، قهرمانی در 11مسابقه بزرگ در فصل بود، اما ورشتپن هنوز فصل تمام نشده، در 14مسابقه قهرمان شده است.
ورشتپن که واقعا به اعداد علاقه ندارد، گفته است که نباید این دستاورد را خیلی بزرگ کرد چون فصل فرمول یک، نسبت به گذشته طولانی‌تر شده است. واقعیت هم این است که اگر به جای تعداد قهرمانی در مسابقات بزرگ، درصد قهرمانی را محاسبه کنیم، میشائیل شوماخر راننده افسانه‌ای فراری همچنان بهترین راننده دنیاست. با این حال دستاورد ورشتپن هم احتمالا برای سال‌ها تکرار نخواهد شد. کریستیان هورنر مدیر تیم ردبول گفته است که عملکرد راننده‌اش استثنایی بوده و او چندان که مناسب و شایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
یک دلیل کم‌توجهی به این دستاوردهای تاریخی، احتمالا یک‌طرفه بودن تکلیف قهرمانی و رقابت‌ها در طول فصل جاری بوده است. ردبول و ورشتپن چنان جلوتر از دیگر رقبا هستند که بسیاری از هواداران گفته‌اند مسابقه مکزیکوسیتی یکی از خسته‌کننده‌ترین و حوصله‌سر‌برترین مسابقاتی است که در عمرشان دیده‌اند. این مسابقه، جنجالی‌های دیگری هم داشت و حضور گسترده هواداران در نزدیکی راننده‌ها در انتهای مسابقه، با انتقادهای راننده‌ها مواجه شده است. سیاست فرمول یک این است که بعد از مسابقه، تماشاگران را داخل پیست راه بدهد تا آنها از نزدیک مراسم اهدای جام و همینطور راننده‌ها را ببینند. در مکزیکوسیتی، فاصله چنان کم بود که مردم راننده‌ها را با دست می‌کشیدند و هل می‌دادند و خشم راننده‌ها را به همراه داشت. برخی از راننده‌ها البته گفته‌اند از حضور مردم در اطرافشان در پایان مسابقات استقبال می‌کنند چون باعث می‌شود ارتباط نزدیکی با هواداران داشته باشند اما فریادهای بلند آنها و دست زدن‌هایشان، فضای شخصی آنها را نقض می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید