• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17568
+
-

امکان انقراض یوز 2 برابر شد

خبرهای کوتاه
امکان انقراض یوز 2 برابر شد

معاون اداره کل محیط‌زیست استان یزد با گلایه از حمایت نکردن از یوز آسیایی در یزد، گفت: متأسفانه استان یزد اخیرا با کاهش چشمگیر جمعیت یوز روبه‌رو شده به‌طوری که گونه ماده این گربه‌سان در یزد دیگر مشاهده نشده و امکان انقراض این جانور را دوچندان کرده است.

حسن اکبری در گفت‌‎وگو با ایسنا، در مورد اهمیت این‌گونه تأکید کرد: یوز آسیایی که در لبه پرتگاه انقراض قدم برمی‌دارد، یکی از گونه‌های خاص محیط‌زیست است که ایران تنها میزبان آخرین بازمانده‌های این‌گونه در جهان است و بقای آن نیازمند حفاظت جدی است.

او گفت: براساس آخرین رصدها، در دهه80 تعداد 8 تا 9قلاده از این گربه‌سان در قالب 4خانواده در استان مشاهده شد درحالی‌که در دهه 90این آمار به نصف و کاهش تمامی گونه‌های ماده این جانور در استان منتهی شده است. اکبری تکثیر نیمه‌طبیعی این‌گونه را یکی از مؤثرترین اقدامات برای حفظ این‌گونه در معرض انقراض اعلام کرد و افزود: این طرح به 10میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما متولیان امر هیچ حمایتی نمی‌کنند. به گفته او،  آخرین اقدامات عملی شدن طرح با وجود تامین محل پرورش یوز، به‌دلیل نبود اعتبار به تعویق افتاده است و خیرین پیشتاز در این حوزه نیز به وعده‌‎‎‌های خود متعهد نمانده‌‎‎‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید