• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17561
+
-

سهم 33درصدی اروپا از صادرات نفت ایران

چین و هند همچنان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند و شرکت‎های توتال فرانسه، انی ایتالیا و هلنیک پترولیوم یونان، خریداران عمده نفت ایران در اروپا به شمار می‌روند

سهم 33درصدی اروپا از صادرات نفت ایران

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: در اردیبهشت‌ماه امسال روزانه ۲‌میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به مقاصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده ایم. در این میان سهم صادرات نفت خام ایران روزانه 2میلیون و 450هزار بشکه بوده و 800هزار بشکه در روز به مقصد شرکت‌های اروپایی صادر شده است.

به گزارش همشهری، براساس این آمارها سهم کشورهای اروپایی از نفت صادراتی ایران به 33درصد رسیده است که شامل کشورهای ترکیه، ایتالیا، فرانسه و سایر کشورهای قاره سبز می‌شود. چین و هند همچنان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند و از شرکت‎های توتال فرانسه، انی ایتالیا و هلنیک پترولیوم یونان می‌توان به‌عنوان خریداران عمده نفت ایران در اروپا نام برد.
یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی ایران و اتحادیه اروپا چگونگی حفظ میزان صادرات نفت ایران و جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکاست که پس از خارج‌شدن این کشور از برجام رخ داده و مهم‌تر اینکه چگونه ایران می‌تواند به منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی‌اش دست پیدا کند؟

تحلیل معاون وزیر نفت
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: اراده سیاسی 28کشور عضو اتحادیه اروپا در حفاظت از برجام به ایران اعلام شده و این کشورها خواستار ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی هستند. به گزارش وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا می‎‎خواهند روابط تجاری با ایران بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آسیب نبیند، افزود: این روابط بعد از برجام تا حدودی به شرایط عادی برگشته و تنها اندکی مشکلات بانکی باقی مانده است.
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با تأکید بر اینکه اولویت ایران، فروش نفت و دریافت عواید نفتی از طریق بانکی بدون ایجاد مانع است، ادامه داد: موضوع کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه نیز برای ایران بسیار مهم است. زمانی‌نیا با اشاره به اینکه پس از برجام برخی بانک‌های متوسط همکاری با ایران را در دستور کار خود قرار دادند، گفت: سازوکار اتحادیه اروپا همکاری مستقیم چند بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران بوده تا از این طریق بتوان عواید حاصل از فروش نفت، میعانات، فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی را به ایران انتقال داد. او با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی که کسب‌و‌کار آنها بیشتر در حوزه آمریکا بوده ترجیح می‌دهند با این کشور کار کنند، افزود: شرکت‎های متوسط اروپایی که کسب‌و‌کار کمتری در آمریکا دارند، زیر پوشش و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می‎گیرند و می‎توانند با ایران کار کنند. معاون وزیر نفت گفت: راه و روش اجرای این سازوکارها اکنون در حال مذاکره بوده و شرکت ملی نفت ایران نیز به‌عنوان پشتیبان مذاکرات همراه وزارت امور خارجه است تا مسائل جزئی در مسائل مربوط به نفتکش‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و محصولات پتروشیمی برطرف شود.

تحلیلگران نفتی چه می‌گویند؟
شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا هم اعلام کرد، تحلیلگران نفتی مانند «کریستین ملک» در بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» آمریکا معتقدند تهدید بزرگ در عرضه نفت، کاهش تولید نفت ونزوئلاست نه کم شدن صادرات نفت ایران، زیرا بعید است مشتریان بزرگ نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی کنند. به باور این تحلیلگر، صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد و تهران به‌احتمال زیاد تحریم‌های اقتصادی آمریکا را با صادرات نفت بیشتر به کشورهایی مانند ترکیه و هند دور خواهد زد.
او معتقد است، تحریم‌های ایران تأثیر بسیار کوچک‌تر، تدریجی‌تر و غیرقطعی‌تری در مقایسه با کاهش تولید نفت ونزوئلا بر بازارهای نفت خواهند داشت. ملک ادامه داد: کشورهای خریدار نفت ایران 180روز وقت دارند نشان دهند آیا واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهند یا دسترسی محدود به مؤسسه‌های مالی آمریکا را می‌پذیرند؟ به گفته این تحلیلگر نفتی جی‌پی مورگان، تحریم‌های گذشته موجب کاهش صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز شد، اما این بار گمان می‌رود همکاری‌های بین‌المللی در مورد تحریم ایران کمتر باشد. او افزود: اتحادیه اروپا هنوز در تلاش است برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نجات دهد تا بتواند از ایران نفت بخرد؛ هر چند برخی تولیدکنندگان بزرگ مانند توتال اعلام کرده‌اند درصورتی که آمریکا در مورد آنها استثنا قائل نشود، ایران را ترک خواهند کرد. این تحلیلگر نفتی گفت: چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران هنوز از برجام حمایت می‌کند و از نظر تاریخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نکرده است. به گفته او، اختلال در تولید نفت ایران ممکن است از 200هزار بشکه بیشتر نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید