• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17557
+
-

بازگشت صرافان به مبادلات ارزی تجار

بانک مرکزی به صرافان اجازه داد مستقیماً ارز واردکنندگان را در سامانه نیما تأمین کنند

در چهلمین روز تصمیم دولت برای تک‌نرخی شدن ارز، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به حضور صرافی‌های مجاز در فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان چراغ سبز نشان داد.

 به گزارش همشهری، براساس یکی از مفاد بخشنامه جدید بانک مرکزی، مسئولیت خرید ارز در مواردی که بانک عامل تعهد پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده کالا) را ندارد، بر عهده مشتری (واردکننده کالا) گذاشته شده و او باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت رأساً به تأمین ارز از سامانه نیما اقدام کند. در این فرایند مشتری می‌تواند با انتخاب یکی از صرافی‌های مجاز حاضر در سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را که پیش ‌از این فقط در بانک‌ها تأمین می‌شد، از صرافی‌ها تأمین کند.

یکی از متولیان سامانه ارزی نیما در گفت‌وگو با همشهری، بخشنامه اخیر بانک مرکزی را زمینه‌ساز حضور صرافان در تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان دانست و گفت: صرافان پیش ‌از این هم در سامانه نیما حضور داشتند و ارز صادرکنندگان را خریداری می‌کردند اما موظف بودند این ارز را فقط به بانک‌ها بفروشند درحالی‌که با بخشنامه جدید، این امکان فراهم شده تا تجار و صرافان مستقیماً وارد مبادلات ارزی شوند.

البته این مقام آگاه مبادله ارزی تجار و صرافی‌ها در سامانه نیما را منوط به این اعلام کرد که واردکننده ضمن مراجعه به بانک عامل، تضامین مورد انتظار بانک برای دریافت ارز در سامانه نیما و انجام واردات را تأمین کند و به وارد کردن کالا به کشور متعهد باشد.


حذف واسطه اضافی در تخصیص ارز

به گفته او، با ورود صرافان به مبادلات ارزی تجار، از نظر زمانی صرفه‌جویی می‌شود و واردکنندگان زودتر می‌توانند امور مربوط به دریافت ارز را انجام دهند ضمن اینکه پیش‌ازاین برخی از بانک‌ها فقط از صرافی‌های خود ارز تهیه می‌کردند که این مسئله باعث کمرنگ شدن نقش صرافی‌ها می‌شد اما حالا صرافان مستقیماً با مشتریان معامله می‌کنند و واسطه اضافی حذف می‌شود.

بر این اساس از روز سه‌شنبه هفته جاری، امکان خرید ارز از صرافی‌ها در سامانه نیما از طریق سامانه جامع تجارت ایجاد شده است تا صرافی‌ها نیز مانند آنچه بانک‌ها تاکنون انجام می‌دادند، ارز صادرکنندگان را به نرخ مصوب در سامانه نیما بخرند و در ازای دریافت کارمزد معین شده به متقاضیان حاضر در این سامانه تخصیص دهند.



   جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی 

به گزارش همشهری، بخشنامه 5بندی بانک مرکزی در اجرای تصویب‌نامه هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست‌های جدید ارزی ابلاغ شده و 5نکته در مورد ثبت سفارش‌هایی که تخصیص ارز آنها به‌صورت بانکی (نیما) تأیید ‌شده  را شامل می‌شود.

در بند نخست این بخشنامه تأکید شده بانک عامل باید در فرایند تخصیص ارز به بازرگانان، به اخذ تعهد ورود کالا از واردکننده (مشتری) و ثبت آن در پرتال ارزی (سامانه تأمین ارز) اقدام کند. در بند دوم، بانک مرکزی برای حضور صرافان در مبادلات ارزی سامانه نیما چراغ سبز نشان داده است؛ به‌گونه‌ای که مسئولیت خرید ارز، به‌غیراز مواردی که بانک عامل تعهد پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده کالا) را دارد، بر عهده مشتری (واردکننده کالا) گذاشته شده و او باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت، رأساً به تأمین ارز از سامانه نیما اقدام کند.

در این فرایند، صرافی‌ها نیز مجاز هستند مانند بانک‌ها و صرافی‌های بانکی، ارز خریداری شده از صادرکنندگان را با نرخ مصوب در سامانه نیما به متقاضیان تخصیص دهند. براساس بند دیگری از این بخشنامه، در مواردی که واردکننده کالا رأساً به تأمین ارز از سامانه نیما و صرافان حاضر در این سامانه اقدام کند، مبنای عمل بانک عامل (در تشکیل پرونده، اخذ کارمزد و هزینه‌های...) روش برات بدون تعهد خواهد بود. ضمناً بانک مرکزی تأکید کرده همه مقررات مربوط به تعهدات ارزی (تعهد ارائه پروانه گمرکی) درخصوص ثبت سفارش‌هایی که از طریق سامانه نیما تأمین ارز می‌شوند نیز برقرار خواهد بود.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید