• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17555
+
-

فوق‌العاده

فوق‌العاده

جواد نصرتی| خبرنگار

مسعود کیمیایی: 

نعمت فقط فیلمبردار نیست. در هر فیلمی که او حضور دارد جای نگاه و تفکرش هست. تمام حیثیت یک کارگردان نگاه فیلمبردار است. من و او پیش از اینکه فیلمی بسازیم با هم زندگی می‌کردیم. پیش از اینکه سر صحنه برویم همه‌‌چیز را می‌دیدیم. من با نعمت حقیقی روزگار والایی در دوره فیلمسازی‌ام داشتم که به‌نظرم می‌آید دیگر تکرار نمی‌شود.


یک روز معمولی در آبادان: کنسرت دوک الینگتون

دوک الینگتون در موسیقی جاز، مثل جان فورد در سینما می‌ماند؛ یکی از غول‌های تکرار نشدنی. هنگامی که او در اوج فعالیت هنری‌اش بود، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان حاضر بودند او را برای لحظه‌ای از نزدیک ببینند. البته به جز آبادانی‌ها، که در دهه 40، نه‌تنها به کنسرت الینگتون که به کنسرت دیگر غول‌های جاز دنیا هم می‌رفتند. سفر الینگتون به ایران، بخشی از برنامه فرهنگی دولت جان اف کندی در سراسر دنیا بود.



یکی از این برنامه‌‌ها، برگزاری کنسرت جاز در کشورهای هم‌پیمان بود. در نخستین تور، دیلی گلیسپی، نوازنده سرشناس ترومپت و گروهش در سال 1335به ایران آمدند و تنها در محدوده آبادان کنسرت برگزار کردند. 2سال بعد از این، دِیو بروبک و کوارتت مشهورش به ایران سفر کردند و اردیبهشت‌ماه 1337در آبادان کنسرت گذاشتند.

در سومین تور، این بار نوبت الینگتون افسانه‌ای بود تا به ایران بیاید. او سفرش را آبان 1342از تهران شروع کرد و بعد از اجرا در اصفهان به آبادان، شهری که به خوبی جاز آمریکایی را می‌شناخت، رفت و در ورزشگاه اصلی شهر، در جمع مردم علاقه‌مند شهر به هنرنمایی پرداخت. دوک الینگتون، در چنین روزی در سال 1974 در 74سالگی درگذشت.


دوم خرداد؛ تازگی، بعد از 21 سال 

دیروز، همزمان با دوم خرداد، کاربران توییتر، سالروز یکی از نقاط عطف تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی را به سبک خودشان جشن گرفتند. هشتگ #دوم_خرداد بارها توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفت و کاربرانی که سن و سال بیشتری دارند، از تجربیات خود از آن انتخابات تاریخی نوشتند. بسیاری در توییت‌ها از تأثیر این حادثه بزرگ بر مسیر تحول جامعه ایرانی گفتند و بسیاری دیگر، از درس‌هایی که از این روز تاریخی گرفتند، نوشتند و البته بسیاری در از توییت‌ها در ستایش ستاره انتخابات تاریخی دوم خرداد بود.

در همین شب، البته انتشار عکسی متفاوت از رئیس دولت اصلاحات و رقیب اصلی او در انتخابات سال 76هم با استقبال کاربران در فضای مجازی مواجه شد. این عکس در مراسم افطاری محمد‌رضا عارف گرفته شده و در آن، رئیس دولت اصلاحات، هنگام برپایی نماز به حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری، رقیب سابق خود اقتدا کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید