• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175506
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYYrL
+
-

لولا علیه بولسونارو؛ انتخابات برزیل در گام دوم

آمریکای جنوبی
لولا علیه بولسونارو؛ انتخابات برزیل در گام دوم

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در سایه نگرانی‌ها نسبت به بالا گرفتن تنش‌های سیاسی، مانور اخبار و اطلاعات نادرست در فضای مجازی و تردیدها نسبت به سرنوشت یکی از بزرگ‌ترین دمکراسی‌های جهان برگزار می‌شود.
رای‌دهندگان برزیلی یکشنبه (امروز) به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از میان لولا داسیلوا، رهبر حزب چپگرای کارگران برزیل و ژائیر بولسونارو، نامزد حزب راستگرای لیبرال و رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، یکی را برای به‌دست گرفتن سکان اداره کشور انتخاب کنند. دور نخست انتخابات برزیل، نزدیک به یک ماه پیش برگزار شد که هیچ‌یک از 11کاندیدا موفق نشدند حداکثر آراء را کسب کنند اما لولا و بولسونارو به مرحله دوم راه پیدا کردند.
لولا داسیلوا که در سال‌های 2003 تا 2010 میلادی رئیس‌جمهور برزیل بوده، از مردم کشورش خواسته تا پس از 4 سال رهبری بولسونارو، برای بازسازی و دگرگونی کشور به او رأی دهند. به‌گزارش الجزیره، لولا وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، از شهروندان کم‌درآمد حمایت کرده و سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست را به صدر فهرست اولویت‌های دولت برزیل بازگرداند. در دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری بولسونارو، برزیل شاهد جنگل‌زدایی‌های گسترده ای در آمازون بوده است؛ امری که باعث شده تا سازمان‌های محیط‌زیستی، بارها نسبت به این فاجعه هشدار داده و در انتخابات پیش‌رو قویا از لولا حمایت کنند.
ژائیر بولسونارو نیز که با شعار «خدا، خانواده، کشور» وارد این انتخابات شده، اعلام کرده که طرح‌های جدیدی را برای حمایت از برزیلی‌های فقیر در دستور کار دولتش قرار خواهد داد. توسعه اقتصادی، مبارزه با جرم و فساد نیز از دیگر وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی برزیل است. برایان ویتنر، کارشناس سیاسی به الجزیره می‌گوید: «کمپین انتخاباتی لولا بر گذشته متمرکز است؛ ویژگی که می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت و در عین حال نقطه ضعف آن باشد. لولا از سال‌های خوش رونق اقتصادی دهه 2000صحبت می‌کند تا مردم را به رأی دادن ترغیب کند. اما عدم ‌تمایل یا ناتوانی او در بیان ایده‌های جدید و معرفی چهره‌های جدید  تا حدودی او را سردرگم کرده  است.»
به‌طور سنتی، اغلب حامیان لولا داسیلوا متعلق به طبقه کارگران و مناطق روستایی و حومه شهرهای بزرگ هستند. بولسونارو در مقابل از حمایت محافظه‌کاران، مسیحیان اوانجلیست و صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ در برزیل برخوردار است.
گرچه نظرسنجی‌ها از پیشتازی لولا با اختلاف اندک خبر می‌دهند اما ناظران سیاسی با اشاره به تکرار وضعیت‌های مشابه معتقدند که انتخابات ممکن است در نهایت خلاف پیش‌بینی نظرسنجی‌ها تمام شود. نظرسنجی‌ها در دور نخست انتخابات پیش‌بینی کرده بودند که لولا دست‌کم با ۱۰ تا ۱۵درصد اختلاف از بولسونارو به پیروزی خواهد رسید، اما این اتفاق رخ نداد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید