• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182547
+
-

دمکرات‌ها به‌دنبال اخراج بولسونارو از آمریکا

دریچه
دمکرات‌ها به‌دنبال اخراج بولسونارو از آمریکا

بیش از 1500نفر از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل که به ساختمان‌های دولتی این کشور در پایتخت حمله کرده بودند بازداشت شده‌اند. بولسونارو خود به آمریکا رفته و در بیمارستانی در ایالت فلوریدا بستری است و همزمان جمعی از نمایندگان حزب دمکرات به‌دنبال اخراج او از آمریکا هستند. دمکرات‌‎ها همچنین با انتقاد «ران دیسانتیس»، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا او را متهم کرده‌اند که این ایالت را به پایگاه فاشیست‌ها تبدیل کرده است. اغلب نمایندگان جمهوری‌خواه اما ترجیح داده‌اند که در این‌باره سکوت کنند.
حضور ژائیر بولسونارو سیاستمدار راست‌گرای برزیلی که در آخرین روز ریاست‌جمهوری‌اش به آمریکا رفت و از شرکت در مراسم رسمی انتقال قدرت به لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای منتخب سر باز زد، اکنون به جنجالی در فضای سیاسی آمریکا تبدیل شده است. در شرایطی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به حوادث اخیر در برزیل از لولا داسیلوا برای سفر به آمریکا دعوت کرده، جمعی از نمایندگان دمکرات کنگره نیز خواستار اخراج بولسونارو از آمریکا شده‌اند. این در حالی است که با توجه به اتهاماتی که هم‌اکنون علیه بولسونارو مطرح شده این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور سابق برزیل در صورت بازگشت تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. با این حال بولسونارو در تلاش برای فاصله گرفتن از معترضان برزیلی هرگونه دخالت در تحولات چند روز پیش را رد کرده و سخنان لولا داسیلوا علیه خود مبنی بر اینکه مردم را از آمریکا به شورش ترغیب کرده، انکار می‌کند.
به‌گزارش گاردین، خوآکین کاسترو، نماینده دمکرات و عضو کمیته روابط خارجی کنگره با اشاره به اینکه اعتراض‌ها در برزیل یادآور یورش ششم ژانویه۲۰۲۰ به ساختمان کنگره آمریکاست، گفته: «آمریکا باید روادید بولسونارو را باطل کند و اگر برزیل به‌دلیل جرایم مرتبط با حوادث اخیر یا هر مسئله دیگری درخواست استرداد او را داشته باشد، باید این درخواست را بپذیریم. بولسونارو اساسا از استراتژی ترامپ جهت ترغیب تروریست‌های داخلی برای پس گرفتن قدرت استفاده کرد.»
هواداران رئیس‌جمهور سابق برزیل، یکشنبه چند ساختمان مهم در پایتخت ازجمله ساختمان کنگره را غارت کردند. مهم‌ترین درخواست معترضان بازگرداندن بولسونارو به قدرت از طریق دخالت نظامی است. داسیلوا که از مهاجمان با عنوان متعصبان فاشیست یاد کرده، با صدور فرمانی خواستار مجازات آنان شده است. داسیلوا که برای سومین دوره عهده‌دار مقام ریاست‌جمهوری برزیل شده است، از سال ٢٠٠۳ تا ٢٠۱٠ رئیس‌جمهور برزیل بود. داسیلوای ۷۷ساله گفته است که کشوری ویران و گرسنه را از سلف خود، ژئیر بولسونارو، تحویل گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید