• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175384
+
-

‌«گیل دخت» به آنتن رسید

سریال
‌«گیل دخت» به آنتن رسید

سیما تمام تلاشش را می‌کند با تولیداتی که از گذشته مانده و به‌تدریج به‌ثمر می‌رسد؛ آنتن خود را در ماه‌های آینده پر کند. یکی از سریال‌هایی که نمایش آن از هفته پیش‌رو در شبکه یک شروع می‌شود سریال «گیل دخت» است؛ سریالی درام در بستر تاریخی که در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ تولید شده و روانه آنتن شبکه یک می‌شود. این سریال۶۰ قسمتی ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه پخش می‌شود و تا اواخر بهار سال آینده ادامه دارد. این سریال تاریخی که تولیدش بیش از 2 سال طول کشیده در سکوت خبری به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی تولید شده است. فیلمنامه این سریال را مجید آسودگان به سفارش مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما نوشته و نگارش آن حدود ۵سال زمان برده است. داستان سریال حکایت گلنار و اسماعیل است که در میان هیاهو و مهلکه قجری تاروپود دلشون با مهر و محبت هم بافته می‌شود و... .   از بازیگران اصلی این سریال 60قسمتی می‌توان به سعید راد، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، پریوش نظریه، رامتین خداپناهی، ثریا قاسمی، محمود پاک‌نیت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، فریبا متخصص، صالح میرزاآقایی، نفیسه روشن، حمید ابراهیمی، محمد فیلی و... اشاره کرد.‌

مقایسه بودجه سریال‌سازی‌ در تلویزیون و نمایش خانگی دغدغه جدید رسانه ملی

دغدغه سریال‌سازی‌ در رسانه ملی در سال‌های اخیر بیشتر شده، موضوعی که حتی به توقف روند تولید برخی از سریال‌ها رسیده است، اما پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی به شکل مستقیم آن را تأیید نمی‌کند و با این حال معتقد است: « کارهای بزرگی را به‌تدریج ارائه می‌کنیم. قبلا هم عرض کرده بودیم این تولیدات را به دوره‌های مختلف پاییز، زمستان و نوروز خواهیم رساند. روند تولید متوقف نشده اما به دلایل متعدد که مهم‌ترین آن بالا رفتن نرخ تولید است، به‌ویژه با راه افتادن تولیدات شبکه خانگی که نرخ تولید را بسیار بسیار بالا برده‌اند.» وی همچنین بزرگ‌ترین دغدغه را بودجه اعلام کرده و می‌گوید: «بودجه در اختیار سازمان با ارقام واقعی تولید همخوانی ندارد، درخواست ما از مجلس و دولت این است که حمایت کنند، ما در تلویزیون نیازمند تولید نمایشی و سرگرمی هستیم اما توان صدا و سیما محدود است.اگر این توان افزایش یابد با حمایت دولت و مجلس حتما کارهای فاخرتر هم ارائه می‌دهیم.» به‌نظر نبود بودجه حرف اول را در سازمان می‌زند و حالا ساترا به‌عنوان سازمانی زیرنظر رسانه ملی با هزینه‌های بالا مشغول تولید سریال‌های نمایش خانگی است؛ این موضوع برای رسانه ملی کار را دشوار کرده است. سهم سازمان صداوسیما در بودجه پیشنهادی سال‌جاری ۵هزارو۲۸۹میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که مقرر شد بیشترین رقم اختصاص‌یافته از این بودجه - ۳هزارو۸۷۲میلیارد تومان - در بخش تولیدات تلویزیونی صرف شود.
لایحه پیشنهادی بودجه سال۱۴۰۰ هم سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری را معادل ۲۶۱۹میلیارد تومان درنظر گرفته بود که این میزان، درنهایت به رقمی برابر با ۳هزارو۳۸۴میلیارد تومان رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید