• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175087
+
-

پیشنهاد بشردوستانه ایران به کشورهای مصرف‌کننده گاز در جهان

به بازی تحریم در بازار انرژی پایان دهید

برگزاری نشست کشورهای صادرکننده گاز در قاهره مصر نگاه‌های انتقادی به سیاسی شدن بازار جهانی انرژی را برانگیخت. جهان، این‌روزها نگران افزایش قیمت جهانی گاز است، در این میان پیشنهاد وزیر نفت ایران به نشست کشورهای صادرکننده گاز، سیاست‌زدایی از بازار انرژی است.
جواد اوجی که در جریان برگزاری نشست کشورهای صادرکننده گاز در قاهره سخن می‌گفت اعلام کرد: تحریم‌ مهم‌ترین دارندگان ذخایر گازی دنیا پیامدهای غیرقابل جبرانی دارد. موضع وزیر نفت ایران با استقبال حاضران مواجه شد، چنان‌که رئیس شرکت دولتی قطر انرژی هم معتقد است: تجارت نفت و گاز باید از سیاست دور نگه داشته شود و خواستار سیاست‌هایی برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و توافق‌های ضد‌بازار آزاد شد. حالا سؤال این‌جاست که سیاست‌زدایی از بازار انرژی دنیا در اوج تنش بین اروپا و آمریکا با روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین کشور صادرکننده گاز دنیا به زمستان پس از حمله این کشور به اوکراین تا چه اندازه شنیده می‌شود و آیا کشورهای غربی سلاح استفاده از انرژی را کنار می‌گذارند؟

تأثیر غیرقابل جبران تحریم
جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت: تأثیر تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی غیرقابل جبران است و تحقق زیست‌بوم جهانی با انتشار کربن صفر، بدون اراده سیاسی، تأمین منابع مالی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همکاری‌های علمی و فناورانه جدی همه ذی‌نفعان در حد شعار باقی خواهد ماند. او در بیست و چهارمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قاهره مصر، با بیان اینکه همسو با افزایش صرفه اقتصادی و گسترش تجارت گاز طبیعی لازم است کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه توسعه‌یافته، در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز ازجمله فناوری‌های مرتبط با ال‌ان‌جی توجه جدی کنند و انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز را به‌عنوان یک اصل بپذیرند، تأکید کرد: استفاده از ابزارهای سیاسی و تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی، سبب خواهد شد تحقق اهداف توسعه پایدار مصوب سازمان ملل متحد مقدور نباشد. وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به جایگاه راهبردی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف و سهم نزدیک ۵۰درصدی در سبد صادرات جهانی گاز و ال‌ان‌جی، لازم است توان، قابلیت‌ها و تمهیدهای مورد نیاز مجمع تقویت شوند، اعلام کرد: ارتقای هم‌افزایی و هماهنگی‌های جمعی، سبب حفظ منافع اعضا و صیانت از امنیت عرضه جهانی گاز طبیعی می‌شود. به‌گفته او، ما مسیری طولانی و مملو از نااطمینانی‌ها پیش‌رو داریم که مستلزم ارتقای همبستگی و همکاری بیشتر اعضای مجمع است.

ایران پیشقدم در همکاری گازی در جهان
اوجی با یادآوری اینکه ایران آمادگی دارد در چارچوب ابتکار ویژه رئیس‌جمهوری ایران با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» که در ششمین اجلاس سران مجمع در دوحه قطر مطرح شد، ایفای نقش کند، افزود: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صاحبان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان و از بزرگ‌ترین دارندگان شبکه توزیع داخلی گاز طبیعی دنیا، برای هرگونه همکاری در بخش‌های اکتشاف، حفاری، توسعه، بهره‌برداری و توزیع گاز طبیعی آمادگی دارد.اوجی با بیان اینکه قربانیان به مخاطره انداختن امنیت انرژی، مردم عادی و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه هستند، افزود: واقعیت آن است که با وجود تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا، ایران توانسته است با تکیه بر توان داخلی و توسعه بازارهای خارجی، به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد.

مکث
بحران در کمین دنیا

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در کنفرانس هفته انرژی بین‌المللی سنگاپور اعلام کرد: رشد واردات LNG به اروپا در بحبوحه بحران اوکراین و احتمال بهبود تقاضای چین برای این سوخت، بازار را دچار محدودیت عرضه می‌کند، درحالی‌که فقط ۲۰میلیارد مترمکعب ظرفیت جدید LNG سال آینده وارد بازار خواهد شد. او تأکید کرد: همزمان، تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، تصمیم پرریسکی است زیرا این آژانس انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت امسال دو میلیون بشکه در روز رشد کند. این تصمیم به‌خصوص از این جهت پرریسک است که اقتصادهای متعددی در سراسر جهان در آستانه سقوط به ورطه رکود قرار دارند و اگر ما درباره رکود جهانی صحبت می‌کنیم، از نظر من این تصمیم واقعا مایه تأسف است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید